Jag råkade av misstag radera viktiga videor från mitt SD-kort när jag frigjorde utrymme, och nu försöker jag ta reda på om videoåterställning från SD-kort är möjlig. De här filerna betyder mycket för mig, och jag behöver hjälp att hitta den bästa återställningsmetoden eller programvaran innan något skrivs över.
Jag förlorade en inspelning en gång, och det första misstaget jag nästan gjorde var att använda kortet igen. Om din video blev raderad, pausa allt. De där första minuterna spelar större roll än folk tror.
För det mesta raderar inte borttagning videodatan direkt. Kortet markerar vanligtvis utrymmet som ledigt och väntar tills nytt material skrivs över det. Om inget har skrivit över det ännu har du fortfarande en chans.
1. Sluta röra kortet
Gör detta först, utan omvägar:
- Sluta spela in.
- Ta inga bilder.
- Formatera inte kortet.
- Ta ut det ur kameran.
Jag har sett återställningar misslyckas för att någon fortsatte filma i tio minuter till och trodde att ett raderat klipp skulle ligga kvar. Det gjorde det inte.
2. Se om din dator fortfarande känner igen kortet
Sätt kortet i en kortläsare och anslut det till din dator.
Om Windows visar en formateringsprompt eller märker kortet som RAW, få inte panik än. Jag har haft kort i sämre skick som ändå gick att skanna fint i återställningsverktyg. Det viktigaste är enkelt, enheten måste över huvud taget dyka upp.
Om kortet inte visas någonstans brukar upprepade urkopplingar och återanslutningar inte leda någonstans. Då börjar en återställningsverkstad vara mer rimlig.
3. Börja med återställningsprogram
För raderade videofiler skulle jag börja med Disk Drill.
Anledningen är läget Advanced Camera Recovery. Många kameror sparar inte långa videofiler i ett enda snyggt block. De sprider delar av klippet över kortet. Så en skanner kan hitta databitar men ändå misslyckas med att bygga upp en ren, spelbar video.
Det här läget byggdes för sådant. Det försöker sätta ihop fragmenterade inspelningar igen, vilket hjälper med material från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashcams och liknande utrustning. Jag har sett fragmenterade filer komma tillbaka i ett verktyg och förbli trasiga i ett annat, så den här delen spelar roll.
Grundflöde:
- Anslut kortet med en kortläsare.
- Öppna Disk Drill.
- Välj minneskortet.
- Välj Advanced Camera Recovery.
- Kör skanningen.
- Förhandsgranska det som hittas.
- Spara återställda videor på en annan enhet.
Återställ inte filer tillbaka till samma kort. Jag vet att det låter självklart, men folk gör det.
4. Testa andra verktyg om första försöket missar saker
Inget enskilt program hittar allt. Jag har varit med om att ett verktyg missade klipp och ett annat fick tillbaka hälften av dem.
- PhotoRec är gratis och användbart, även om filnamn och mappstruktur vanligtvis kommer tillbaka som en röra.
- R-Studio går djupare och ger dig mycket kontroll, men gränssnittet är lite av en seg upplevelse i början.
- DiskGenius hjälper när kortet har filsystemproblem eller partitionsskador.
Olika verktyg skannar på olika sätt. Om skanning ett ser dålig ut kan skanning två med ett annat program ibland få fram extra filer. Konstigt, men sant.
5. Gör först en avbild av kortet om materialet är viktigt
Om klippen är viktiga, arbeta från en fullständig avbild i stället för från originalkortet.
En byte för byte-avbild ger dig en exakt kopia. Sedan kör du återställningsförsök på kopian, inte på själva kortet. Jag föredrar detta när materialet är viktigt eller kortet verkar instabilt. Det bevarar originalets tillstånd för senare försök.
6. Vet när du ska sluta göra detta själv
Programvara fungerar bäst för logiska problem som dessa:
- Raderade videor.
- Oavsiktlig formatering.
- Filsystemskorruption.
- RAW-kort.
- Saknade filer på ett kort som fortfarande fungerar normalt.
Ett återställningslabb är det säkrare valet när du ser sådant här:
- Fysisk skada på kortet.
- Kortet blir varmt.
- Din dator upptäcker det inte alls.
- Det kopplas från under skanningar.
- Materialet är tillräckligt viktigt för att du inte vill riskera ett dåligt gör det själv-försök.
Om något av detta händer skulle jag sluta pilla med det. Extra försök på ett kort som håller på att ge upp gör ibland nästa steg svårare.
Ja, videåterställning från SD-kort är möjlig om dina raderade klipp inte har skrivits över.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste regeln, sluta använda kortet. Jag skiljer mig dock på en punkt. Jag skulle först skapa en avbild av kortet innan jag kör flera skannrar mot originalet, även när kortet ser ut att fungera bra. SD-kort går sönder på fula sätt, och upprepade fullständiga skanningar är inte riskfria.
Min ordning skulle vara denna:
- Lås SD-kortet, om det har en spärr.
- Anslut det med en ordentlig kortläsare, inte kameran.
- Skapa en fullständig avbildsfil av kortet.
- Kör återställning på avbilden, inte på kortet.
- Spara återställda videor på din dator eller en annan enhet.
För raderade videor är Disk Drill ett bra förstaval. Dess kamerafokuserade återställning är användbar för MP4- och MOV-filer från kameror, drönare, GoPros och telefoner, särskilt om klippen var uppdelade eller fragmenterade. Om filnamn spelar mindre roll än rå återställning hämtar PhotoRec ofta mer fildata, men resultatet är väldigt rörigt.
Ytterligare en sak som många missar. Om du raderade filer i kameran skriver vissa märken snabbt ny indexdata. Det försämrar chanserna till återställning även om du inte spelade in nytt material. Så tiden spelar roll.
Om kortet kopplas från, visar 0 byte eller blir varmt, stoppa. Skicka det till ett labb.
Om du vill ha en snabb förklaring täcker denna reel om återställning av video från SD-kort och minneskort grunderna bra:
se denna snabba reel om videåterställning från SD-kort
Kort version, ja, du har fortfarande en chans. Skriv inte något nytt till kortet, återställ inte tillbaka till det, och börja med en avbild plus Disk Drill.
Ja, videoåterställning från SD-kort är absolut möjlig, men chanserna beror på en tråkig sak som ingen vill höra: om något skrev ny data till kortet efter raderingen.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @sonhadordobosque, men jag är lite mindre övertygad om att man alltid behöver hoppa mellan en massa verktyg direkt. Ibland förvandlar det bara återställningen till kaos. Om det här bara är en vanlig oavsiktlig radering och kortet fortfarande monteras normalt, skulle jag börja enkelt.
Några saker folk glömmer:
- Kontrollera kamerans interna app eller gallericache om videorna visades på en telefon eller surfplatta vid något tillfälle.
- Vissa kameror skapar proxyfiler, miniatyrbilder eller lågupplösta följeklipp. De kan åtminstone bekräfta vad som fanns där.
- Om den återställda videon inte går att spela betyder det inte alltid att den inte går att återställa. Många återställda MP4-/MOV-filer behöver bara repareras eftersom metadatahuvudet är skadat.
För själva återställningen är Disk Drill rimligt här eftersom videofiler från SD-kort ofta är fragmenterade, särskilt från actionkameror och drönare. Jag skulle skanna, förhandsgranska det den hittar och återställa till en datordisk, inte tillbaka till kortet. Om du får tillbaka filer men de är korrupta, titta då på videoreparation som steg två, inte steg ett.
Jag håller också lite inte med om metoden att fortsätta prova massor av skanningar. På ett instabilt SD-kort kan fler skanningar snabbt vara en dålig idé. Om kortet börjar bete sig konstigt, sluta hålla på med det.
Om du vill ha mer riktiga råd om att återställa raderade videor från ett SD-kort, är den tråden också värd att läsa.
Kort version: ja, återställning är möjlig, och om kortet inte har återanvänts är dina chanser ganska goda.