Kan nogen hjælpe mig med at gendanne slettede billeder fra mit Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg fik taget backup af dem, og jeg har virkelig brug for hjælp til at få dem tilbage. Billederne er fra en særlig begivenhed, og jeg er bekymret for, at de måske er væk for altid. Er der nogen, der med held har gendannet slettede billeder fra et Canon-kamera, eller som kender den bedste gendannelsesmetode?

Jeg har oplevet det her én gang med et Canon-kort, og de første par minutter betyder mere end noget andet.

Sluk kameraet. Tag SD-kortet ud med det samme. Hvis dit kort har den lille låsetap på siden, så skub den til låst. Tag ikke flere billeder. Optag ikke video. Rod ikke rundt på kortet.

Når et billede bliver slettet, sletter kameraet som regel ikke fildataene med det samme. Det markerer pladsen som ledig. Dine gamle billeder ligger ofte stadig der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Hvis du bliver ved med at bruge kortet, falder dine chancer hurtigt. Det lærte jeg på den hårde måde.

Før du begynder at rode med gendannelsesværktøjer, så tjek de åbenlyse steder først.

1. image.canon: Hvis du havde synkronisering slået til, ligger dine filer måske stadig i skyen i op til 30 dage.
  2. Papirkurv eller Skraldespand: Hvis du slettede filerne fra en Mac eller PC, mens kortet var tilsluttet, ligger de måske der.
  3. Backup-apps: Tjek Google Drive, Backblaze, Time Machine eller hvad der nu kører i baggrunden på din computer. Nogle gange kopierede de tjenester filerne tidligere, og du glemte det.

Hvis de tjek ikke giver noget, så brug gendannelsessoftware. Til denne del skal du bruge en computer og en rigtig SD-kortlæser. Jeg ville ikke forbinde Canon-kameraet via USB til scanning. På mange kameraer kommer forbindelsestilstanden i vejen, og softwaren får ikke ordentlig rå adgang til kortet.

Jeg har haft de bedste resultater med Disk Drill. Det, der virkede for mig, var billedforhåndsvisningen og måden, den fangede Canon RAW-filer på, inklusive CR2 og CR3, plus JPEG'er og videoklip. Opsætningen er nem at følge, og det betyder noget, når du allerede er irriteret og prøver ikke at lave endnu en fejl. På Windows er der også en lille gratis gendannelsesgrænse, 100 MB sidst jeg tjekkede, så du kan teste, om dine filer dukker op, før du går videre.

Hvis du vil gå den gratis vej, bliver PhotoRec stadig nævnt af en grund. Det klarer jobbet mange gange. Ulempen er brugerfladen. Det kører i et tekstvindue, ser gammelt ud og føles klodset, hvis du aldrig har brugt værktøjer som det. Det har også en tendens til at gendanne filer uden de oprindelige navne eller mappestruktur, så du ender med at sortere en bunke filer manuelt. Lidt grimt, men det virker.

Gendannelsestrinene er ret enkle, hvis du holder dig disciplineret.

1. Installer softwaren på din computer: Læg den på dit interne drev, ikke på det SD-kort, du prøver at gendanne fra.
  2. Indsæt kortet og kør en fuld scanning: Åbn gendannelsesappen, vælg SD-kortet, og kør derefter en dyb scanning eller fuld scanning. Store kort tager lidt tid.
  3. Forhåndsvis resultaterne: Filtrer efter billeder, hvis appen understøtter det. Gennemgå forhåndsvisningerne, og markér de filer, du vil have tilbage.
  4. Gendan til et andet drev: Gem de gendannede filer på din computer eller et eksternt drev. Skriv dem ikke tilbage til det samme Canon SD-kort. Jeg ved godt, det lyder åbenlyst, men folk gør det, når de har travlt.

Når du har kopieret alt det, du kunne gendanne, og tjekket at filerne åbner fint, så sæt kortet tilbage i Canon-kameraet og formatér det i kameraet. Jeg gør dette i stedet for at slette filer én efter én. Det giver kortet et rent filsystem igen.

Hvis du stoppede med at bruge kortet med det samme, er dine chancer som regel rimelige. Ikke perfekte, stadig rimelige.

Stop med at bruge kortet. Den del fra @mikeappsreviewer rammer helt plet.

En ting jeg vil tilføje, er at du skal tjekke, om du lavede en simpel sletning eller en formatering. På mange Canon-kameraer giver sletning af enkeltbilleder en bedre chance for gendannelse end en hurtig formatering. Hvis du tog bare 20 til 50 nye billeder efter sletningen, kan dele af de ældre filer allerede være blevet overskrevet. JPEG-filer kan nogle gange komme tilbage delvist ødelagte. RAW-filer fejler ofte mere alvorligt, når de er blevet overskrevet.

Jeg ville springe tilfældige gratis fotoside-reparationssider over. Mange af dem er skrammel. Brug en ordentlig SD-kortlæser på en computer, scan kortet i skrivebeskyttet tilstand hvis din opsætning tillader det, og gendan til din SSD eller et andet drev. Disk Drill er et solidt valg til Canon-medier, fordi det som regel finder JPG, CR2, CR3 og almindelige videofiler i én scanning. Hvis Disk Drill kan forhåndsvise dine manglende billeder, er dine chancer rimelige.

Hvis begivenheden betyder meget, så lav først et byte-for-byte-image af SD-kortet, og scan derefter imaget, ikke kortet. Det holder din original urørt, hvis den første scanning går galt, eller hvis du vil prøve et andet værktøj senere. Dette trin bliver alt for ofte sprunget over.

Hvis du også vil have en hurtig sammenligningsvideo, giver denne bedste valg af software til gendannelse af SD-kort på YouTube et hurtigt overblik.

Stor ting, som ingen har nævnt nok: hvis billederne virkelig er uerstattelige, så stop med at prøve hver eneste app under solen efter 1 dårlig scanning. Det kan gøre et kort, der kunne have været gendannet, til et rod, hvis du bliver utålmodig og begynder at klikke på reparations-/skriveindstillinger. @mikeappsreviewer og @yozora har ret i at stoppe brugen af kortet, men jeg ville tage det et skridt videre: hvis kortet opfører sig mærkeligt, er langsomt eller kobler fra, så overvej et professionelt gendannelsesfirma før gør-det-selv.

Tjek også, om dit Canon skrev til dobbelte kort, hvis din model understøtter det. Mange går i panik og glemmer, at de havde RAW på det ene kort og JPEG på det andet. Har set det ske mere end én gang, lol.

Min vurdering:

• slettet i kameraet én gang, og derefter stoppet med at tage billeder = rimelig chance
  • formateret kort = stadig muligt
  • fortsatte med at tage billeder bagefter = chancerne falder, nogle gange meget
  • kortet viser fejl eller beder om at blive formateret = vær forsigtig, det er et andet problem

Hvis du gør det selv, så brug en kortlæser og scan specifikt efter Canon-formater. Disk Drill er fin til dette, fordi den normalt håndterer CR2, CR3, JPG og video uden alt for meget besvær, og forhåndsvisningen hjælper dig hurtigt med at finde ud af, om filerne er intakte eller ødelagte.

En mere nichepræget ting: hvis du havde Wi‑Fi-overførsel aktiveret på kameraet/appen, så kig også rundt på din telefon. Canon Camera Connect efterlader nogle gange kopier eller nedskalerede overførsler, som folk helt glemmer.

Til ekstra læsning er dette grundlæggende den slags tråd om gendannelse af Canon SD-kort, som folk ender med at søge efter:
Tips til gendannelse af billeder fra Canon SD-kort fra rigtige brugere

Så nej, de er ikke nødvendigvis væk for altid. Bare bliv ikke ved med at eksperimentere på det originale kort.