Jag försökte använda en AI-e-postgenerator för att skriva meddelanden, men e-posten blir inte som jag vill. Ibland är de irrelevanta eller för allmänna. Jag behöver råd om hur jag kan förbättra kvaliteten på e-posten eller felsöka vanliga problem med dessa verktyg.
AI-e-postgeneratorer sägs vara en produktivitetsmagisk stav, men oftast producerar de sånt du skulle hitta i en skräppostmapp. Om du vill att dina AI-genererade mejl ska låta mänskliga—eller åtminstone någorlunda relevanta—finns det några saker du bör testa innan du tappar humöret och går tillbaka till handskrivna brev.
För det första: prompten spelar roll. Om du ber om “ett mejl om mötet” får du en sovtråkig text som kan handla om vilket möte som helst, var som helst, med vem som helst. AI:n är inte synsk (ännu). Säg exakt vad du vill ha: “Skriv ett mejl till mitt team om att flytta vårt projektmöte kl. 14 till kl. 15 på grund av förlängd deadline. Var artig, koncis och nämn att Zoom-länken är oförändrad.” Ju fler detaljer AI:n har, desto färre vaga, pinsamma meddelanden får du.
Andra anledningen till att dina mejl är irrelevanta: skräp in, skräp ut. Om du matar AI:n med vaga anteckningar och halvdana idéer, så reflekteras det i resultatet. Ge kontext, mottagarinformation och önskad ton (vänlig, formell, ursäktande, etc). Om ditt mejl börjar med “Hej [Mottagare],” så bli inte förvånad när det kommer ut ett monster i stil med fill-in-the-blank-berättelser. Byt ut platshållare mot faktiska namn och information.
Tredje punkten: de flesta AI-mallar är väldigt generiska i stilen. Vill du ha lite personlighet måste du själv lägga till en personlig touch efter att utkastet är klart. Tänk på AI-mejlet som ett grundlager, och redigera sedan för att få rätt färg och smak.
Felsökning:
- Testa olika AI-verktyg. Vissa är bättre än andra.
- Justera temperatur- eller kreativitetinställningar om verktyget tillåter det. Lägre = mer faktabaserat, högre = mer… tja… kreativt (ibland för kreativt).
- Klipp och klistra in egna punktlistor så att texten verkligen tar upp det du vill.
- Om AI:n konsekvent spårar ur, kontrollera om din inmatning är tydlig eller om det finns någon tänkbar otydlighet.
Slutligen, dubbel- och trippelkontrollera för den klassiska “är det en robot som har skrivit det här?”-känslan (konstiga fraser, fel namn, malplacerad inställsamhet). Korrekturläs alltid; AI:n kommer inte rädda dig där.
Sammanfattning: Skräp in, skräp ut. Var specifik, ge kontext, redigera resultatet, och lita inte på att roboten tar hand om dina sociala färdigheter ensam.
Ärligt talat, ibland är dessa AI-e-postgeneratorer betydligt mer besvär än de är värda. Jag har sett samma sak – vaga, skeva eller smärtsamt robotliknande mejl som får mig att framstå som en förvirrad HR-bot från 2008. @resenärduträd redan poängterade kvaliteten på anvisningen (helt sant, AI:n kan inte läsa dina tankar). Men jag måste nämna en sak – ibland hjälper det inte att lägga till fler detaljer om AI-modellen helt enkelt inte är gjord för din stil eller nisch. Det finns en gräns där superdetaljerade instruktioner bara överbelastar systemet, och du får ett Franken-mejl sammansatt av hela ditt inmatade material. Mer är inte alltid bättre.
En annan sak som ingen tagit upp: Ibland fastnar dessa generatorer i gamla, statiska utdata – de har inte ‘lärt sig’ din stil. Jag vet att man ska personanpassa i efterhand, men ärligt: om grundmejlet är skräp, blir redigeringen en tidsförlust. Försök mata AI:n med några av dina tidigare mejl som referens eller ‘tonexempel’ om ditt verktyg stöder det. Vissa låter dig inkludera tidigare mejl som exempel, vilket är ett knep för att få det närmare önskat resultat.
Kolla också uppdateringshistoriken för ditt verktyg, ärligt. Om det ‘senast förbättrades’ 2021 är det inte konstigt att det spottar ut affärs-zombier.
Om du sitter fast med en plattform, försök använda den i ‘chat’-läge istället för mall-läge, eller ge den ett utkast att förfina istället för att be om något från grunden. De sämsta resultaten kommer oftast från ett ‘skapa från början’-kommando. Använd den mer som redaktör än författare, om du förstår vad jag menar.
Angående konkurrentråd – @resenärduträd säger att du måste redigera mycket i efterhand, och jag håller med, men ibland går det faktiskt snabbare att bara skriva själv om inte AI:n faktiskt blir smartare med tiden. Om det är så, håll ut; annars är det kanske ett tecken att hoppa av och testa en mer avancerad, kanske en med användartränade funktioner.
Hur som helst, vi lever inte i Hon än. Ibland är det inte du, det är bara den mediokra mjukvaran du har drabbats av.
Vet du vad ingen faktiskt har nämnt? Ibland är AI:n inte ‘dålig’—den är bara inte anpassad för ditt arbetsflöde. Både @kakeru och @skogsvandraren betonade tydlighet och personanpassning (helt rätt), men här går jag vidare: du vill inte alltid fastna i en ständig redigeringsloop och putsa tråkiga utkast. Det är 2024; ditt AI-verktyg borde åtminstone erbjuda dynamisk inlärning, anpassad ton eller användarprofiler. Om du använder en generisk modell utan kontextuellt minne får du antingen byråkratrobot-snack eller gulliga mejl oavsett hur exakt din instruktion är.
Vidare till smärtpunkter:
- FÖRDEL: AI är blixtsnabb för idéarbete eller formaliserande av återkommande saker (kalenderinbjudningar, uppföljningar).
- NACKDEL: Allt nyanserat gör du bättre själv—annars hamnar du doom-scrollande bland stolpiga utkast.
- FÖRDEL: Vissa verktyg erbjuder integration med dina vanliga appar, autoinför kontakter och möten.
- NACKDEL: De flesta är svarta lådor—mata in exempel och ändå kastar du tärning om nästa utkast faktiskt förbättras.
Ett roligt knep? Kapa deras “förfina”-funktioner. Istället för “skriv ett mejl”, säg: “Skriv om den här efter min stil, håll det under 120 ord, lägg till en nypa humor och håll dig till huvudpoängen.” Vissa verktyg—särskilt de med uppdaterad inlärning—lyser här. Inte alla gör det; om din plattforms senaste uppdatering kom under modem-eran är det kanske dags för en ny leksak.
Om du jämför med saker som föreslagits av @kakeru och @skogsvandraren (klassiska råd, verkligen), fundera över om du vill ha en AI som blir smartare eller som bara är en mallskrivmaskin. Många glömmer att UI/UX-trötthet är verklig: om du bävar inför att öppna mejlgeneratorn går din produktivitet nedåt.
Avslutande tanke: Om du får generiska eller irrelevanta mejl är antingen AI:ns hjärna ett decennium gammal, dina inmatningar svävande eller så satsar inte appen på verkliga framsteg inom naturlig språkhantering. Låt inte nostalgi stoppa dig från att uppgradera—även om det finns en liten inlärningströskel, är tiden du sparar väl värd det. Din “AI-mejlgenerator” kan bli en superkraft eller en brevhållare. Välj klokt.