Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt mens jeg ryddet plass, og nå prøver jeg å finne ut om videogjenoppretting fra SD-kort er mulig. Disse filene betyr mye for meg, og jeg trenger hjelp til å finne den beste gjenopprettingsmetoden eller programvaren før noe blir overskrevet.
Jeg mistet et opptak en gang, og den første feilen jeg nesten gjorde, var å bruke kortet igjen. Hvis videoen din ble slettet, stopp alt. De første minuttene betyr mer enn folk tror.
Som oftest sletter ikke sletting videodataene med en gang. Kortet markerer vanligvis plassen som ledig og venter til nytt opptak skrives over den. Hvis ingenting har overskrevet det ennå, har du fortsatt en sjanse.
1. Slutt å røre kortet
Gjør dette først, uten omveier:
- Stopp opptaket.
- Ikke ta bilder.
- Ikke formater kortet.
- Ta det ut av kameraet.
Jeg har sett gjenoppretting mislykkes fordi noen fortsatte å filme i ti minutter til, og trodde at ett slettet klipp ville bli liggende urørt. Det gjorde det ikke.
2. Se om datamaskinen fortsatt oppdager kortet
Sett kortet i en kortleser og koble det til datamaskinen.
Hvis Windows viser en formateringsmelding eller merker kortet som RAW, ikke få panikk ennå. Jeg har hatt kort i verre stand som fortsatt ble skannet fint i gjenopprettingsverktøy. Det viktigste er enkelt, enheten må i det hele tatt vises.
Hvis kortet ikke vises noe sted, fører gjentatt utkobling og innkobling som regel ingen vei. Da begynner et gjenopprettingsverksted å gi mer mening.
3. Start med gjenopprettingsprogramvare
For slettede videofiler ville jeg startet med Disk Drill.
Grunnen er modusen Advanced Camera Recovery. Mange kameraer lagrer ikke lange videofiler i én ryddig blokk. De sprer biter av klippet over kortet. Så en skanner kan finne databiter, men likevel mislykkes i å bygge opp en ren, spillbar video.
Denne modusen ble laget for slikt. Den prøver å sette sammen fragmenterte opptak igjen, noe som hjelper med opptak fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashkameraer og lignende utstyr. Jeg har sett fragmenterte filer komme tilbake i ett verktøy og forbli ødelagte i et annet, så denne delen betyr noe.
Grunnleggende flyt:
- Koble til kortet med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg minnekortet.
- Velg Advanced Camera Recovery.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis det som dukker opp.
- Lagre gjenopprettede videoer til en annen disk.
Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme kortet. Jeg vet det høres opplagt ut, men folk gjør det.
4. Prøv andre verktøy hvis første runde ikke finner alt
Ingen enkeltprogram finner alt. Jeg har opplevd at ett verktøy overså klipp og at et annet hentet tilbake halvparten av dem.
- PhotoRec er gratis og nyttig, selv om filnavn og mappestruktur vanligvis kommer tilbake som et rot.
- R-Studio går dypere og gir deg mye kontroll, men grensesnittet er ganske tungvint i starten.
- DiskGenius hjelper når kortet har filsystemproblemer eller partisjonsskade.
Ulike verktøy skanner på ulike måter. Hvis skanning én ser dårlig ut, kan skanning to med et annet program noen ganger hente ut ekstra filer. Merkelig, men sant.
5. Lag et bilde av kortet først hvis opptaket er viktig
Hvis klippene er viktige, jobb fra et fullstendig bilde i stedet for det originale kortet.
Et byte-for-byte-bilde gir deg en nøyaktig kopi. Deretter kjører du gjenopprettingsforsøk på kopien, ikke på selve kortet. Jeg foretrekker dette når opptaket er viktig eller kortet virker ustabilt. Det holder originaltilstanden intakt for senere forsøk.
6. Vit når du skal slutte å gjøre dette selv
Programvare fungerer best for logiske problemer som disse:
- Slettede videoer.
- Utilsiktet formatering.
- Korrupsjon i filsystemet.
- RAW-kort.
- Manglende filer på et kort som fortsatt oppfører seg normalt.
Et gjenopprettingslaboratorium er det tryggere valget når du ser ting som dette:
- Fysisk skade på kortet.
- Kortet blir varmt.
- Datamaskinen oppdager det ikke i det hele tatt.
- Det kobles fra under skanninger.
- Opptaket er viktig nok til at du ikke vil risikere et mislykket gjør-det-selv-forsøk.
Hvis noe av dette skjer, ville jeg sluttet å rote med det. Ekstra forsøk på et kort som er i ferd med å svikte, gjør noen ganger neste steg vanskeligere.
Ja, gjenoppretting av video fra SD-kort er mulig hvis de slettede klippene dine ikke har blitt overskrevet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den viktigste regelen, slutt å bruke kortet. Jeg er likevel uenig på ett punkt. Jeg ville laget et image av kortet først før jeg kjørte flere skannere på originalen, selv når kortet ser fint ut. SD-kort feiler på stygge måter, og gjentatte fullskanninger er ikke risikofrie.
Min rekkefølge ville vært denne:
- Lås SD-kortet, hvis det har en bryter.
- Koble det til med en skikkelig kortleser, ikke kameraet.
- Lag en full image-fil av kortet.
- Kjør gjenoppretting på imaget, ikke kortet.
- Lagre gjenopprettede videoer på datamaskinen din eller en annen disk.
For slettede videoer er Disk Drill et solid førstevalg. Den kamerafokuserte gjenopprettingen er nyttig for MP4- og MOV-filer fra kameraer, droner, GoPro-enheter og telefoner, spesielt hvis klippene ble delt opp eller fragmentert. Hvis filnavn betyr mindre enn rå gjenoppretting, henter PhotoRec ofte ut mer fildata, men resultatet er rotete som bare det.
En ting til mange overser. Hvis du slettet filer i kameraet, skriver noen merker nye indeksdata raskt. Det svekker sjansene for gjenoppretting selv om du ikke tok opp nye opptak. Så tid betyr noe.
Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller blir varmt, stopp. Send det til et laboratorium.
Hvis du vil ha en rask forklaring, dekker denne reelsen om gjenoppretting av video fra SD-kort og minnekort det grunnleggende godt:
se denne korte reelsen om gjenoppretting av video fra SD-kort
Kortversjonen er ja, du har fortsatt en sjanse. Ikke skriv noe nytt til kortet, ikke gjenopprett tilbake til det, og start med et image pluss Disk Drill.
Ja, videogjenoppretting fra SD-kort er absolutt mulig, men sjansene avhenger av én kjedelig ting ingen vil høre: om noe har skrevet nye data til kortet etter slettingen.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque, men jeg er litt mindre overbevist om at folk alltid trenger å hoppe mellom en haug med verktøy med en gang. Noen ganger gjør det bare gjenopprettingen kaotisk. Hvis dette er en enkel utilsiktet sletting og kortet fortsatt monteres normalt, ville jeg startet enkelt.
Noen ting folk glemmer:
- Sjekk kameraets interne app eller galleribuffer hvis videoene ble vist på en telefon/nettbrett på et tidspunkt.
- Noen kameraer lager proxyfiler, miniatyrbilder eller medfølgende klipp i lav oppløsning. De kan i det minste bekrefte hva som var der.
- Hvis den gjenopprettede videoen ikke vil spille av, betyr det ikke alltid at den ikke kan gjenopprettes. Mange gjenopprettede MP4/MOV-filer trenger bare reparasjon fordi metadataheaderen er ødelagt.
For selve gjenopprettingen gir Disk Drill mening her fordi videofiler fra SD-kort ofte er fragmenterte, spesielt fra actionkameraer og droner. Jeg ville skannet, forhåndsvist det den finner, og gjenopprettet til en datamaskinstasjon, ikke tilbake til kortet. Hvis du får tilbake filer, men de er korrupte, så se på videoreparasjon som steg to, ikke steg én.
Dessuten er jeg litt uenig i tilnærmingen om å fortsette å prøve mange skanninger. På et ustabilt SD-kort kan flere skanninger fort være en dårlig idé. Hvis kortet begynner å oppføre seg rart, slutt å tukle med det.
Hvis du vil ha mer gode råd om å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort, er den tråden også verdt å lese.
Kortversjonen: ja, gjenoppretting er mulig, og hvis kortet ikke har blitt brukt på nytt, er sjansene dine ganske gode.