Noen råd om hvordan man kan gjenopprette filer fra en ødelagt minnepinne?

Minnepinnen min sluttet plutselig å åpne etter at jeg flyttet viktige bilder, arbeidsdokumenter og sikkerhetskopifiler til den. Nå sier datamaskinen min at USB-stasjonen er korrupt og ber meg formatere den, men jeg må virkelig gjenopprette dataene uten å miste noe. Jeg ser etter trygge tips for datagjenoppretting fra minnepinne, forslag til programvare eller trinn for å fikse en korrupt USB-stasjon.

Jeg har støtt på dette noen ganger, og det første skjermbildet fra Windows ser vanligvis verre ut enn skaden faktisk er. Du kobler til USB-enheten, den sier at stasjonen må formateres, vises som RAW, eller åpnes ikke i det hele tatt. Jeg har fortsatt klart å hente ut filer fra minnepinner i den tilstanden.

Det første er å ikke formatere den. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy ennå heller. De stegene får noen ganger stasjonen tilbake, men de gjør også filgjenoppretting mer rotete. Hvis filene dine betyr noe, hent ut dataene først. Fiks stasjonen senere.

Årsaken betyr mye. Hvis dette startet etter usikker fjerning, en overføring ble avbrutt, filsystemet ble ødelagt, skadevare var borti den, eller en app skrev dårlige data, har du fortsatt en god sjanse til å klare det selv. Hvis USB-kontakten er bøyd, stasjonen blir varm, fortsetter å koble fra, ikke oppdages i det hele tatt, eller inneholder noe du ikke kan miste, ville jeg stoppet der og gått til et gjenopprettingsverksted. Jeg lærte dette på den harde måten med en minnepinne som fortsatte å koble til på nytt hvert par sekunder. Det gikk raskt nedover.

Hvis stasjonen fortsatt er synlig, ville jeg startet med Disk Drill.

Hvorfor denne. Fordi den ikke er helt avhengig av at filsystemet kan leses. Jeg har brukt den på USB-stasjoner som Windows kalte utilgjengelige, og den skannet fortsatt de rå enhetsdataene under. Den har også en tendens til å bevare mapper i bedre stand enn noen andre verktøy jeg prøvde, og forhåndsvisningen hjelper veldig mye. Du kan sjekke om den gjenopprettede filen åpnes før du kaster bort tid på å lagre søppel.

Delen jeg ville brukt først er Byte-to-Byte Backup-funksjonen. Korrupte flash-stasjoner er ustabile. En dag monteres de. Ved neste oppstart er de borte. Hvis du lager et bilde med en gang, får du et fullstendig øyeblikksbilde av USB-enheten i dens nåværende tilstand. Deretter jobber du fra bildet i stedet for å belaste den sviktende minnepinnen om og om igjen.

Hva jeg ville gjort

1. Installer Disk Drill på PC-en din. Ikke på den skadede USB-en.
  2. Koble til USB-stasjonen.
  3. Åpne Disk Drill og gå til Byte-to-Byte Backup.
  4. Velg USB-en og lag en fullstendig sikkerhetskopi som image.
  5. Når imaget er ferdig, monter eller legg ved imaget i Disk Drill.
  6. Skann imaget etter filer som kan gjenopprettes.
  7. Forhåndsvis filene. Sjekk noen viktige, bilder, dokumenter, det som betyr mest.
  8. Gjenopprett dem til en annen stasjon.

Å jobbe fra imaget er den tryggere løsningen. Hvis USB-en bestemmer seg for å dø midt i prosessen, har du fortsatt den lagrede kopien, og du slipper å lese den dårlige enheten om og om igjen.

Etter at filene er trygge

Først da ville jeg begynt med reparasjoner:

1. Kjør Windows-feilsøking eller CHKDSK.
  2. Gi den en ny stasjonsbokstav hvis Windows oppfører seg merkelig når den monteres.
  3. Installer USB-driverne på nytt hvis gjenkjenningen er ustabil.
  4. Formater den, og test deretter kun med filer du kan ofre.

Hvis korrupsjonen kommer tilbake etter formatering, ville jeg lagt stasjonen i skuffen for reservedeler og sluttet å stole på den. Det samme gjelder hvis filer forsvinner igjen, skriving mislykkes, eller den mister forbindelsen under normal bruk. Flash-lagring slites ut. Når en USB begynner å oppføre seg rart for andre gang, er jeg ferdig med den. Ikke verdt å miste tingene dine for en minnepinne til 10 dollar.

Ikke formater den.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én del, få filene dine ut først. Der jeg er uenig, er CHKDSK. Jeg ville ikke kjørt det tidlig på en minnepinne med viktige data. CHKDSK fikser ofte filsystemet ved å fjerne ødelagte oppføringer. Det er bra for reparasjon, dårlig for gjenoppretting.

Dette ville jeg gjort først:

1. Prøv en annen USB-port, deretter en annen PC.
  2. Sjekk Diskbehandling. Hvis stasjonen viser riktig størrelse, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode.
  3. Hvis den vises som RAW, ikke allokert, eller ber om formatering, slutt å skrive til den.
  4. Bruk Disk Drill til å skanne USB-enheten og gjenopprette filer til den interne disken din eller en annen ekstern disk.
  5. Forhåndsvis bilder og dokumenter før du lagrer dem. Korrupte navn er vanlige, men filinnholdet kan fortsatt være i orden.

Hvis stasjonen kobler fra, blir varm eller leses som 0 byte, stopp. Det peker mer mot maskinvarefeil enn skade på filsystemet. Gjentatte skanninger på en døende minnepinne gjør det noen ganger verre.

Hvis du vil ha en rask visuell guide, hjelper denne korte videoen: videoveiledning for datagjenoppretting fra USB-minnepinne

Etter gjenoppretting bør du kaste minnepinnen hvis den ikke består en full formatering og kopitest. USB-minnepinner svikter oftere enn folk tror. Jeg har hatt to som døde uten forvarsel, så ja, jeg stoler ikke på dem for sikkerhetskopier lenger.

Ikke klikk på Formater. Den meldingen er Windows som er lat, ikke hjelpsom.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @nachtschatten om å unngå skriving til minnepinnen, men jeg vil legge til én ting de egentlig ikke understreket: sjekk om problemet bare er partisjonstabellen, ikke selve filene. Åpne Diskbehandling og se nøyaktig hvordan USB-enheten er oppført. Hvis den viser riktig kapasitet, men partisjonen mangler eller er merket som ikke allokert, kan dataene fortsatt ligge der for det meste intakt.

På det tidspunktet ville jeg unngått reparasjon og heller gått inn i gjenopprettingsmodus først. Disk Drill er et solid alternativ her fordi det kan skanne forbi det ødelagte filsystemet og hente tilbake bilder, dokumenter og andre vanlige filtyper fra en korrupt minnepinne. Hvis stasjonen er stabil nok til å forbli tilkoblet, skann den én gang, gjenopprett bare det viktigste først, og lagre til en annen disk. Ikke den samme USB-enheten, selvfølgelig.

Én liten uenighet: jeg liker ikke å teste den gjentatte ganger på tvers av 5 maskiner og 12 porter hvis den oppfører seg ustabilt. Hvis den kobler fra, får deg til å vente evig eller viser 0 byte, slutt å tukle med den. Det kan gjøre en døende minnepinne verre.

Hvis du også vil ha en tydeligere gjennomgang før du gjør noe, er denne enkle Disk Drill-anmeldelsen og USB-gjenopprettingsguiden faktisk ganske nyttig.

Hvis du klarer å gjenopprette filene, pensjoner stasjonen. Seriøst. USB-minnepinner feiler hele tiden av dumme grunner, og folk fortsetter å stole altfor mye på dem.

Jeg er enig med @nachtschatten, @suenodelbosque og @mikeappsreviewer i hovedregelen: ikke formater først. Der jeg er litt uenig, er med tilnærmingen om å skanne den med en gang hvis stasjonen oppfører seg rart. Hvis USB-en lager frakoblingslyder, fryser Explorer eller viser kapasitet feil, ville jeg først sjekket at SMART-lignende oppførsel ikke er tilgjengelig på de fleste flash-stasjoner, så det eneste hintet ditt er stabilitet. Hvis den ikke kan holde seg tilkoblet engang i noen få minutter, kan programvaregjenoppretting bare kaste bort sjansen din.

Et par ting som ikke nevnes nok:

• Prøv å lese den på en Linux live-USB. Noen ganger monterer Linux en skadet minnepinne som skrivebeskyttet når Windows nekter.
  • Bruk USBDeview eller Enhetsbehandling for å fjerne gamle USB-enhetsoppføringer hvis Windows fortsetter å identifisere den feil.
  • Hvis filene er uerstattelige, lag et sektorbilde med noe som HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool før du eksperimenterer videre.

Om Disk Drill: godt valg hvis stasjonen fortsatt er lesbar nok til å skannes.

Fordeler

• Enkel forhåndsvisning for bilder/dokumenter
  • Kan gjenopprette fra RAW/korrupte filsystemer
  • Grensesnittet er mye mer brukervennlig enn mange gamle gjenopprettingsverktøy

Ulemper

• Dype skanninger kan ta en stund
  • Filnavn/mappestruktur blir ikke alltid bevart
  • Mindre nyttig hvis flash-stasjonen har ekte maskinvarefeil

Hvis Disk Drill ikke finner mye, ville jeg sammenlignet med PhotoRec eller R-Studio bare for å sammenligne resultater. Ulike verktøy gjenoppretter noen ganger ulike sett. Gjenopprett kun til en annen stasjon, og pensjoner deretter den flash-stasjonen permanent.