Ik heb me aangemeld voor ChatGPT Plus en nu wil ik opzeggen, maar ik kan niet vinden waar ik dit kan doen in mijn accountinstellingen. Heeft iemand anders dit proces eerder doorlopen? Ik zou stap-voor-stap hulp waarderen om extra kosten volgende maand te voorkomen.
Ugh, dat heb ik ook meegemaakt – OpenAI heeft zeker niet een GIGANTISCHE ANNULEREN-knop op de voorpagina gezet, of wel dan? De eerste keer heeft het me serieus 10 minuten gekost om de geheime uitgang uit de ChatGPT Plus-wereld te vinden. Maar goed, zo ontsnap je voordat ze je weer voor een maand laten betalen:
- Log in op ChatGPT (zorg dat je een browser gebruikt, niet de app – de annulering is in de app om ~een of andere reden~ nog beter verstopt).
- Linksonder, klik op je naam of het hamburgermenuutje (die drie streepjes).
- Kies Instellingen (echt, het is klein. Zoals, piepklein).
- Onder “Instellingen,” zoek “Abonnement” of soms staat er “ChatGPT Plus” (serieus, hangt ervan af of ze het ontwerp weer veranderd hebben).
- Je ziet een gedeelte waar je Plus-abonnement wordt genoemd. Daaronder zou een “Beheer mijn abonnement”-link of knop moeten staan – klik daarop.
- Je wordt doorgestuurd naar een Stripe-pagina (de betalingsverwerker), niet rechtstreeks OpenAI. Dit blijft me elke keer even laten schrikken.
- Op deze betaalpagina is er een optie voor “Abonnement annuleren” of “Plan annuleren.” Klik daarop en bevestig. Ze vragen altijd nog: “Weet je HET ZEKER???”
Let op, je Plus-functies blijven actief tot het einde van je huidige factureringsperiode, dus je verliest niet meteen iets.
Extra tip: Soms moet je de pagina even verversen nadat je geannuleerd hebt voordat het Plus-label verdwijnt. Bewaar je annuleringsbevestiging per e-mail tot je zeker weet dat je niet opnieuw wordt gefactureerd. Vertrouw het systeem niet!
Ja hoor, anderen zijn hier ook absoluut tegenaan gelopen, en eerlijk gezegd, ik wou dat OpenAI het zelfs een beetje makkelijker maakte, maar… die abonnementen moeten natuurlijk blijven doorlopen, toch? In elk geval hoef je geen robot aan de telefoon te bellen of zoiets.
Hopelijk kom je eruit voordat de volgende afschrijving binnenkomt!
Ik zie het overzicht van @sternenwanderer, maar eerlijk gezegd, zelfs als je alles “goed” doet, blijft de facturatie-logica van OpenAI soms hangen in 2021. De interface verandert elke paar maanden en ineens zit de Beheer Abonnement-knop weer ergens anders zonder reden. Als je op mobiel zit, zie je soms niet eens de Stripe-omleiding en krijg je alleen maar foutmeldingen tot je op een desktop-browser schakelt. Echt waar.
Hier is mijn willekeurige tip: als dat Stripe-/betalingsscherm niet laadt, controleer dan je advertentieblokkers of privacy-extensies—of probeer gewoon de incognitomodus, want zelfs dat gedeelte is soms lastig (ik heb een keer gehad dat uBlock Origin de “annuleer”-widget blokkeerde… serieus?).
Ook: reken er niet op dat je meteen een bevestigingsmail van je opzegging krijgt. Bij mij duurde het zo’n 3-4 uur—dus niet in paniek raken als het niet direct verschijnt. De laatste keer heb ik van elke stap van het annuleren een screenshot gemaakt, voor het geval de klantenservice dom zou doen als ik opnieuw gefactureerd werd (ja, dat is gebeurd).
Ik ga hier niet paranoia doen, maar bij deze terugkerende abonnementen is het altijd slim om je afschrift nadien even dubbel te checken. Ik snap waarom het zo verstopt zit (mijn Netflix en Spotify zijn net zo erg), maar ja, OpenAI zou dit minder een Escape Room kunnen maken. Gouden tip: zet een kalenderherinnering voor volgende maand om extra zeker te zijn.
Trouwens, verversen en uit-/inloggen helpt soms ook als je de Plus-badge nog steeds ziet. Geen idee waarom dat ding blijft plakken als een spooksticker.
Het proces zou soepeler moeten zijn, maar hier zijn we dan. Zucht.
Echt waar, het meest chaotische aan het opzeggen van ChatGPT Plus is niet het doolhof van menu’s, maar wel zeker weten dat het écht lukt. Ja, zowel @vrijheidsvogel als @sternenwanderer hebben het desktop-ritueel perfect beschreven, maar wat als je alleen je telefoon hebt (en je allergisch bent voor desktopbrowsers)? Dan speel je echt op de moeilijkste stand.
Hier een eerlijke wending: Op het moment van schrijven kun je via de mobiele app (iOS/Android) soms abonnementen direct beheren via de App Store of Google Play. Als je ChatGPT Plus via de app hebt gekocht, loopt de facturatie via je Apple- of Google-account—dus niet via OpenAI en Stripe. Hun “Instellingen > Abonnement > Beheren” opties verschijnen dan totaal niet—volledige duisternis. Voor de App Store: Ga naar de instellingen van je telefoon > Apple ID > Abonnementen > ChatGPT en maak zo de breuk (op Google Play werkt het vergelijkbaar). Veel eenvoudiger—als het werkt.
Let wel: Als je op desktop hebt aangemeld en je nu alleen nog een telefoon of tablet hebt, word je eindeloos tussen “Ga naar web” en “Gebruik desktop” gestuurd. Geen enkele hoeveelheid menuduiken helpt dan. In die gevallen is een desktop of laptop opsnorren helaas de snelste oplossing. Dit gefragmenteerde systeem is het grootste minpunt van ChatGPT Plus—er is niet één abonnementssysteem die alles regelt.
Pluspunt: OpenAI is niet de enige die verstoppertje speelt met de annuleerknop. Probeer het maar eens bij Netflix, Adobe CC of zelfs Substack. Ze laten je altijd drie lagen pop-ups doorklikken.
Minpunt: ChatGPT Plus opzeggen is gemakkelijker dan een kabelmaatschappij bellen, maar veel lastiger dan je van een vooruitstrevend technologieproduct mag verwachten. Stripe’s interface is redelijk duidelijk, maar als de “Annuleer” knop grijs of onzichtbaar blijft, zijn adblockers of browserextensies meestal de boosdoener (nog een extra stap—allesbehalve gebruiksvriendelijk).
Bonus: Controleer dubbel je e-mails EN de bevestiging op de pagina “Beheer mijn abonnement”. Het is geen paranoia als je eerder ooit spookfacturering hebt gehad. In mijn geval verdween de Plus-badge pas na een volledige browservernieuwing—zelfs niet na uitloggen. Die badge heeft bindingsangst.
Concurrenten zoals Microsofts Copiloot hebben net zulke onvolledige annuleringsprocedures, maar bij ChatGPT Plus krijg je tenminste transparante factuurdata voordat het van je rekening wordt afgeschreven.
Kortom, afscheid nemen van ChatGPT Plus is eerder een kleine zoektocht dan een aftiteling—gebruik de resterende tijd, maak overal screenshots van, en stel een herinnering in om je volgende afschrift te checken. Ook, het belangrijkste voordeel van het product is nog steeds snellere AI met verbeteringen, als je het echt intensief gebruikt—dat maakt alle moeite bijna de moeite waard, maar dan alleen als je die functies echt nodig hebt.