De opslag van mijn iPhone wordt ingenomen door media, en die wordt niet kleiner, zelfs niet nadat ik foto’s, video’s en berichten heb verwijderd. Ik heb al geprobeerd opnieuw op te starten, recent verwijderde items te legen en de opslaginstellingen te controleren, maar het mediagebruik blijft vaststaan. Ik zoek hulp om uit te zoeken wat dit veroorzaakt en of er een gratis app of methode is die echt werkt.
Opslag vol lijkt altijd op het domste moment op te duiken. Ik zie het meestal wanneer ik snel een foto wil maken, een app wil installeren of een video wil opslaan die ik op dat moment nodig heb. Dan open ik iPhone-opslag, zie ik een enorm onderdeel Media, tik ik wat rond en krijg ik bijna niets nuttigs terug.
Wat Media meestal betekent op iPhone
Hier struikelde ik als eerste over. Veel mensen lezen Media en nemen aan dat het je fotobibliotheek betekent. Zo werkt het niet. Je camera-foto’s en video’s staan onder Foto’s. Media is al het andere audio- en videospul.
Voor zover ik heb gezien, omvat het vaak:
- Gedownloade Apple Music-nummers
- Offline Spotify-nummers
- Netflix- of andere streamingdownloads
- Opgeslagen podcastafleveringen
- Dictafoon
- Beltonen
- Audioboeken in Boeken
- Dingen die vanaf een Mac of pc zijn gesynchroniseerd via Finder of oude iTunes
Als je ooit bestanden vanaf een computer hebt gesynchroniseerd, verstopt iPhone die graag onder Gesynchroniseerde media. Op nieuwere iOS-versies stopt Apple het meestal in één groot blok, zonder nette uitsplitsing in het opslagscherm. Dus eindig je met staren naar een getal in plaats van een lijst.
Podcasts zijn een geniepige. Ik vond een stapel oude afleveringen daar omdat automatisch downloaden aan stond. Sommige waren maanden oud. Een paar shows die dat op de achtergrond doen lopen snel op.
Waarom Apple’s ingebouwde weergave half af voelt
Ik probeerde dit op te ruimen met alleen Instellingen en Foto’s. Het ging langzaam, en ik wist nog steeds niet zeker wat ik had verwijderd.
Een paar problemen:
- Je krijgt niet één simpele lijst gesorteerd op grootste bestand eerst
- Grote video’s vinden kost te veel tikken
- Voor exacte duplicaten is er wat hulp, voor bijna-duplicaten niet
- Oude offline downloads blijven verstopt in hun eigen apps
- Gesynchroniseerde media is lastig te inspecteren
Dus als je opslagprobleem komt door een vergeten 4K-opname, een oude filmdownload of muziek die is gesynchroniseerd vanaf een laptop die je twee jaar geleden al niet meer gebruikt, maken de standaardhulpmiddelen het niet makkelijk.
Waarom de meeste opruimapps me irriteerden
Ik ging door een hoop opruimapps uit de App Store. Bijna elke keer hetzelfde patroon. Ze scannen gratis, laten je een gigantisch getal zien om je bang te maken, en daarna zit de verwijderknop op slot tenzij je wekelijks betaalt. Het voelt alsof de scan er is om het abonnement te pushen, niet om te helpen.
Eén app waarbij ik niet tegen die muur aanliep was Clever Cleaner. Geen advertenties toen ik hem gebruikte. Geen abonnementsscherm. Geen betaalmuur die het opruimgedeelte blokkeerde. Dat viel me snel op omdat de gebruikelijke lokkertje-en-wisseltruc er niet was.
Wat ik deed om ruimte vrij te maken
Ik zou beginnen met de grootste bestanden eerst. Dat liet het getal sneller zakken dan wat dan ook.
Zwaargewichten
Dit was voor mij het nuttige tabblad. Het sorteert media van groot naar klein en toont de bestandsgroottes meteen. Als je opslagbalk wordt platgewalst door enorme video’s, zie je die direct. In mijn geval vrat een paar oude schermopnames en één lange 4K-clip veel meer ruimte dan ik had gedacht.
Vergelijkbare
Apple’s duplicaatdetectie is beperkt. Dit groepeerde ook bijna-identieke items. Handig voor die vijf foto’s van hetzelfde waarbij er maar één het bewaren waard is. Ik had er een hoop van omdat ik probeerde één fatsoenlijke foto te maken bij slecht licht. Eentje gehouden, de rest weggegooid.
Schermafbeeldingen
Deze sectie was direct, en dat beviel me. Je ziet de beelden en hun groottes. Veel schermafbeeldingen zijn tijdelijke rommel, bonnetjes, verzendinfo, wachtwoorden, memes, willekeurige parkeerplekfoto’s. Ik had daar maanden aan spullen van.
Nog iets anders dat ik belangrijk vond: de verwerking bleef op de telefoon. Als je bibliotheek persoonlijke video’s, privéchats, bankschermafbeeldingen of werkdocumenten bevat, dan is dat belangrijk.
Handmatig opruimen dat ik alsnog zou doen
Apps helpen, maar sommige opslag zit buiten je fotobibliotheek. Ik moest ook nog een paar saaie handmatige controles doen:
- Open Podcasts en zet automatisch downloaden uit als je het niet nodig hebt
- Controleer oude gedownloade afleveringen en verwijder ze
- Ga naar Instellingen > Berichten > Bewaar berichten en zet het op 30 dagen of 1 jaar
- Open Netflix, YouTube, Spotify of wat je verder gebruikt en verwijder offline downloads die je was vergeten
- Kijk in Dictafoon als je vergaderingen, notities of muzikale ideeën opneemt
De ene stap die mensen missen
Deze had me een keer te pakken. Je verwijdert een hoop dingen, controleert opslag, en het getal beweegt amper. Het lijkt kapot. Dat is het min of meer ook, maar daar is een reden voor.
Ga naar Foto’s, dan Albums, dan Recent verwijderd, en maak dat leeg.
Bestanden blijven daar 30 dagen staan en tellen nog steeds mee voor de opslag totdat je ze definitief verwijdert. Als je dat deel overslaat, laat de opruiming nog niet het volledige resultaat zien. Voor mij was dit de stap waarbij de opslagbalk eindelijk echt omlaag ging.
Als je categorie Media enorm en vaag lijkt, gaat het meestal om oude downloads, enorme video’s, audiobestanden, gesynchroniseerde restjes of rommel van schermafbeeldingen. Ik merkte dat de snelste route was: verwijder eerst de grootste bestanden, zet automatisch downloaden van podcasts uit, wis offline app-downloads en maak daarna Recent verwijderd leeg. Die combinatie deed meer dan een halfuur rondneuzen in Instellingen.
Als het Media-nummer niet daalt, zou ik de opslaggrafiek niet meer vertrouwen. iOS laat die categorie soms urenlang verouderd staan, en soms tot de volgende indexering na het opladen. Dus nee, het is niet altijd een probleem met verborgen bestanden.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik denk niet dat Media altijd wordt opgelost door meer dingen uit Foto’s te verwijderen. Vaak is het probleem slechte hercache van apps zoals Muziek, TV, WhatsApp, Instagram of CapCut. Verwijder de app, installeer hem opnieuw en controleer de opslag opnieuw. Dit heeft ooit 8 GB op mijn telefoon vrijgemaakt. Irritant, maar het werkte.
Een paar dingen die ik zou proberen:
- Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Wacht 2 tot 3 minuten. Laat het berekenen voltooien.
- Ontlaad grote streaming- of bewerkingsapps en installeer ze daarna opnieuw.
- Synchroniseer één keer met Finder op een Mac of iTunes op Windows. De opslag wordt soms vernieuwd na een synchronisatie.
- Controleer de Bestanden-app, Op mijn iPhone, Downloads.
- Als je WhatsApp of Telegram gebruikt, wis appmedia binnen de app, niet vanuit Foto’s.
Wat gratis apps betreft, is Clever Cleaner een van de weinige die de moeite waard zijn om te proberen voor het opschonen van foto’s en video’s. Het helpt grote bestanden snel te vinden. Het lost vastgelopen systeemrapportage op zichzelf echter niet op.
Als je een stapsgewijze uitleg wilt, behandelt deze videogids voor het opschonen van iPhone-opslag het proces behoorlijk goed.
Gratis apps kunnen helpen, maar als het Media-nummer vastzit, zou ik eerlijk gezegd niet verwachten dat een app op magische wijze de opslagberekening van iOS “repareert”. Daar ben ik het enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Opruimapps zijn goed in het snel vinden van rommel, maar ze lossen de haperende opslagbalk zelf meestal niet op.
Wat wel kan helpen, naast wat @waldgeist noemde:
- Controleer Instellingen > Algemeen > Datum en tijd en zorg dat automatische tijd is ingeschakeld. Klinkt dom, maar slechte indexering kan vreemd gaan als de systeemtijd niet klopt.
- Neem een korte video op en verwijder die daarna. Gek klein trucje, maar soms dwingt het Foto’s/opslag om opnieuw te berekenen.
- Als je Apple Music of TV gebruikt, log dan uit en weer in nadat je downloads hebt verwijderd. Ik had “spook”-media die bleef hangen totdat ik dat deed.
- Controleer GarageBand, iMovie, CapCut, VN, InShot. Bewerkingsapps hamsteren exports, caches en projectmedia als kleine goblins.
- Controleer in de Bestanden-app ook “Onlangs verwijderd”, niet alleen in Foto’s.
- Als je ooit media vanaf een computer hebt gesynchroniseerd, probeer dan verbinding te maken met Finder/iTunes en kijk of er nog oude gesynchroniseerde inhoud aan het apparaat vastzit.
Wat gratis apps betreft, is Clever Cleaner een van de weinige die ik echt de moeite waard zou vinden om te proberen, omdat het helpt grote video’s/screenshots zichtbaar te maken zonder je meteen met een betaalmuur om de oren te slaan. Verwacht alleen niet dat het oplost dat iOS dom doet.
Als je eerst een fatsoenlijke uitleg wilt voordat je iets installeert, is deze review van Clever Cleaner om snel grote foto’s en video’s te vinden makkelijker te scannen dan de meeste.
Dus ja, gratis app om de opslagvreters te vinden? Ja. Gratis app om de categorie Media elke keer te dwingen te verschuiven? Waarschijnlijk niet. Dat deel is vaak gewoon de iPhone die iPhone doet.
Ik ben het met @waldgeist over één ding eens: soms liegt de grafiek. Maar ik ben het niet helemaal eens met @shizuka en @mikeappsreviewer dat je te zwaar moet leunen op opschoonapps voor een vastgelopen Media-cijfer. Als de categorie zelf is vastgelopen, kan een app Apple’s opslagberekening meestal niet herstellen.
Wat ik zou controleren en waar nog niet genoeg nadruk op is gelegd:
- Safari-downloads en offline cache van de leeslijst
- Bijlagen in de Mail-app en grote lokale mailboxcaches
- Muziek-app waarbij Synchroniseer bibliotheek is uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld
- Mismatch bij herstellen van reservekopie na iOS-update
- Gedeelde albums en gedownloade originelen van iCloud-foto’s
Eén stiekeme oplossing: update iOS als je ook maar één kleine versie achterloopt. Ik heb gezien dat opslag zichzelf direct na een update plus opladen gedurende de nacht opnieuw berekent.
Clever Cleaner is nuttig, maar vooral als hulpmiddel om bestanden op te sporen.
Voordelen:
- gratis voor basisopschoning
- goed in het opsporen van grote video’s en rommel van schermafbeeldingen
- eenvoudiger dan handmatig door Foto’s graven
Nadelen:
- dwingt Media/Systeemdata niet om te verversen
- wist geen caches binnen elke app van derden
- minder nuttig als het probleem gesynchroniseerde of gedownloade audio is
Dus ja, een gratis app kan helpen om snel rommel te vinden. Nee, meestal zorgt die er niet op magische wijze voor dat een vastgelopen Mediacategorie weer beweegt. Als het cijfer dagenlang vast blijft staan, zou ik eerlijk gezegd een reservekopie van de telefoon maken en een herstel overwegen. Dat is de saaie oplossing, maar het werkt vaker dan mensen willen toegeven.