Moet ik zelf een geformatteerde SD-kaart herstellen of een professional inhuren?

Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd voordat ik een back-up maakte van belangrijke foto’s en video’s, en nu probeer ik uit te zoeken wat de beste manier is om de bestanden te herstellen. Ik heb advies nodig over de vraag of doe-het-zelfsoftware voor het herstellen van een geformatteerde SD-kaart veilig is om te gebruiken, of dat professionele gegevensherstel de slimmere optie is zodat ik de situatie niet vererger.

Ik ken deze. Ik heb na een lange shoot de verkeerde SD-kaart geformatteerd en voelde me misselijk zodra ik het bevestigingsscherm zag. Als jij hetzelfde hebt gedaan, is de eerste stap simpel.

Stop nu met het gebruiken van de kaart. Haal hem uit je camera, telefoon, drone, of waar hij ook in zit. Maak geen extra foto’s. Kopieer er geen bestanden naartoe. Als je SD-kaart dat kleine schuifje aan de zijkant heeft, zet het dan op Lock. Dat deed ik de vorige keer meteen en het zorgde ervoor dat mijn laptop geen losse rommel op de kaart schreef.

De meeste camera’s en telefoons voeren een snelle formattering uit. Daardoor staan de bestanden vaak nog steeds op de kaart. Wat als eerste wordt gewist, is de bestandsindex, niet de foto- en videodata zelf. Het gevaar begint wanneer je blijft opnemen, omdat nieuwe bestanden oude sectoren overschrijven. Zodra dat gebeurt, nemen de kansen op herstel sterk af.

Ik zou hiervoor fixes via de opdrachtprompt en terminal-hacks overslaan. CHKDSK is bedoeld voor herstel van bestandssystemen. Het is geen goede keuze om data van een geformatteerde kaart terug te halen. Ik heb ooit gezien dat het de situatie op een oude microSD erger maakte, dus ik ben gestopt met die aanpak.

Als je de bestanden terug wilt, gebruik dan herstelsoftware. Degene waarmee ik de beste resultaten had, was Disk Drill. Ik heb in de loop der tijd een paar tools geprobeerd, en de gratis versies waren wisselvallig, meestal slecht voor video. Recuva vond ooit clips voor me terug, maar sommige kwamen beschadigd en onspeelbaar terug. Disk Drill deed het beter met camerabeelden, vooral grotere bestanden. De modus Advanced Camera Recovery is gemaakt voor gefragmenteerde video, wat belangrijk is als je kaart lange clips van een camera of drone bevatte. Het vond ook RAW-foto’s en andere bestanden toen ik het testte.

Wat ik deed, ging ongeveer zo:

1. Een degelijke kaartlezer gebruikt en daarna de vergrendelde SD-kaart met mijn computer verbonden.
  2. Disk Drill geïnstalleerd en geopend.
  3. De SD-kaart uit de apparaatlijst gekozen en de scan gestart.
  4. Op de resultaten gewacht en daarna een voorbeeld van de bestanden bekeken. Als een bestand in de preview goed opent, zijn de kansen op herstel meestal goed.

Nog één regel, en dit deel is bijna net zo belangrijk als meteen stoppen met gebruiken. Sla herstelde bestanden niet op terug op dezelfde geformatteerde SD-kaart. Sla ze op op de interne schijf van je computer of op een andere externe schijf. Als je ze op dezelfde kaart terugzet, overschrijf je de data die je juist probeert terug te halen. Ik deed dat bijna een keer omdat ik moe was en te snel klikte. Slecht idee.

Als je direct na het formatteren bent gestopt met het gebruiken van de kaart, zijn je kansen nog steeds redelijk. In mijn geval bracht de scan het grootste deel van de verdwenen bestanden terug. Niet elke keer verloopt het soepel, maar als de kaart onaangeroerd is gebleven, maak je echt kans.

Eerst zelf doen, professional op de tweede plaats. Dat is mijn kijk.

Als de kaart alleen snel is geformatteerd en je hem daarna niet lang meer hebt gebruikt, is de kans op herstel thuis behoorlijk groot. Voor foto’s zijn de slagingspercentages vaak redelijk als er geen nieuwe data op de kaart zijn gezet. Video is lastiger, vooral grote 4K-clips, gesplitste clips of dronebeelden.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer. Stop met elk gebruik van de kaart. Waar ik van mening verschil, is dit. Ik zou eerder een professional inschakelen als de bestanden bedrijfskritisch, onvervangbaar zijn, of als de kaart vreemde tekenen vertoont zoals onderbrekingen, 0 bytes, trage leesacties of leesfouten. Alleen formatteren is één ding. Een defecte SD-kaart is een heel ander probleem.

Mijn regel:

1. Zelf doen als de kaart normaal wordt aangekoppeld en één keer is geformatteerd.
  2. Professioneel lab als de kaart beschadigd, onleesbaar is, of de data meer waard zijn dan de kosten van het lab.

Voor zelf doen is Disk Drill een prima keuze omdat het goed omgaat met veelgebruikte fotoformaten op SD-kaarten en beter presteert dan veel goedkope tools bij videoherstel. Maak wel eerst een byte-voor-byte image van de kaart als je die mogelijkheid hebt. Werk vanaf de image, niet vanaf het origineel. Minder risico.

Korte SEO-vriendelijke uitleg over tools voor fotoherstel van SD-kaarten hier:
beste manieren om verwijderde foto’s van SD-kaarten te herstellen

Als de voorbeelden er goed uitzien, ga dan door. Als scans onzinbestandsnamen, kapotte voorbeelden of ontbrekende mappen tonen, verspil dan geen tijd meer en stuur hem op. Dat bespaart soms geld, omdat herhaalde doe-het-zelfpogingen mensen geen plezier doen.

Doe-het-zelf alleen als de kaart zich normaal gedraagt. Dat is het punt dat ik iets meer zou benadrukken dan @mikeappsreviewer en @sterrenkijker.

Een formattering op zichzelf is vaak nog te herstellen. Een kaart die ineens vreemd uitleest, de verbinding verliest, opnieuw vraagt om geformatteerd te worden, of met 1 MB/s kruipt, is geen situatie van gewoon even software draaien. Daar verspillen mensen tijd en maken ze het erger. Mijn grens is dus simpel:

• Kaart wordt aangekoppeld, toont de juiste grootte, geen fouten: probeer doe-het-zelf
  • Kaart wordt niet gedetecteerd, verkeerde capaciteit, I/O-fouten, superhete kaart: sla doe-het-zelf over en ga naar een professional

Ik ben het ook niet helemaal eens met het idee preview ziet er goed uit = alles is prima. Voor foto’s, zeker, een redelijk goed teken. Voor video niet altijd. Een clip kan de eerste paar seconden goed afspelen en later toch corrupt blijken. Dus als dit bestanden van betaald werk zijn, test herstelde video’s volledig voordat je feestviert.

Als je toch software probeert, is Disk Drill een van de betere keuzes voor het herstellen van geformatteerde SD-kaarten, omdat het beter overweg kan met gangbare foto- en videoformaten dan veel goedkope tools. Maar ik zou eerst een image van de kaart maken als dat mogelijk is, en daarna de image scannen. Dat geeft je één kans minder om het origineel te verpesten. Een beetje saai advies, maar saai is wat data redt.

Ook als de kaart door het apparaat was versleuteld, in een GoPro/drone is gebruikt, of veel lange 4K-bestanden had, wordt herstel al snel rommelig. Op dat punt kan een professioneel lab daadwerkelijk goedkoper zijn dan een klant verliezen. Klote, maar waar.

Voor meer praktijkgerichte discussie is deze thread behoorlijk raak:
wat te doen na het per ongeluk formatteren van een SD-kaart met belangrijke beelden

Dus ja, doe-het-zelf is verstandig bij een gezonde kaart en een recente snelle formattering. Als de data onvervangbaar is of de kaart ook maar een beetje onbetrouwbaar is, betaal dan de labkosten en gok niet.