Noen gratis måte å gjenopprette permanent slettede filer på Mac?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer permanent på Mac-en min og innså for sent at de ikke lå i Papirkurven eller var sikkerhetskopiert i Time Machine. Jeg prøver å finne en gratis måte å gjenopprette slettede filer på Mac uten å betale for dyr programvare. Hvis noen kjenner til sikre metoder for filgjenoppretting på Mac som faktisk fungerer, ville jeg satt stor pris på hjelpen.

Jeg ville fortsatt ikke avskrevet filene.

Å tømme papirkurven fjerner den enkle angremuligheten, ja. Det betyr ikke at bytene forsvant med en gang. En slettet fil blir ofte liggende der til macOS skriver noe annet over den samme plassen. Haken er SSD-er. Nyere Mac-er bruker dem, og SSD-er har en tendens til å rydde bort slettede blokker raskt på grunn av TRIM. Jeg har sett folk gjenopprette ting etter sletting, og jeg har sett det samme mislykkes en time senere. Tidspunktet betyr noe.

Første trekk, slutt å bruke Mac-en.

Ingen appinstallasjoner. Ingen nedlastinger. Ingen synkronisering av store mapper. Ikke rediger video, ikke kjør oppdateringer, ikke bruk oppryddingsverktøy. Hver skriving til den interne disken svekker sjansene dine. Hvis filen er viktig, behandle Mac-en som om den står på tynn is.

Før du kaster gjenopprettingsapper på dette, ville jeg gått gjennom de innebygde alternativene først.

1. Time Machine

Hvis Time Machine var slått på før slettingen, er dette klart den ryddigste veien.

1. Åpne mappen der filen pleide å ligge.
  2. Start Time Machine.
  3. Gå tilbake til en sikkerhetskopi fra før du slettet den.
  4. Velg filen og gjenopprett den.

Når dette fungerer, pleier det å fungere ordentlig. Du får tilbake det opprinnelige filnavnet, mappen og metadataene, ikke en halvødelagt gjenopprettet kopi med et tilfeldig navn.

2. APFS-øyeblikksbilder

Denne tar folk ofte på senga. Selv om du aldri koblet til en Time Machine-disk, lager macOS ofte lokale APFS-øyeblikksbilder før oppdateringer og enkelte systemendringer. Jeg har hatt hell med disse når det ikke fantes noen vanlig sikkerhetskopi i det hele tatt.

Åpne Diskverktøy, velg systemvolumet, og se om det finnes øyeblikksbilder fra før slettingen. Hvis du finner ett fra riktig dato, kan du kanskje montere det og kopiere ut de manglende filene manuelt.

3. Gjenopprettingsprogramvare

Hvis sikkerhetskopier og øyeblikksbilder ikke gir noe, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er vanligvis der jeg ville startet på en Mac. Det samler flere skannemetoder i én kjøring, fungerer med nåværende macOS-versjoner, og forhåndsvisningsfunksjonen betyr mer enn folk tror. Hvis en fil kan forhåndsvises fint før gjenoppretting, er sjansene dine vanligvis bedre.

Noen regler jeg ville holdt meg til:

1. Legg gjenopprettingsappen på en annen disk hvis du har en.
  2. Gjenopprett filer til en annen disk, aldri tilbake til den samme.
  3. Sjekk forhåndsvisningene nøye. Hvis forhåndsvisningen er ødelagt, er den gjenopprettede filen ofte det også.

4. Når jeg ville stoppet og sendt det til et laboratorium

Ved en vanlig utilsiktet sletting ville jeg som regel ikke hoppet rett til en gjenopprettingstjeneste. Jeg ville bare gått dit hvis ett av disse stemmer:

1. Filene er viktige nok til at et mislykket forsøk hjemme ikke er risikoen verdt.
  2. Disken viser maskinvareproblemer, rare lyder, frakoblinger, lesefeil, eller den vises ikke i macOS.
  3. Mac-en har fått væskeskade, et strømstøt eller en annen fysisk skade.
  4. Gjenopprettingsverktøyet klarer ikke å fullføre en skanning eller kan ikke lese disken i det hele tatt.

Laboratorier gjør arbeid hjemmebrukere ikke har tilgang til, men regningen blir fort stygg. Noen hundre dollar er vanlig, og det stiger derfra.

En ting folk overser, det finnes ingen fast tidsfrist som du har 7 dager. Jeg skulle ønske det fungerte slik. Det egentlige problemet er overskrivingsaktivitet og om TRIM allerede har tømt de slettede blokkene. Så de jeg har sett lykkes, er de som slutter å bruke Mac-en med en gang, sjekker sikkerhetskopier først, og deretter skanner før flere skrivinger skjer.

Hvis det var min maskin, ville jeg gått i denne rekkefølgen. Time Machine først. APFS-øyeblikksbilder som nummer to. Gjenopprettingsskanning som nummer tre. På Mac-er kom de fleste gode resultatene jeg har sett fra én av de tre.

Gratis er tøft på moderne Mac-er. Ærlig svar.

Hvis Mac-en din bruker en SSD, synker sjansene for gjenoppretting raskt etter permanent sletting. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe skriving, men jeg vil legge til én ting først. Sjekk papirkurver i skyen. Mange glemmer dette.

Se i:
iCloud Drive, Nylig slettet
Bilder, Nylig slettet
Notater, Nylig slettet
Mail-papirkurv på serveren
Google Drive, Dropbox, OneDrive nettpapirkurv

Jeg har sett filer være borte på Mac-en, men fortsatt ligge i skyen i 30 dager.

Sjekk også appers autolagringer og midlertidige kopier:
Word, Excel, Pages, Forhåndsvisning, Photoshop
Åpne appen, deretter Arkiv, Åpne nylige eller bla i AutoRecovery-mapper

Hvis ingen av disse fungerer, er gratis gjenopprettingsalternativer begrenset. TestDisk og PhotoRec er gratis, men vanskelige på Mac og filnavn kommer ofte tilbake ødelagte. Disk Drill er enklere å bruke til filgjenoppretting på Mac, spesielt for forhåndsvisninger, selv om gratidelen i noen versjoner er mer for skanning enn full gjenoppretting.

Denne videoen gir en grei oversikt over verktøy for filgjenoppretting på Mac:
beste verktøy for filgjenoppretting på Mac forklart på YouTube

Kortversjonen. Sjekk papirkurv i skyen, appenes gjenopprettingsmapper og synkroniserte tjenester først. Hvis du ikke har hell, skann fra en ekstern disk, lagre resultatene på en annen disk, og vær rask. SSD-er er brutale.

Jeg ville lagt til én gratis vinkel til som verken @mikeappsreviewer eller @nachtschatten egentlig la særlig vekt på: versjonshistorikk inne i selve appen.

Mange Mac-apper beholder stille eldre kopier selv når den faktiske filen er slettet. Prøv dette før du gjør dype skanninger:

• Pages, Numbers, Keynote: Arkiv > Gjenopprett til > Bla gjennom alle versjoner
  • Microsoft 365-apper: se etter AutoRecovery / Document Recovery
  • Preview beholder noen ganger midlertidige versjoner av PDF-er og bilder
  • Adobe-apper kan etterlate autolagring eller gjenopprettingsdata i Library-mapper

Sjekk også disse skjulte stedene med Finder > Gå > Gå til mappe:

• ~/Library/Containers/
  • ~/Library/Autosave Information/
  • ~/Library/Application Support/
  • /private/var/folders/

Du vil bli overrasket over hvor ofte slettede ting fortsatt ligger i en midlertidig cache fordi appen aldri ble ryddet opp skikkelig.

Én liten uenighet med det vanlige rådet: folk hopper til PhotoRec/TestDisk fordi de er gratis, men på en moderne Mac er de ganske brutale med mindre du allerede kan terminalverktøy. Hvis du vil ha noe som gjør det enklere å verifisere filer med forhåndsvisninger, er Disk Drill for Mac vanligvis det mer praktiske valget, selv om den virkelig gratis gjenopprettingsdelen kan være begrenset avhengig av versjon.

Hvis Spotlight fortsatt husker filnavnet, kan du også søke etter det i Terminal:

mdfind 'filename'

Noen ganger er originalen borte, men en duplikat, eksportert kopi eller vedlagt fil i cache finnes fortsatt.

Og hvis du vil ha flere eksempler fra fellesskapet, er denne tråden om gjenoppretting av nylig slettede data på en MacBook verdt å skumme gjennom.

Så ja, gratis er mulig, men vanligvis gjennom rester, apphistorikk eller midlertidig lagring. Ren gjenoppretting av slettede filer på Mac-er med SSD er litt mynt eller kron tbh.

Et ekstra sted jeg ville sjekket som @nachtschatten, @hoshikuzu og @mikeappsreviewer bare berørte indirekte: e-postvedlegg og chatteapper. Hvis den slettede filen noen gang ble sendt via Mail, Meldinger, Slack, WhatsApp, Telegram eller Discord, kan det finnes en lokal hurtigbufret kopi eller originalen fortsatt ligge i et område for samtaleeksport/nedlastinger. Samme idé gjelder for AirDrop-mottak i Nedlastinger.

Jeg ville også vært litt uenig i rådet om å skanne umiddelbart hvis Mac-en er en nyere Apple silicon-bærbar med mye SSD/TRIM-aktivitet. I noen tilfeller er det smartere gratis grepet å slå den av først, og deretter starte fra en ekstern macOS-disk senere slik at du ikke hele tiden skriver logger, hurtigbuffer og vekslingsdata til den samme interne disken.

For faktisk gjenoppretting:

Gratis alternativer

• Terminal-sjekk for øyeblikksbilder:
    tmutil listlocalsnapshots /
  • Monter/les fra en annen Mac i Target Disk Mode eller Share Disk-modus
  • PhotoRec/TestDisk hvis du kan tåle rotete output og tapte filnavn

Fordeler med Disk Drill

• Enkel brukerflate
  • Gode forhåndsvisninger
  • Bedre for å sortere gjenopprettbare filer raskt

Ulemper med Disk Drill

• Gratis gjenoppretting kan være begrenset avhengig av versjon
  • Ikke magisk på TRIM-mede SSD-er
  • Dype skanninger kan returnere mye skrot

Så ja, gratis er mulig, men på moderne Mac-er er den beste gratis gjenopprettingen ofte å finne en duplikatkopi, ikke ekte gjenoppretting av slettede filer.