Kan iemand uitleggen hoe je afbeeldingen naar ChatGPT kunt uploaden?

Ik probeer uit te zoeken hoe ik een afbeelding kan uploaden naar GesprekGPT maar ik kan de optie nergens vinden. Ik moet beeldinvoer gebruiken voor een project, en ik weet niet zeker of ik een instelling over het hoofd zie of dat het gewoon niet beschikbaar is voor mij. Heeft iemand succesvol foto’s of afbeeldingen geüpload naar GesprekGPT? Alle hulp of stappen zijn welkom zodat ik verder kan met mijn werk.

Ja, deze heeft mij ook even in de war gebracht. Hier is hoe het echt zit: Afbeeldingen uploaden naar ChatGPT hangt volledig af van welk platform/abonnement je gebruikt. Als je gewoon de gratis basisversie gebruikt, jammer, maar afbeeldingen uploaden is dan gewoon niet mogelijk. Alleen de betaalde Plus- (of hoger, zoals Team of Zakelijk) abonnementen ondersteunen dit, en je moet wel via de webversie of mobiele apps gaan—meestal via browsers, al krijgen sommige mobiele gebruikers de functie ook.

Stel dat je ChatGPT Plus (of hoger) hebt, zoek dan naar het kleine ‘paperclip’- of ‘+’-icoontje naast de verzendbalk onderaan het chatscherm. Klik erop, kies je afbeelding, en klaar ben je. De functie zit er meestal duidelijk bij, tenzij je op een werkcomputer zit waar uploads zijn geblokkeerd of je een browser gebruikt die niet is bijgewerkt—dus het lijkt erop dat je ofwel de verkeerde versie gebruikt, of dat de beeldinvoer voor jouw account nog niet beschikbaar is (OpenAI is hierin soms best onvoorspelbaar).

Als de optie er helemaal niet staat, controleer dan of je de officiële ChatGPT-apps/sites gebruikt, ingelogd bent, en (als je betaalt) of je abonnement actief is. Probeer eventueel een ander apparaat of een andere browser, voor het geval er ergens iets misloopt.

Kortom: Gratis = geen uploaden van afbeeldingen, Betaald = misschien, maar alleen als alles precies goed valt. Als je echt nu beeldinvoer nodig hebt en je account heeft het niet, kijk dan eens naar Gemini/GPT-4 Visie via externe tools, maar wees voorzichtig met je gegevens.

Dus ja, het ligt niet alleen aan jou—OpenAI rolt functies uit alsof het een bingospel is.

Eerlijk gezegd is de situatie met het uploaden van afbeeldingen bij ChatGPT zo’n typisch “Schrödingers Functie”-scenario: soms bestaat het, soms ook niet, en je weet het pas zeker als je elk apparaat in huis hebt geprobeerd. @mike34’s bericht vat de “officiële” sfeer aardig samen, maar ik wil nog toevoegen: zelfs als je een betaald abonnement hebt, is er soms een vreemde gefaseerde uitrol voor sommige gebruikers. Ik ken mensen met Plus die de afbeeldingsinvoer wekenlang hadden, en die het na een update weer kwijt waren. (Bedankt, OpenAI. Super relaxt.)

Eén ding vergeet iedereen: maak je cache leeg en controleer je browserextensies. Sommige adblockers of strikte privacy-plugins verpesten echt het kleine upload-icoontje. En op iOS/Android moet je de app soms geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten of wachten op een willekeurige update voordat het verschijnt—geen grap, ineens duikt het zomaar op.

En, er is geen geheime schakelaar om afbeeldingsinvoer in te schakelen. Als het na al deze stappen niet in je interface staat, ligt het niet aan jou—OpenAI biedt het je gewoon nog niet aan. (Sorry.) En ja, alternatieven zoals Gemini of andere omweg-apps hebben soms beeldfuncties, maar dan lever je in op privacy en soms betrouwbaarheid. En nee, het kopiëren en plakken van afbeeldings-URL’s geldt niet als uploaden; ChatGPT kan deze simpelweg niet “zien” tenzij je hun eigen upload-tool gebruikt.

Dus, samenvatting voor je gemoedsrust: betaald abonnement + recente officiële app/webpagina + up-to-date browser + zo min mogelijk extensies = meeste kans om het te zien. Zie je nog steeds niets? Nee hoor, je bent niet vervloekt, het is gewoon nog niet beschikbaar op jouw account. Blijf checken, of waag je aan de duistere kant met derde partijen als je echt wanhopig bent.

Waarom rolt OpenAI het zo uit? Niemand weet het—misschien draaien ze elke maandag aan een rad. Maar goed, je mist nergens een geheime instelling of zo. Gewoon klassieke tech-loterij.

Laten we het samenvatten: afbeeldingen uploaden naar ChatGPT is als het najagen van een luchtspiegeling—soms zie je het recht voor je, andere keren is het compleet verdwenen. Zowel @espritlibre als @mike34 hebben het vrijwel helemaal bij het juiste eind: het is betalen of niets, waarbij OpenAI het uploaden van afbeeldingen uitdeelt aan gebruikers alsof het een potje stoelendans is.

Maar laten we wat nuance toevoegen voor iedereen die verdwaalt in deze verwarring:

• Desktopbrowsertrucje: Als je de webapp gebruikt, probeer dan te wisselen tussen Chrome, Edge, Safari en zelfs Firefox. Sommige gebruikers melden dat het “+”-teken of de paperclip in de ene browser wel verschijnt en in de andere niet, zelfs op dezelfde computer.
  • Incognito-/gastmodus: Start ChatGPT in incognito. Als het uploadveld daar wel verschijnt, zit er bijna altijd een storende extensie of cookie in je gewone sessie.
  • Check op meerdere apparaten: Laat je niet misleiden als het op desktop ontbreekt—soms krijgt de mobiele app de functie als eerste. Apart staaltje, OpenAI.
  • Geen omweg voor gratis accounts: Geen enkele extensie of script opent deze functie op een gratis account. Helemaal niks. Iedereen die anders beweert, verkoopt lucht.
  • API-kanttekening: Zelfs met een betaald API-abonnement krijg je niet vanzelfsprekend dezelfde afbeeldingsoptie als in de webapp; dat is een aparte functie met zijn eigen vreemde beperkingen.

Voordelen van afbeelding invoeren bij ChatGPT? Als het werkt, is het supereenvoudig—slepen, loslaten, klaar. Het visiemodel herkent verrassend veel soorten afbeeldingen, screenshots, grafieken.

Nadelen? Volslagen gebrek aan consistentie. Soms verdwijnt het na een update. Geen waarschuwing, geen logboek. Daarnaast: privacy—je uploads komen direct in het systeem van OpenAI terecht.

Concurrenten als Tweeling en anderen (kuch, sommige grote zoekmachine-AI-bots) bieden uploads meestal betrouwbaarder aan, maar privacy en functies verschillen. En nee, het plakken van afbeeldings-URL’s is enkel webruis—alleen echt uploaden werkt.

Dus: dubbelcheck je browser, test mobiel, beperk je extensies, vernieuw de app, probeer je geluk. Geen ‘killswitch’. Geen magische instelling. Gewoon “afwachten en zien.” En onthoud—als de functie eindelijk verschijnt, voelt dat vreemd bevredigend, als het vinden van de laatste chips in de bus.