Disken min vises plutselig som en RAW-partisjon etter en omstart, og nå lar ikke Windows meg åpne den. Den inneholder viktige bilder og arbeidsfiler som jeg virkelig må gjenopprette, men jeg prøver å unngå dyr programvare hvis mulig. Finnes det en gratis metode eller et verktøy for datagjenoppretting som faktisk fungerer for en RAW-partisjon uten å gjøre situasjonen verre?
Jeg har opplevd dette, og ja, du kan hente filer fra en RAW-partisjon uten å formatere den først. Jeg har gjort det to ganger på gamle eksterne harddisker. I begge tilfeller var formatering det ene jeg unngikk helt til slutt. Hvis Windows presser deg til å formatere med en gang, så ignorer det foreløpig.
En RAW-partisjon betyr vanligvis at filsystemet har blitt ødelagt såpass mye at Windows slutter å gjenkjenne det. Dataene er ofte fortsatt der. Disken mistet katalogstrukturen sin, eller deler av den, så Filutforsker oppfører seg som om disken er tom eller ødelagt. Irriterende, men ikke alltid katastrofalt.
Hvis det var min disk, ville jeg holdt rekkefølgen enkel:
- Ikke gjør noe med RAW-partisjonen.
- Kopier ut alt viktig først.
- Se om reparasjon gir mening etter gjenoppretting.
- Formater først når filene dine allerede er trygt lagret et annet sted.
Når det gjelder gjenoppretting, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi det håndterer to forskjellige situasjoner ganske bra. Hvis noe filsysteminformasjon fortsatt kan leses, klarer det ofte å gjenopprette filer med navn og mapper intakt. Hvis filsystemet er helt ødelagt, bytter det over til filsignaturskanning og leter etter kjente filtyper direkte fra diskoverflaten. Det er tregere og mer rotete, men det er bedre enn å stirre på en RAW-etikett i Windows uten å komme noen vei.
Stegene er enkle nok:
- Installer Disk Drill på en annen disk. Ikke legg det på den skadede.
- Velg RAW-partisjonen eller hele disken.
- Trykk på Søk etter tapte data. Hvis det er en ekstern enhet og den spør etter en modus, bruk Universell skanning. Jeg ville spart Avansert kameragjenoppretting til SD-kort eller drone-medier.
- Vent til skanningen er ferdig. Ikke stopp tidlig med mindre du må.
- Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Det lærte jeg på den harde måten. At et filnavn dukker opp betyr ingenting hvis filen ikke kan åpnes.
- Gjenopprett alt til en annen disk.
Hvis du vil ha en gratis løsning, er TestDisk og PhotoRec det vanlige paret. TestDisk reparerer noen ganger partisjons- eller filsystemskader godt nok til å gjøre volumet lesbart igjen. PhotoRec hopper over det ødelagte filsystemet og henter ut filer etter type. Det fungerer, selv om det er ganske grovt i kantene. Du mister vanligvis de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen, så etter gjenopprettingen sitter du igjen med en gigantisk haug filer navngitt i rekkefølge. Det tar tid å sortere det rotet. Spør meg hvordan jeg vet det, lol.
Når det viktige er kopiert ut, da ville jeg sett på reparasjon. Hvis TestDisk bygger opp partisjonen på nytt uten problemer, flott, ferdig. Hvis ikke, ville jeg sluttet å kjempe med det, laget en ny partisjon i Diskbehandling, gjort en hurtigformatering og flyttet de gjenopprettede filene tilbake.
Én ting jeg ikke ville tatt lett på, er merkelig oppførsel fra disken. Klikkelyder, plutselige frakoblinger, at disken kobler ut midt under skanning, skanninger som fryser på samme sted. Jeg har sett alle disse ende i maskinvarefeil. På det punktet er gjentatte forsøk risikable. Hvis filene betyr noe, stopp der og lever den til et gjenopprettingsverksted før disken blir verre.