Jeg slettet ved et uhell bilder fra minnekortet til Nikon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og noen av dem er veldig viktige. Jeg prøver å finne en gratis måte å gjenopprette slettede Nikon-bilder på uten å betale for programvare, og jeg trenger hjelp til å finne ut hva som faktisk fungerer før jeg gjør situasjonen verre.
Ja, men det finnes grenser.
Den store, og dette snubler folk i, er enkel. Hvis de slettede bildene allerede er overskrevet, vil ikke gratisverktøy få dem tilbake. Jeg lærte dette på den harde måten på et gammelt Nikon-kort etter at jeg fortsatte å ta bilder, og tenkte at jeg skulle fikse det senere. Dårlig trekk. Så første bud: slutt å bruke SD-kortet nå. Ikke ta flere bilder. Ikke kopier noe over på det. Ikke formater det igjen. Hver ekstra skriving reduserer sjansene dine.
Hvis du vil ha det minst irriterende stedet å begynne, ville jeg brukt Disk Drill. Det er ikke helt gratis, men på Windows får du opptil 100 MB gjenoppretting uten kostnad. For å teste et Nikon-kort er det ofte nok til å se om de manglende filene fortsatt er der. Noen ganger er det også nok til å hente tilbake noen JPEG-er eller et par RAW-bilder.
Slik ville jeg gjort det:
- Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke på SD-kortet.
- Åpne det, velg SD-kortet, og trykk deretter på Search for lost data.
- Bruk Universal Scan. Etter min erfaring er det den tryggeste første gjennomgangen for slettede filer og hurtigformaterte kort.
- Når skanningen er ferdig, åpner du Review found items og sjekker Pictures.
- Hvis du tar bilder i RAW, søk etter .NEF og se der først.
- Forhåndsvis filer før gjenoppretting. Hvis forhåndsvisningen åpnes uten problemer, ville jeg tatt det som et godt tegn.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen disk. Ikke legg dem tilbake på det samme SD-kortet.
Hvis du trenger mer enn de gratis 100 MB og ikke vil betale, er PhotoRec det vanlige reservevalget. Det fungerer. Jeg har brukt det. Det føles også som programvare fra en annen tid. Ingen fine forhåndsvisninger, røft grensesnitt, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med generiske navn i stedet for de originale. Likevel, hvis målet ditt er å få filene ut og du ikke bryr deg om finish, gjør det jobben oftere enn folk forventer.
Noen ting som er verdt å sjekke før du blir irritert på kortet:
- Hvis Nikon-kameraet ditt lagret NEF-filer, pass på at gjenopprettingsappen håndterer NEF godt. Noen gratisverktøy klarer seg fint med JPEG-er og stopper så opp på RAW.
- Hvis en gjenopprettet NEF-fil ikke åpnes i Windows Bilder-appen, ikke avskriv den ennå. Prøv programvare med ordentlig støtte for Nikon RAW først.
- Hvis du også mistet video, kjør Advanced Camera Recovery i Disk Drill etter den vanlige skanningen. Jeg har sett vanlige skanninger overse videofiler fra kamera, og så henter denne modusen noen av dem tilbake.
Sjekk også om bildene allerede finnes et annet sted. Jeg har sett folk gjenopprette filer de allerede hadde i en mappe på en bærbar PC, eller som var synkronisert via SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller en annen sikkerhetskopi de hadde glemt at var der. Det tar to minutter å sjekke. Sparer en time med tull.
En ting til. Hvis kortet er fysisk skadet, ikke vises på datamaskinen, eller stadig mister forbindelsen under skanningen, ville jeg stoppet der. Jeg ville ikke fortsatt å hamre løs på det med nye forsøk. Det pleier å ende dårlig. På det punktet er et datagjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Så ja, gratis gjenoppretting er mulig i noen tilfeller. Jeg ville startet med Disk Drill fordi det er enkelt, og de gratis 100 MB forteller deg raskt om gjenoppretting ser lovende ut. Hvis du trenger en helt kostnadsfri løsning, er PhotoRec fortsatt verdt et forsøk, selv om det føles ganske brutalt å bruke.
Ja, gratis gjenoppretting er mulig hvis kortet ikke har blitt overskrevet. Den delen betyr mer enn programvaren.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke kortet. Jeg er litt uenig i å starte med PhotoRec med mindre du er tålmodig. Det er gratis, men det er rotete, filnavn blir ødelagt, og det er et helvete å sortere 800 gjenopprettede filer.
Min rekkefølge ville vært:
-
Sjekk etter skjulte filer først.
Noen ganger er bildene fortsatt der, og filtavellen har blitt rar. På Windows, slå på skjulte elementer. På Mac, bruk Command + Shift + Punktum i Finder. -
Prøv Nikon-programvare du allerede har.
NX Studio eller eldre Nikon Transfer-installasjoner har hjulpet noen med å se filer andre apper ikke fant. Ikke vanlig, men verdt 5 minutter. -
Kjør Windows File Recovery hvis du bruker Windows.
Det er gratis fra Microsoft. Kun kommandolinje, så det er stygt, men det koster ingenting. Best på kort med enkel sletting, dårligere etter formatering. -
Hvis du vil ha enkel skanning først, bruk Disk Drill.
Det er ikke ubegrenset gratis, men det er en av de bedre måtene å forhåndsvise hva som fortsatt kan gjenopprettes før du kaster bort tid. For Nikon RAW, se etter støtte for NEF og forhåndsvis dem først. -
Hvis null kroner er den harde grensen, bruk PhotoRec til slutt.
Det ignorerer filsystemet og henter ut filer etter signatur. Flott for JPEG og ofte ganske bra for NEF. Dårlig for originale navn og mappestruktur.
Lite tips, lag et fullstendig bilde av SD-kortet først med USB Image Tool eller Win32 Disk Imager. Skann deretter bildet, ikke kortet. Tryggere hvis kortet er ustabilt.
Hvis kortet klikker, kobler fra eller leser tregt som bare faen, stopp. Programvaregjenoppretting blir risikabelt da.
For søkehensikt er dette den enkle versjonen folk ser etter, gjenopprett slettede bilder fra et Nikon SD-kort gratis.
Denne korte snutten er også grei hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, se en rask demo av gjenoppretting av bilder fra Nikon SD-kort.
Ja, det kan du, men jeg ville lagt til én ting som @mikeappsreviewer og @suenodelbosque bare var så vidt inne på: noen ganger er de slettede Nikon-bildene fortsatt synlige på grunn av rar oppførsel i kameraets egen database, ikke fordi de faktisk er borte. Før du kjører gjenopprettingsskanninger, sett kortet i en kortleser og sjekk DCIM-mappene manuelt fra datamaskinen din. Se også etter sidecar-filer og rare tomme mapper. Jeg har sett Nikon-kort oppføre seg dumt etter at de ble trukket ut for raskt.
Et annet nesten gratis triks er å bruke en Linux live-USB og kjøre TestDisk/PhotoRec derfra, så Windows ikke fortsetter å rote med kortet i bakgrunnen. Litt nerdete, men tryggere etter min mening.
Hvis du vil ha den enkleste første sjekken, er Disk Drill fortsatt det praktiske alternativet fordi du raskt kan forhåndsvise hva som kan gjenopprettes, spesielt Nikon NEF-filer. Jeg er ikke helt enig i at sjekk av skjulte filer løser så mye, men det tar 30 sekunder, så greit nok.
Det er også verdt å lese denne tråden med praktiske tips om gjenoppretting av Nikon-bilder fra fotografer.
Viktig regel: gjenopprett til en annen disk. Ikke det samme kortet. Gjør du den feilen, så er det ja, game over ganske raskt.
En vinkel de andre knapt nevnte: sjekk om kortet var låst eller om kameraet bare fjernet oppføringer fra indeksen. På noen Nikon-kort ser bilder ut til å være borte i kameraet, men de åpnes fortsatt fint hvis du først kopierer hele kortet til en PC.
Jeg vil være litt uenig i å gå rett til tunge gjenopprettingsskanninger med mindre grunnleggende kontroller mislykkes. Skanninger er nyttige, men hvis filsystemet bare er mildt korrupt, kan en full mappekopi bevare mer metadata.
Min vurdering:
- Klon først kortet hvis mulig.
- Prøv deretter en vanlig filkopi av hele DCIM-treet.
- Etter det bruker du gjenopprettingsverktøy.
Om Disk Drill:
Fordeler
- Enkle forhåndsvisninger
- God Nikon NEF-gjenkjenning
- Rask for å sjekke om gjenoppretting i det hele tatt er mulig
Ulemper
- Gratisgrensen for gjenoppretting er liten
- Kan friste folk til å gjenopprette bare forhåndsvisninger i stedet for fullstendige filer
- Ikke virkelig ubegrenset gratis
@suenodelbosque, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer har rett i at man ikke må skrive noe tilbake til kortet. Den delen er viktigst. Hvis du vil ha en helt gratis løsning, er TestDisk pluss PhotoRec fortsatt ruten uten kostnad. Hvis du vil ha den raskeste virkelighetssjekken før du bruker flere timer, er Disk Drill det praktiske mellompunktet.