Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg trenger virkelig hjelp til å få dem tilbake. Bildene er fra en spesiell begivenhet, og jeg er redd for at de kan være borte for godt. Er det noen som har klart å gjenopprette slettede bilder fra et Canon-kamera eller som kjenner til den beste metoden for gjenoppretting?
Jeg opplevde dette én gang med et Canon-kort, og de første minuttene betyr mer enn noe annet.
Slå av kameraet. Ta SD-kortet ut med en gang. Hvis kortet ditt har den lille låsetappen på siden, skyv den til låst. Ikke ta flere bilder. Ikke ta opp video. Ikke rot rundt på kortet.
Når et bilde blir slettet, sletter kameraet vanligvis ikke fildataene med én gang. Det markerer plassen som ledig. De gamle bildene dine ligger ofte fortsatt der til nye data havner oppå dem. Hvis du fortsetter å bruke kortet, synker sjansene dine raskt. Jeg lærte dette på den harde måten.
Før du begynner å rote med gjenopprettingsverktøy, sjekk de åpenbare stedene først.
- image.canon: Hvis du hadde synkronisering slått på, kan filene dine fortsatt ligge i skyen i opptil 30 dager.
- Papirkurv eller søppelbøtte: Hvis du slettet filene fra en Mac eller PC mens kortet var tilkoblet, kan de ligge der.
- Sikkerhetskopieringsapper: Sjekk Google Drive, Backblaze, Time Machine eller hva enn som kjører i bakgrunnen på datamaskinen din. Noen ganger kopierte disse tjenestene filene tidligere, og du glemte det.
Hvis disse sjekkene ikke gir noe, bruk programvare for gjenoppretting. Til denne delen bør du bruke en datamaskin og en ekte SD-kortleser. Jeg ville ikke koblet Canon-kamerahuset til over USB for skanning. På mange kameraer kommer tilkoblingsmodusen i veien, og programvaren får ikke ordentlig råtilgang til kortet.
Jeg har hatt best resultater med Disk Drill. Det som fungerte for meg var bildeforhåndsvisningen og måten det fanget opp Canon RAW-filer på, inkludert CR2 og CR3, i tillegg til JPEG-er og videoklipp. Oppsettet er lett å følge, noe som betyr mye når du allerede er irritert og prøver å ikke gjøre en feil til. På Windows finnes det også en liten gratis grense for gjenoppretting, 100 MB sist jeg sjekket, så du kan teste om filene dine dukker opp før du går videre.
Hvis du vil ha en gratis løsning, blir PhotoRec fortsatt nevnt av en grunn. Det gjør jobben mye av tiden. Haken er grensesnittet. Det kjører i et tekstvindu, ser gammelt ut og føles klønete hvis du aldri har brukt slike verktøy før. Det har også en tendens til å gjenopprette filer uten de opprinnelige navnene eller mappestrukturen, så du ender opp med å sortere en haug med filer for hånd. Ganske stygt, men det fungerer.
Stegene for gjenoppretting er ganske enkle hvis du holder deg disiplinert.
- Installer programvaren på datamaskinen din: Legg den på den interne disken, ikke på SD-kortet du prøver å gjenopprette fra.
- Sett inn kortet og kjør en full skanning: Åpne gjenopprettingsappen, velg SD-kortet, og kjør deretter en dypskanning eller full skanning. Store kort tar en stund.
- Forhåndsvis resultatene: Filtrer etter bilder hvis appen støtter det. Gå gjennom forhåndsvisningene og merk filene du vil ha tilbake.
- Gjenopprett til en annen disk: Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen din eller en ekstern disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme Canon SD-kortet. Jeg vet dette høres åpenbart ut, men folk gjør det når de har det travelt.
Etter at du har kopiert alt du kunne gjenopprette og sjekket at filene åpner fint, setter du kortet tilbake i Canon-kameraet og formaterer det i kameraet. Jeg gjør dette i stedet for å slette filer én etter én. Det gir kortet et rent filsystem igjen.
Hvis du sluttet å bruke kortet med en gang, er sjansene dine vanligvis ganske gode. Ikke perfekte, fortsatt ganske gode.
Slutt å bruke kortet. Den delen fra @mikeappsreviewer er helt riktig.
En ting jeg vil legge til, er å sjekke om du gjorde en enkel sletting eller en formatering. På mange Canon-kameraer gir sletting av enkeltbilder bedre sjanse for gjenoppretting enn en hurtigformatering. Hvis du tok bare 20 til 50 nye bilder etter slettingen, kan deler av eldre filer allerede ha blitt overskrevet. JPEG-filer kommer noen ganger tilbake delvis ødelagt. RAW-filer feiler ofte enda hardere når de blir overskrevet.
Jeg ville hoppet over tilfeldige gratis nettsider for bildefiksing. Mange av dem er søppel. Bruk en ordentlig SD-kortleser på en datamaskin, skann kortet skrivebeskyttet hvis oppsettet ditt tillater det, og gjenopprett til SSD-en din eller en annen disk. Disk Drill er et solid valg for Canon-medier fordi det vanligvis finner JPG, CR2, CR3 og vanlige videofiler i én omgang. Hvis Disk Drill forhåndsviser de manglende bildene dine, er sjansene dine ganske gode.
Hvis hendelsen betyr mye, lag først et byte-for-byte-bilde av SD-kortet, og skann deretter bildet, ikke kortet. Det holder originalen urørt hvis den første skanningen går galt eller du vil prøve et annet verktøy senere. Dette trinnet blir altfor ofte hoppet over.
Hvis du også vil ha en rask sammenligningsvideo, gir denne beste valg av programvare for gjenoppretting av SD-kort på YouTube en rask oversikt.
Stor ting ingen har nevnt nok: hvis bildene virkelig er uerstattelige, slutt å prøve alle mulige apper etter 1 dårlig skanning. Det kan gjøre et gjenopprettbart kort til et rot hvis du blir utålmodig og begynner å klikke på reparer-/skrivealternativer. @mikeappsreviewer og @yozora har rett om å slutte å bruke kortet, men jeg ville tatt det ett skritt videre: hvis kortet oppfører seg rart, er tregt eller kobler fra, vurder et profesjonelt gjenopprettingsverksted før du prøver selv.
Sjekk også om Canon-kameraet ditt skrev til to kort, hvis modellen din støtter det. Mange får panikk og glemmer at de hadde RAW på ett kort og JPEG på det andre. Har sett det skje mer enn én gang, lol.
Min vurdering:
- slettet i kameraet én gang, og sluttet så å ta bilder = grei sjanse
- formatert kort = fortsatt mulig
- fortsatte å ta bilder etterpå = sjansene synker, noen ganger mye
- kortet viser feil eller ber om å bli formatert = vær forsiktig, det er et annet problem
Hvis du gjør det selv, bruk en kortleser og skann spesifikt etter Canon-formater. Disk Drill er greit til dette fordi det vanligvis håndterer CR2, CR3, JPG og video uten altfor mye styr, og forhåndsvisningen hjelper deg raskt å finne ut om filene er intakte eller ødelagte.
En annen nisjeting: hvis du hadde Wi-Fi-overføring aktivert på kameraet/appen, sjekk telefonen din også. Canon Camera Connect legger noen ganger igjen kopier eller nedskalerte overføringer som folk helt glemmer.
For mer lesing er dette i praksis den typen Canon SD-kortgjenopprettingstråd folk ender opp med å søke etter:
Tips om gjenoppretting av Canon SD-kortbilder fra ekte brukere
Så nei, de er ikke nødvendigvis borte for godt. Bare ikke fortsett å eksperimentere på originalkortet.