Kan någon hjälpa mig att återställa raderade foton från min Canon-kamera?

Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och jag behöver verkligen hjälp med att få tillbaka dem. Bilderna är från en speciell händelse och jag är orolig att de kan vara borta för gott. Har någon lyckats återställa raderade Canon-kamerafoton eller känner till den bästa återställningsmetoden?

Jag råkade ut för detta med ett Canon-kort en gång, och de första minuterna spelar större roll än något annat.

Stäng av kameran. Ta ut SD-kortet direkt. Om ditt kort har den lilla låsfliken på sidan, skjut den till låst läge. Ta inga fler bilder. Spela inte in video. Pilla inte runt på kortet.

När en bild raderas brukar kameran vanligtvis inte radera fildatan direkt. Den markerar utrymmet som ledigt. Dina gamla bilder ligger ofta fortfarande kvar där tills ny data skrivs över dem. Om du fortsätter använda kortet minskar dina chanser snabbt. Jag lärde mig det den hårda vägen.

Innan du börjar med återställningsverktyg, kontrollera de uppenbara ställena först.

1. image.canon: Om du hade synkronisering aktiverad kan dina filer fortfarande finnas i molnet i upp till 30 dagar.
  2. Papperskorgen eller Papperskorgen för återvinning: Om du raderade filerna från en Mac eller PC medan kortet var anslutet kan de ligga där.
  3. Säkerhetskopieringsappar: Titta i Google Drive, Backblaze, Time Machine eller vad som nu körs i bakgrunden på din dator. Ibland kopierade de tjänsterna filerna tidigare och du glömde bort det.

Om de kontrollerna inte ger något, använd återställningsprogram. För den här delen, använd en dator och en riktig SD-kortläsare. Jag skulle inte ansluta Canon-kameran via USB för skanning. På många kameror ställer anslutningsläget till det och programmet får inte korrekt rååtkomst till kortet.

Jag har fått bäst resultat med Disk Drill. Det som fungerade för mig var dess bildförhandsvisning och hur det hittade Canon RAW-filer, inklusive CR2 och CR3, plus JPEG-filer och videoklipp. Layouten är lätt att följa, vilket spelar roll när du redan är irriterad och försöker att inte göra ännu ett misstag. På Windows finns det också en liten gratis återställningsgräns, 100 MB sist jag kollade, så du kan testa om dina filer dyker upp innan du går vidare.

Om du vill ha ett gratisalternativ nämns PhotoRec fortfarande av en anledning. Det gör jobbet ganska ofta. Haken är gränssnittet. Det körs i ett textfönster, ser gammalt ut och känns kantigt om du aldrig har använt sådana verktyg. Dessutom återställer det ofta filer utan de ursprungliga namnen eller mappstrukturen, så du får sitta och sortera en hög filer för hand. Ganska fult, men det fungerar.

Återställningsstegen är ganska enkla om du håller dig disciplinerad.

1. Installera programmet på din dator: Lägg det på din interna disk, inte på SD-kortet du försöker återställa från.
  2. Sätt i kortet och kör en fullständig skanning: Öppna återställningsappen, välj SD-kortet och kör sedan en djupskanning eller fullständig skanning. Stora kort tar ett tag.
  3. Förhandsgranska resultaten: Filtrera på bilder om appen stöder det. Gå igenom förhandsvisningarna och markera filerna du vill få tillbaka.
  4. Återställ till en annan disk: Spara de återställda filerna på din dator eller en extern disk. Skriv inte tillbaka dem till samma Canon SD-kort. Jag vet att det låter självklart, men folk gör det när de har bråttom.

När du har kopierat allt du kunde återställa och kontrollerat att filerna går att öppna utan problem, sätt tillbaka kortet i Canon-kameran och formatera det i kameran. Jag gör detta i stället för att radera filer en i taget. Det ger kortet ett rent filsystem igen.

Om du slutade använda kortet direkt är dina chanser vanligtvis ganska goda. Inte perfekta, men fortfarande ganska goda.

Sluta använda kortet. Den delen från @mikeappsreviewer stämmer helt.

En sak jag skulle lägga till är att kontrollera om du gjorde en enkel radering eller en formatering. På många Canon-kameror ger radering av enstaka bilder bättre chans till återställning än en snabbformatering. Om du tog ens 20 till 50 nya bilder efter raderingen kan delar av äldre filer redan ha skrivits över. JPEG-filer går ibland att få tillbaka men är delvis skadade. RAW-filer misslyckas ofta hårdare när de har skrivits över.

Jag skulle hoppa över slumpmässiga gratis fotosajter för reparation. Många av dem är skräp. Använd en riktig SD-kortläsare på en dator, skanna kortet skrivskyddat om din utrustning tillåter det, och återställ till din SSD eller en annan enhet. Disk Drill är ett bra val för Canon-media eftersom det vanligtvis hittar JPG, CR2, CR3 och vanliga videofiler i en körning. Om Disk Drill förhandsvisar dina saknade bilder är dina chanser rätt goda.

Om händelsen betyder mycket, gör först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet och skanna sedan avbildningen, inte kortet. Då förblir originalet orört om den första skanningen går fel eller om du vill prova ett annat verktyg senare. Det här steget hoppas över alldeles för ofta.

Om du också vill ha en snabb jämförelsevideo ger de bästa valen av SD-kortsåterställningsprogram på YouTube en snabb överblick.

Stor grej som ingen nämnt tillräckligt: om bilderna verkligen är oersättliga, sluta prova varenda app i världen efter 1 dålig skanning. Det kan förvandla ett återställningsbart kort till en röra om du blir otålig och börjar klicka på reparations- eller skrivalternativ. @mikeappsreviewer och @yozora har rätt om att sluta använda kortet, men jag skulle gå ett steg längre: om kortet beter sig konstigt, är långsamt eller kopplar från, överväg en professionell återställningsverkstad innan du försöker själv.

Kolla också om din Canon skrev till dubbla kort, om din modell stöder det. Många får panik och glömmer att de hade RAW på ett kort och JPEG på det andra. Har sett det hända mer än en gång, lol.

Min uppfattning:

• raderat i kameran en gång, sedan slutat fotografera = ganska god chans
  • formaterat kort = fortfarande möjligt
  • fortsatt fotografera efteråt = chanserna minskar, ibland mycket
  • kortet visar fel eller ber om att formateras = var försiktig, det är ett annat problem

Om du gör det själv, använd en kortläsare och skanna specifikt efter Canon-format. Disk Drill är okej för detta eftersom det oftast hanterar CR2, CR3, JPG och video utan alltför mycket krångel, och förhandsvisningen hjälper dig snabbt att avgöra om filerna är intakta eller förstörda.

En annan nischgrej: om du hade Wi-Fi-överföring aktiverad på kameran/appen, kika runt på telefonen också. Canon Camera Connect lämnar ibland kopior eller nedskalade överföringar som folk helt glömmer bort.

För vidare läsning är detta i princip den typ av tråd om återställning av Canon SD-kort som folk brukar söka efter:
Tips om återställning av Canon SD-kortfoton från riktiga användare

Så nej, de är inte nödvändigtvis borta för alltid. Bara fortsätt inte experimentera med originalkortet.