Jeg kom ved et uheld til permanent at slette vigtige filer på min Mac og indså for sent, at de ikke lå i Papirkurven eller var sikkerhedskopieret i Time Machine. Jeg prøver at finde en gratis måde at gendanne slettede filer på Mac uden at betale for dyr software. Hvis nogen kender sikre metoder til filgendannelse på Mac, der faktisk virker, vil jeg virkelig sætte pris på hjælpen.
Jeg ville stadig ikke afskrive filerne.
At tømme Papirkurven fjerner ganske vist den nemme fortrydelsesmulighed. Det betyder ikke, at byteene forsvandt med det samme. En slettet fil bliver ofte liggende, indtil macOS skriver noget andet over det samme område. Hagen er SSD'er. Nyere Mac-computere bruger dem, og SSD'er har tendens til hurtigt at rydde slettede blokke på grund af TRIM. Jeg har set folk gendanne ting efter en sletning, og jeg har set det samme mislykkes en time senere. Timing betyder noget.
Første skridt, stop med at bruge Mac'en.
Ingen appinstallationer. Ingen downloads. Ingen synkronisering af kæmpestore mapper. Rediger ikke video, kør ikke opdateringer, og brug ikke oprydningsværktøjer. Hver skrivning til det interne drev forringer dine chancer. Hvis filen er vigtig, så behandl Mac'en, som om den går på tynd is.
Før du kaster gendannelsesapps efter den, ville jeg først gennemgå de indbyggede muligheder.
1. Time Machine
Hvis Time Machine var slået til før sletningen, er dette klart den reneste løsning.
- Åbn den mappe, hvor filen plejede at ligge.
- Start Time Machine.
- Gå tilbage til en sikkerhedskopi fra før du slettede den.
- Vælg filen og gendan den.
Når dette virker, plejer det at virke ordentligt. Du får det oprindelige filnavn, mappen og metadata tilbage, ikke en halvt ødelagt gendannet kopi med et tilfældigt navn.
2. APFS-snapshots
Denne overrasker ofte folk. Selv hvis du aldrig har tilsluttet et Time Machine-drev, laver macOS ofte lokale APFS-snapshots før opdateringer og nogle systemændringer. Jeg har haft held med disse, når der slet ikke var nogen almindelig sikkerhedskopi.
Åbn Diskværktøj, vælg systemdisken, og se om der findes snapshots fra før sletningen. Hvis du finder et fra den rigtige dato, kan du muligvis montere det og manuelt kopiere de manglende filer ud.
3. Gendannelsessoftware
Hvis sikkerhedskopier og snapshots ikke giver noget, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware. Disk Drill er som regel der, jeg ville starte på en Mac. Det samler flere scanningsmetoder i én gennemgang, fungerer med aktuelle macOS-versioner, og forhåndsvisningsfunktionen betyder mere, end folk tror. Hvis en fil kan forhåndsvises korrekt før gendannelse, er dine chancer som regel bedre.
Et par regler, jeg ville holde mig til:
- Læg gendannelsesappen på et andet drev, hvis du har et.
- Gendan de fundne filer til et andet drev, aldrig tilbage på det samme.
- Tjek forhåndsvisninger nøje. Hvis forhåndsvisningen er ødelagt, er den gendannede fil det ofte også.
4. Hvornår jeg ville stoppe og sende det til et laboratorium
Ved en almindelig utilsigtet sletning ville jeg normalt ikke gå direkte til en gendannelsesservice. Jeg ville kun vælge det, hvis en af disse ting er sand:
- Filerne er vigtige nok til, at et mislykket forsøg derhjemme ikke er risikoen værd.
- Drevet viser tegn på hardwareproblemer, mærkelige lyde, afbrydelser, læsefejl, eller det vises ikke i macOS.
- Mac'en har fået væskeskade, et strømstød eller en anden form for fysisk skade.
- Gendannelsesværktøjet kan ikke fuldføre en scanning eller kan slet ikke læse drevet.
Laboratorier udfører arbejde, som hjemmebrugere ikke har adgang til, men regningen bliver hurtigt grim. Et par hundrede dollars er almindeligt, og det stiger derfra.
En ting folk overser, der findes ikke en fast tidsgrænse som du har 7 dage. Jeg ville ønske, det fungerede sådan. Det egentlige problem er overskrivningsaktivitet, og om TRIM allerede har ryddet de slettede blokke. Så de folk, jeg har set klare sig godt, er dem, der stopper med at bruge Mac'en med det samme, tjekker sikkerhedskopier først og derefter scanner, før der sker flere skrivninger.
Hvis det var min maskine, ville jeg gå frem i denne rækkefølge. Time Machine først. APFS-snapshots som nummer to. Gendannelsesscanning som nummer tre. På Mac-computere kom de fleste gode resultater, jeg har set, fra en af de tre.
Gratis er svært på moderne Macs. Ærligt svar.
Hvis din Mac bruger en SSD, falder chancerne for gendannelse hurtigt efter permanent sletning. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe skrivninger, men jeg vil tilføje én ting først. Tjek cloud-papirkurve. Det glemmer mange.
Kig i:
iCloud Drive, Slettet for nylig
Fotos, Slettet for nylig
Noter, Slettet for nylig
Mail-papirkurv på serveren
Google Drive, Dropbox, OneDrive web-papirkurv
Jeg har set filer være væk på Mac’en, men stadig ligge i skyen i 30 dage.
Tjek også appers autosaves og midlertidige kopier:
Word, Excel, Pages, Preview, Photoshop
Åbn appen, vælg derefter Arkiv, Seneste åbnet, eller gennemse AutoRecovery-mapper
Hvis ingen af dem virker, er de gratis gendannelsesmuligheder begrænsede. TestDisk og PhotoRec er gratis, men besværlige på Mac, og filnavne kommer ofte tilbage forvredne. Disk Drill er nemmere at bruge til filgendannelse på Mac, især til forhåndsvisninger, selv om den gratis del i nogle versioner mere er til scanning end fuld gendannelse.
Denne video giver et udmærket overblik over værktøjer til filgendannelse på Mac:
bedste værktøjer til filgendannelse på Mac forklaret på YouTube
Kort version. Tjek cloud-papirkurv, app-gendannelsesmapper og synkroniserede tjenester først. Hvis det ikke lykkes, så scan fra et eksternt drev, gem resultaterne på et andet drev, og skynd dig. SSD’er er brutale.
Jeg ville tilføje én gratis mulighed mere, som hverken @mikeappsreviewer eller @nachtschatten rigtig lagde vægt på: versionshistorik inde i selve appen.
Mange Mac-apps gemmer i al stilhed ældre kopier, selv når den faktiske fil er slettet. Prøv dette, før du går i gang med dybe scanninger:
- Pages, Numbers, Keynote: Arkiv > Gå tilbage til > Gennemse alle versioner
- Microsoft 365-apps: kig efter AutoRecovery / Document Recovery
- Preview gemmer nogle gange midlertidige versioner af PDF-filer og billeder
- Adobe-apps kan efterlade autosave- eller gendannelsesdata i Library-mapper
Tjek også disse skjulte placeringer med Finder > Gå > Gå til mappe:
~/Library/Containers/~/Library/Autosave Information/~/Library/Application Support//private/var/folders/
Du ville blive overrasket over, hvor tit slettede ting stadig ligger i en midlertidig cache, fordi appen aldrig blev ryddet ordentligt op.
En lille uenighed med det sædvanlige råd: folk springer til PhotoRec/TestDisk, fordi de er gratis, men på en moderne Mac er de ret brutale, medmindre du allerede kender terminalværktøjer. Hvis du vil have noget, der er nemmere at verificere filer med via forhåndsvisninger, er Disk Drill for Mac som regel det mere praktiske valg, selv om den helt gratis gendannelsesdel kan være begrænset afhængigt af versionen.
Hvis Spotlight stadig husker filnavnet, så søg efter det i Terminal:
mdfind 'filename'
Nogle gange er originalen væk, men en dublet, eksporteret kopi eller cachet vedhæftning findes stadig.
Og hvis du vil have flere eksempler fra fællesskabet, er denne tråd om gendannelse af nyligt slettede data på en MacBook værd at skimmlæse.
Så ja, gratis er muligt, men som regel via rester, apphistorik eller midlertidig lagring. Ren gendannelse af slettede filer på Mac’er med SSD er lidt et møntkast tbh.
Et ekstra sted jeg ville tjekke, som @nachtschatten, @hoshikuzu og @mikeappsreviewer kun berørte indirekte: mailvedhæftninger og chatapps. Hvis den slettede fil nogensinde blev sendt via Mail, Beskeder, Slack, WhatsApp, Telegram eller Discord, kan der være en lokal cachet kopi eller originalen stadig liggende i et område for samtaleeksport/downloads. Samme idé gælder for AirDrop-modtagelser i Downloads.
Jeg vil også være en smule uenig i rådet om at scanne med det samme, hvis Mac’en er en nyere Apple silicon-bærbar med høj SSD/TRIM-aktivitet. I nogle tilfælde er det smartere gratis træk at slukke den først og derefter starte fra et eksternt macOS-drev senere, så du ikke konstant skriver logs, cacher og swapdata til den samme interne disk.
For faktisk gendannelse:
Gratis muligheder
- Terminaltjek for snapshots:
tmutil listlocalsnapshots / - Monter/læs fra en anden Mac i Target Disk Mode eller Share Disk-tilstand
- PhotoRec/TestDisk hvis du kan leve med grim output og mistede filnavne
Fordele ved Disk Drill
- Enkel brugerflade
- Gode forhåndsvisninger
- Bedre til hurtigt at sortere gendannelige filer
Ulemper ved Disk Drill
- Gratis gendannelse kan være begrænset afhængigt af version
- Ikke magisk på TRIMmede SSD’er
- Dybe scanninger kan returnere en masse skrammel
Så ja, gratis er muligt, men på moderne Mac-computere er den bedste gratis gendannelse ofte at finde en dubletkopi, ikke ægte annullering af sletning.