Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van mijn Canon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik heb echt hulp nodig om ze terug te krijgen. De foto’s zijn van een speciale gebeurtenis en ik maak me zorgen dat ze voorgoed weg zijn. Heeft iemand met succes verwijderde foto’s van een Canon-camera hersteld of kent iemand de beste herstelmethode?
Ik heb dit ooit meegemaakt met een Canon-kaart, en de eerste paar minuten zijn belangrijker dan wat dan ook.
Zet de camera uit. Haal de SD-kaart er nu meteen uit. Als je kaart het kleine vergrendellipje aan de zijkant heeft, schuif het dan naar vergrendeld. Maak geen nieuwe foto’s. Neem geen video op. Rommel niet rond op de kaart.
Wanneer een foto wordt verwijderd, wist de camera de bestandsgegevens meestal niet meteen. Hij markeert de ruimte als vrij. Je oude opnamen staan er vaak nog steeds op totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven. Als je de kaart blijft gebruiken, dalen je kansen snel. Ik heb dat op de moeilijke manier geleerd.
Voordat je met hersteltools aan de slag gaat, controleer eerst de voor de hand liggende plekken.
- image.canon: Als je synchronisatie had ingeschakeld, staan je bestanden mogelijk nog tot 30 dagen in de cloud.
- Prullenmand: Als je de bestanden hebt verwijderd vanaf een Mac of pc terwijl de kaart was aangesloten, staan ze daar misschien nog.
- Back-upapps: Kijk in Google Drive, Backblaze, Time Machine of wat er ook op de achtergrond op je computer draait. Soms hebben die diensten de bestanden eerder gekopieerd en was je dat vergeten.
Als die controles niets opleveren, gebruik dan herstelsoftware. Gebruik voor dit deel een computer en een echte SD-kaartlezer. Ik zou de Canon-body niet via USB aansluiten om te scannen. Bij veel camera’s zit de verbindingsmodus in de weg en krijgt de software geen goede directe toegang tot de kaart.
Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill. Wat voor mij goed werkte, was de fotovoorvertoning en de manier waarop het Canon RAW-bestanden oppikte, waaronder CR2 en CR3, plus JPEG’s en videoclips. De indeling is makkelijk te volgen, wat belangrijk is wanneer je al geïrriteerd bent en probeert niet nog een fout te maken. Op Windows is er ook een kleine gratis herstelruimte, 100 MB voor zover ik het laatst heb gecontroleerd, zodat je kunt testen of je bestanden verschijnen voordat je verdergaat.
Als je een gratis optie wilt, wordt PhotoRec nog steeds niet voor niets genoemd. Het doet het werk vaak prima. De keerzijde is de interface. Het draait in een tekstvenster, ziet er oud uit en voelt nogal ruw aan als je nog nooit zulke tools hebt gebruikt. Ook herstelt het bestanden meestal zonder de originele namen of mapindeling, waardoor je uiteindelijk met de hand een stapel bestanden moet sorteren. Beetje lelijk, maar het werkt.
De herstelstappen zijn vrij eenvoudig als je gedisciplineerd blijft.
- Installeer de software op je computer: Zet die op je interne schijf, niet op de SD-kaart waarvan je probeert te herstellen.
- Plaats de kaart en voer een volledige scan uit: Open de herstelapp, kies de SD-kaart en voer daarna een diepe scan of volledige scan uit. Grote kaarten kosten wat tijd.
- Bekijk de resultaten: Filter op foto’s als de app dat ondersteunt. Bekijk de voorvertoningen en markeer de bestanden die je terug wilt.
- Herstel naar een andere schijf: Sla de herstelde bestanden op je computer of een externe schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde Canon SD-kaart. Ik weet dat dit voor de hand liggend klinkt, maar mensen doen het toch als ze haast hebben.
Nadat je alles hebt gekopieerd wat je kon herstellen en hebt gecontroleerd dat de bestanden goed openen, stop je de kaart terug in de Canon en formatteer je die in de camera. Ik doe dit in plaats van bestanden één voor één te verwijderen. Zo krijgt de kaart weer een schoon bestandssysteem.
Als je meteen bent gestopt met het gebruiken van de kaart, zijn je kansen meestal redelijk goed. Niet perfect, nog steeds redelijk goed.
Gebruik de kaart niet meer. Dat deel van @mikeappsreviewer klopt helemaal.
Eén ding dat ik zou toevoegen: controleer of je een eenvoudige verwijdering hebt gedaan of een formattering. Op veel Canon-camera’s geeft het verwijderen van één afbeelding een betere kans op herstel dan een snelle formattering. Als je na het verwijderen zelfs maar 20 tot 50 nieuwe foto’s hebt gemaakt, kunnen delen van oudere bestanden al zijn overschreven. JPEG’s komen soms gedeeltelijk beschadigd terug. RAW-bestanden raken vaak ernstiger beschadigd als ze zijn overschreven.
Ik zou willekeurige gratis fotosite-reparatiesites overslaan. Veel daarvan is rommel. Gebruik een goede SD-kaartlezer op een computer, scan de kaart alleen-lezen als je setup dat toelaat, en herstel naar je SSD of een andere schijf. Disk Drill is een goede keuze voor Canon-media omdat het meestal JPG, CR2, CR3 en veelvoorkomende videobestanden in één keer vindt. Als Disk Drill een voorbeeld van je ontbrekende foto’s kan tonen, zijn je kansen redelijk goed.
Als het evenement erg belangrijk is, maak dan eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart en scan daarna de image, niet de kaart. Zo blijft je origineel onaangeroerd als de eerste scan misgaat of als je later een tweede tool wilt proberen. Deze stap wordt veel te vaak overgeslagen.
Als je ook een snelle vergelijkingsvideo wilt, geeft deze beste keuzes voor SD-kaartherstelsoftware op YouTube een snel overzicht.
Belangrijk punt dat niemand genoeg heeft genoemd: als de foto’s echt onvervangbaar zijn, stop dan met elke denkbare app uitproberen na 1 slechte scan. Dat kan een herstelbare kaart in een puinhoop veranderen als je ongeduldig wordt en op reparatie-/schrijfopties begint te klikken. @mikeappsreviewer en @yozora hebben gelijk dat je het gebruik van de kaart moet stoppen, maar ik zou nog een stap verder gaan: als de kaart zich raar gedraagt, traag is of de verbinding verbreekt, overweeg dan een professioneel herstelbedrijf voordat je het zelf probeert.
Controleer ook of je Canon naar dubbele kaarten schreef, als jouw model dat ondersteunt. Veel mensen raken in paniek en vergeten dat ze RAW op de ene kaart en JPEG op de andere hadden. Dat heb ik meer dan eens zien gebeuren, lol.
Mijn mening:
- één keer in de camera verwijderd, daarna gestopt met fotograferen = redelijke kans
- kaart geformatteerd = nog steeds mogelijk
- daarna door blijven fotograferen = kansen dalen, soms flink
- kaart toont fouten of vraagt om geformatteerd te worden = wees voorzichtig, dat is een ander probleem
Als je het zelf doet, gebruik dan een kaartlezer en scan specifiek op Canon-formaten. Disk Drill is hiervoor prima omdat het meestal zonder al te veel gedoe overweg kan met CR2, CR3, JPG en video, en de preview helpt je snel te zien of de bestanden intact zijn of verloren.
Nog iets specifieks: als je Wi-Fi-overdracht had ingeschakeld op de camera/app, kijk dan ook op je telefoon rond. Canon Camera Connect laat soms kopieën of verkleinde overdrachten achter die mensen helemaal vergeten.
Om verder te lezen, dit is eigenlijk het soort Canon SD-kaart herstelthread waar mensen uiteindelijk naar zoeken:
Canon SD-kaart fotohersteltips van echte gebruikers
Dus nee, ze zijn niet per se voorgoed weg. Blijf alleen niet experimenteren op de originele kaart.