Ik hoorde onlangs dat ChatGPT zoekmachine-functionaliteiten heeft, maar ik ben in de war over hoe het werkt en hoe je eraan begint. Ik probeerde online handleidingen te zoeken, maar kon geen duidelijke stappen vinden. Ik heb advies of een stapsgewijze uitleg nodig over hoe je de ChatGPT zoekmachine effectief gebruikt.
Haha, ja, “PraatGPT als zoekmachine” klinkt als sciencefiction, maar het is eigenlijk meer PraatGPT met een leuke hoed—eentje waarmee het dingen online kan opzoeken (als je tenminste betaalt voor Plus of Team). Zo werkt het:
- Zorg dat je PraatGPT Plus of Team gebruikt, of het via Microsoft Copiloot/Bingspreek gebruikt. Gratis GPT surft meestal niet goed op het web, behalve als ze tijdelijk reclame maken.
- Bovenaan het PraatGPT-venster (op desktop) zie je waarschijnlijk iets als “GPT-4” met een keuzemenu. Zet die op “GPT-4 (Bladeren met Bing)” of “Bladeren met Bing”. Soms heet het “Internet” of “Beta Bladeren”. Op Copiloot of Bing kun je gewoon vragen stellen.
- Typ je vraag, maar wees specifiek als je actuele info wilt! Dingen als “Wat is het laatste nieuws over geruchten van de Appel M4-chip in juni 2024?” werken het beste.
- PraatGPT denkt even na, zoekt dingen op en geeft een samenvatting. Meestal staan er bronlinks onderaan. Klik erop als je originele artikelen wilt zien.
- Verwacht geen precisie op Zoekreusniveau. Het is prima voor samenvattingen, maar haalt soms info van willekeurige nieuwssites en verzint af en toe iets. Controleer altijd de bronnen als het antwoord vreemd klinkt.
Dat is alles. Het is geen magische Zoekreus-vervanger, maar als je gewoon een korte samenvatting wilt van “Wat speelt er rond [onderwerp] VANDAAG?”, is het niet slecht. Het kan zelfs bronnen vergelijken en uitleggen wat het vindt, wat handig is als je net zo lui bent als wij allemaal.
Let op: soms doet het bladerhulpmiddel het niet of is “tijdelijk niet beschikbaar.” Probeer het later nog eens of gebruik gewoon… de Zoekreus (ik weet het, ik weet het). En ja, alle handleidingen zijn al verouderd tegen de tijd dat je ze vindt, want de gebruikersinterface verandert elke week. Zucht.
Hopelijk heb je hier wat aan, en als je geheime zoektrucs voor PraatGPT vindt, deel ze vooral.
Eerlijk gezegd is het hele gedoe rond de zogenaamde “ChatGPT-zoekmachine” wat overdreven naar mijn mening. Ja, zoals @mikeappsreviewer al zei, is de optie “Bladeren met Bing” alleen beschikbaar bij betaalde abonnementen, dus als je niet wilt betalen, zit je vast aan het oude brein van ChatGPT, wat voelt als een bibliothecaris die sinds vorig jaar met sabbatical is. Maar ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat het iets weg heeft van een vervanger voor Google, of zelfs een serieus alternatief.
Dit is mijn kritiek: de browsermodus van ChatGPT is geen echte zoekmachine. Het is meer alsof je een stagiair hebt die alles op het hoogste punt bij Bing van die dag samenvat, maar de helft van de tijd is hun wifi kapot. Het haalt wat links op, maar verwacht geen diepgravende informatie of obscure forumthreads—de meeste antwoorden komen gewoon uit nieuwsfragmenten.
Iets wat mensen ook niet benoemen: soms lijkt het je hele specifieke aanvraag te negeren en vat het zomaar een willekeurig, verouderd artikel samen. Bijvoorbeeld, ik vroeg letterlijk naar de huidige GPU-prijzen en het gaf me resultaten van afgelopen oktober… niet actueel dus. Uiteindelijk heb ik alles alsnog dubbel gecontroleerd.
Dat gezegd hebbende, zijn er wel een paar voordelen. Als je een snel overzicht wilt in plaats van tien tabbladen te openen, doet het zijn werk. Het vat samen beter dan een klassieke zoekmachine. Maar als details of nauwkeurigheid belangrijk zijn (huiswerk, technisch advies, iets medisch of financieel), moet je echt de bronnen controleren. Soms zitten de links achter betaalmuren of geven ze gewoon een 404, dus succes daarmee.
Tip: als je wilt dat het iets dieper graaft, probeer dan te vragen om bronnen te vergelijken of tegenstrijdige info uit te leggen (‘Zijn er meningsverschillen tussen bronnen over [onderwerp]?’). Soms krijg je zo een genuanceerder antwoord. Maar gooi je bladwijzers voor zoekmachines nog niet weg. Bladeren via ChatGPT is meer zoals je luie vriend die de helft van een Wikipedia-artikel herinnert—zeker niet het Orakel van alle Internetwijsheid. Gebruik met scepsis, alsjeblieft.