Jag har testat Clever AI Humanizer‑verktyget på olika typer av AI‑genererat innehåll, från blogginlägg till mejl, och jag får blandade resultat. Ibland låter det naturligt, andra gånger känns det uppenbart AI eller ändrar till och med min avsedda betydelse. Kan någon dela ärlig, verklighetsbaserad feedback om hur pålitligt det här verktyget är, vilka inställningar eller arbetsflöden som fungerar bäst och om det är säkert för längre SEO‑texter utan att skada autenticitet eller rankingar?
Smart AI Humanizer: Min faktiska upplevelse när jag använde den (med tester)
Jag har lekt med AI‑”humanizers” ett bra tag nu, mest för att lärare, kunder och olika plattformar blivit betydligt mer seriösa med AI‑detektion. Hälften av verktygen är ren marknadsföring, den andra halvan förstör texten så mycket att du aldrig skulle lämna in den.
Så jag bestämde mig för att testa Clever AI Humanizer ordentligt, som finns här:
https://aihumanizer.net/
Det där är den riktiga sajten, ingen klon, ingen fejkad betalväggsfälla.
Kort varning om fejkade ”Clever AI Humanizer”-sajter
En massa personer DM:ade mig och frågade efter den riktiga Clever AI Humanizer‑URL:en, vilket var när jag insåg att något var skumt. Det visade sig att:
- Andra sajter köper annonser på namnet ”Clever AI Humanizer” i Google
- Folk klickar på dem och tror att det är samma verktyg
- Plötsligt sitter de fast i någon ”premium”- eller abonnemangstratt
För protokollet:
Så långt jag har sett har Clever AI Humanizer aldrig haft någon betal- eller premiumplan. Ingen uppsellsida, inga månadsavgifter, inget sådant. Om du hamnar någonstans där de vill ha kortuppgifter ”för Clever AI Humanizer” är du inte på den riktiga sajten.
Den riktiga igen: https://aihumanizer.net/
Så här testade jag
Jag ville ta bort min egen skrivstil ur ekvationen, så jag gjorde följande:
- Bad ChatGPT 5.2 skriva en helt AI‑genererad artikel om Clever AI Humanizer.
- Tog den råa AI‑texten och klistrade in den i Clever AI Humanizer.
- Valde läget ”Simple Academic”.
- Körde resultatet genom flera AI‑detektorer.
- Bad sedan ChatGPT 5.2 själv att bedöma den omskrivna texten.
Varför ”Simple Academic”? För att:
- Den försöker låta någorlunda akademisk utan att bli ren ”forskningsartikel”
- Den stilen är konsekvent svår för humanizers att få till
- Detektorer tenderar att fokusera hårt på strukturerad, neutral, lätt formell text
Jag kastade den alltså rakt in i ett värsta tänkbara scenario.
Detektortest: ZeroGPT
Första stoppet var ZeroGPT.
Jag litar inte supermycket på den här, mest för att den har flaggat USA:s konstitution som ”100 % AI” tidigare, vilket är helt galet. Men den är fortfarande en av de mest googlade detektorerna, så jag tog med den.
Resultat för text behandlad med Clever AI Humanizer i Simple Academic‑läge:
ZeroGPT: 0 % AI
Enligt den var texten alltså helt mänsklig.
Detektortest: GPTZero
Nästa var GPTZero, som nog är den näst mest omtalade kontrollen just nu.
Resultat:
GPTZero: 100 % human, 0 % AI
Det är i princip det bästa du kan hoppas på från en sådan detektor.
Så i det läget:
- Ursprungstexten var helt maskinskriven
- Clever AI Humanizer skrev om den
- Två stora detektorer kallade den mänsklig
Men det är bara halva bilden.
Okej, men är texten faktiskt bra att läsa?
Om du någonsin har använt ”AI odetekterbar”-verktyg som spottar ur sig halvbruten engelska vet du hur det brukar se ut. De kan ibland gå igenom detektorer, men texten är stel, upprepande eller full av konstiga formuleringar.
Så jag gjorde ett test till:
- Tog den omskrivna texten från Clever AI Humanizer
- Matade in den i ChatGPT 5.2 igen
- Bad den bedöma grammatik och övergripande kvalitet
ChatGPT:s dom:
- Grammatik: stabil
- Stil: konsekvent med den efterfrågade ”Simple Academic”-känslan
- Men den rekommenderade ändå mänsklig redigering för att putsa den
Ärligt talat håller jag med.
Oavsett vilken humanizer eller parafraserare du använder bör du alltid räkna med en sista manuell genomläsning. Om någon säljer dig en ”ett klick, inga ändringar”-lösning säljer de bara en fantasi.
Att testa deras inbyggda AI Writer
Det här var intressant. Clever AI Humanizer har nu en AI Writer här:
De flesta ”AI humanizer”-verktyg väntar bara på att du ska klistra in text från ChatGPT eller någon annan LLM. Det här verktyget kan:
- Skriva innehållet OCH humanisera det samtidigt
Det låter kanske litet, men det löser faktiskt några problem:
- Det kan kontrollera struktur och formulering från början till slut
- Det ärver inte uppenbara GPT‑mönster först för att sedan försöka lappa ihop dem
- I teorin gör det det enklare att hålla detektorscoren nere
För testet gjorde jag så här:
- Valde ”Casual” som skrivstil
- Bad det skriva om AI‑humanisering
- Sa åt det att nämna Clever AI Humanizer
- Lade medvetet in ett misstag i prompten för att se hur det skulle hantera det
Första irritationen: ordräkning
Jag bad om 300 ord.
Verktyget… ignorerade det lite och skrev mer än jag bad om. För dem som måste hålla sig inom hårda gränser (inlämningar, plattformar med ordtak osv.) blir det snabbt irriterande.
Så det här var en av de tydligare nackdelarna jag såg:
- Du kan inte lita på att det träffar ett specifikt ordantal exakt
Inte en total dealbreaker i de flesta fall, men värt att känna till.
Köra detektorer på texten från AI Writer
Samma upplägg:
- Tog texten som genererades av Clever AI Humanizers AI Writer
- Körde den genom några av de vanliga detektorerna
Resultat:
- GPTZero: 0 % AI
- ZeroGPT: 0 % AI, 100 % human
- QuillBot-detektor: 13 % AI
Så QuillBot snappade upp en liten ”AI”-signal, men de andra två såg texten som mänsklig.
Med tanke på hur detektorer ser ut idag är det faktiskt starka resultat.
Fråga ChatGPT om AI Writer‑texten ”kändes mänsklig”
Nästa steg: jag matade in den där AI Writer‑texten i ChatGPT 5.2 igen och bad om en bedömning.
Sammanfattning av dess svar:
- Texten låter som något en människa skulle kunna ha skrivit
- Stilen är konsekvent och naturlig
- Grammatik och flyt är bra
- Men lite mänsklig finputsning skulle göra den ännu bättre (vilket är helt rimligt)
Så vid det här laget:
- Clever AI Humanizer klarade flera detektorer
- Och ännu en LLM bedömde skrivandet som människoliknande
Det är inte vanligt för ett gratisverktyg.
Hur den står sig mot andra humanizers
Utifrån mina tester slog Clever AI Humanizer de flesta populära gratisalternativen och till och med några betalda.
Här är en grov jämförelse från testerna, där lägre AI‑poäng = bättre ”humanisering” enligt detektorerna:
| Verktyg | Gratis | AI-detektorpoäng |
|---|---|---|
| Ja | 6 % | |
| Grammarly AI Humanizer | Ja | 88 % |
| UnAIMyText | Ja | 84 % |
| Ahrefs AI Humanizer | Ja | 90 % |
| Humanizer AI Pro | Begränsad | 79 % |
| Walter Writes AI | Nej | 18 % |
| StealthGPT | Nej | 14 % |
| Undetectable AI | Nej | 11 % |
| WriteHuman AI | Nej | 16 % |
| BypassGPT | Begränsad | 22 % |
Så när det gäller detektorscorer presterade Clever AI Humanizer väldigt bra för något som fortfarande är gratis att använda.
Där den brister
Det är varken magiskt eller perfekt. Här är de största problemen jag stötte på:
-
Dålig kontroll på ordantal
Ber du om 300 ord kan det bli fler. Inte optimalt när kraven är hårda. -
Vissa upptäckbara mönster smyger sig igenom
En del LLM:er och känsligare verktyg kan fortfarande flagga delar som troligen AI‑skrivna. -
Innehållet kan glida från originalet
Det håller sig inte alltid väldigt nära din ursprungliga struktur eller formulering.
Det verkar vara en del av anledningen till att det klarar sig bra i detektorer, men innebär också att det inte är ett rent ”skriv bara om”-verktyg. -
Inte redo för ”noll redigering”
Du behöver fortfarande läsa igenom, justera och anpassa tonen till din egen röst.
När det gäller grammatik och tydlighet skulle jag sätta det på runt 8–9/10, baserat på vad andra LLM:er och grammatikkontroller sade. Läsbarheten är bra, och det slaktar inte meningar på det sätt många ”odetekterbara” verktyg gör.
Vad det inte gör: fejkade misstag
En del humanizers lägger medvetet in konstiga fel, som:
- ”i had to do it” i stället för ”I have to do it”
- Slumpmässiga tempusbyten
- Tvingade stavfel för att se ”mer mänskligt” ut
Clever AI Humanizer verkade inte använda det tricket. Personligen är jag tacksam. Visst, misstag kan ibland sänka AI‑detektionspoängen, men:
- Det gör texten sämre
- Du riskerar att bli flaggad för låg kvalitet även om du klarar ”AI‑kontrollen”
Jag föredrar verktyg som försöker låta naturligt mänskliga utan att låtsas att skribenten knappt klarade femte klass.
Problemet ”det känns ändå lite AI”
Även när detektorerna säger:
- 0 % AI
- 100 % human
- Inga flaggor
Kan du ibland ändå känna att strukturen har den där polerade, lite överkonsekventa AI‑rytmen. Clever AI Humanizer minskar det, men tar inte bort det helt.
Det är egentligen ingen pik mot just det här verktyget. Det är mer så här:
- Detektorer blir hela tiden smartare
- Humanizers justerar sig därefter
- Vi sitter fast i ett långsiktigt ställningskrig där ingen sida vinner helt
En klassisk katt-och-råtta-situation.
Är Clever AI Humanizer värd att använda?
Som ett gratis verktyg skulle jag säga att det just nu är ett av de bättre alternativen:
- Inga inloggnings- eller betalväggar
- Inget ”uppgradera till pro för att faktiskt kunna använda det”-trams
- AI Writer + humanizer på samma ställe
- Starka resultat i flera populära detektorer
- Helt okej grammatik och läsbarhet
Men håll förväntningarna realistiska:
- Det är ingen magisk mantel som garanterar att du aldrig blir flaggad
- Du måste fortfarande redigera texten manuellt
- Det kan dra iväg över ditt önskade ordantal
- Detektorer och regelverk kommer att fortsätta förändras
Om du experimenterar med AI‑humanizers och vill ha något som faktiskt kan mäta sig med betalda verktyg utan att ta betalt är det här värt att testa.
Extra länkar om du vill läsa mer
Någon har satt ihop en annan genomgång av AI‑humanizers (med skärmdumpar från detektorer) här:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1oqwdib/best_ai_humanizer/?tl=sv
Det finns också en Reddit‑tråd specifikt om Clever AI Humanizer här:
https://www.reddit.com/r/DataRecoveryHelp/comments/1ptugsf/clever_ai_humanizer_review/?tl=sv
Jag har haft nästan exakt samma blandade resultat med Clever AI Humanizer, så du är inte galen.
Kort version: det är ett av de bättre gratisverktygen, men du kan absolut inte lita blint på det, och det beter sig väldigt olika beroende på vad du matar in.
Här är vad jag har sett efter att ha misshandlat det med jobbmejl, essäer och långa blogginlägg:
-
Det älskar strukturerat, formellt material
- Akademiskt liknande texter, rapporter, produktförklaringar: det gör oftast ett riktigt bra jobb.
- Det slipar bort den typiska ChatGPT-rytmen och de flesta detektorer lugnar ner sig.
- För den här typen av innehåll skulle jag faktiskt säga att Clever AI Humanizer är värt att ha i verktygslådan.
-
Det har svårt med texter fulla av personlighet
- Informella inlägg, rants, skämt, “storytime”-bloggar… där börjar det kännas AI igen.
- Det tenderar att överfiltrera tonen och ta bort egenheter som får dig att låta mänsklig.
- Om jag klistrar in ett slängig Slack-meddelande eller en skitpost-kommentar gör det om den till ett LinkedIn-inlägg.
- Jag brukar få lägga tillbaka slang, sammandragningar och några avsiktliga skavanker i efterhand.
-
Mejl är både träff och miss
- För professionella mejl är det faktiskt rätt bra: fixar ton, håller det artigt men inte robotaktigt.
- För vänliga / halvinformella mejl blir det ofta för formellt eller upprepande.
- Jag har också haft några fall där det subtilt ändrade själva avsikten med det jag skrev, vilket är totalt nej i kundkommunikation. Läs alltid igenom rad för rad.
-
AI-detektorer är inte hela sanningen
- Precis som @mikeappsreviewer visade kan det slå populära detektorer, men det gör det inte magiskt “säkert”.
- Jag har haft text som “klarade” en detektor men ändå blev ifrågasatt av en lärare för att vara “för polerad och generisk”.
- En människa med kontext känner fortfarande av vibbar som en detektor missar.
-
Där jag är lite oense med @mikeappsreviewer
- Jag tycker inte grammatiken alltid är 8–9/10. I mer kreativt eller samtalstonat innehåll lägger det ibland in märkliga formuleringar eller stela övergångar som jag inte skulle kalla bra skrivande, även om det är tekniskt korrekt.
- Jag har också märkt att det ibland överkomplicerar meningar, vilket kan se mer AI ut, inte mindre.
-
Så här använder jag det nu
- För längre blogginlägg:
- Jag humaniserar sektioner, inte hela artikeln på en gång. Det beter sig mer förutsägbart på 2–4 stycken än på hela block om 2 000 ord.
- Sedan lägger jag manuellt tillbaka min egen röst i inledningen och avslutningen, eftersom det är där “AI-tonen” märks mest.
- För mejl: bara när jag behöver mildra tonen eller göra något mer formellt. Jag låter det aldrig skriva om allt utan att kolla efter betydelseglidning.
- För allt kreativt eller berättelsedrivet: jag hoppar mest över det och redigerar för hand. Det har en tendens att platta till personligheten.
- För längre blogginlägg:
-
Tips så att det inte skriker “AI”
- Efter att jag använt Clever AI Humanizer gör jag alltid:
- Kortar ner minst några meningar. Det älskar mellannlånga, snyggt balanserade meningar, vilket är en giveaway.
- Lägger till 1–2 specifika personliga detaljer eller åsikter. AI-text undviker ofta detaljer.
- Bryter det perfekta flödet med en meningfragment eller en lite rörig mening.
- Tar bort utfyllnadsfraser som “sammanfattningsvis”, “överlag”, “dessutom” när de staplas på varandra.
- Efter att jag använt Clever AI Humanizer gör jag alltid:
Så ja, Clever AI Humanizer är faktiskt helt okej och jag skulle fortfarande rekommendera det framför det mesta av “odetekterbar AI”-skräpet där ute, särskilt för strukturerat innehåll och längre artiklar. Behandla det bara som en utkastfixare, inte en ettklicks osynlighetsmantel. Om du får den där känslan av “uppenbart AI” i vissa resultat, lita på den magkänslan och redigera, för folk märker det också, inte bara detektorer.
Och ärligt talat, alla verktyg som påstår att de gör AI-innehåll 100% mänskligt utan att du behöver redigera säljer fantasi, inte programvara.
Samma sits här: blandad kompott, men inte värdelös.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @stellacadente, men min erfarenhet skiljer sig lite på några punkter:
-
Där den faktiskt briljerar för mig
- Kort, tråkigt material som policyuppdateringar, interna PM, FAQ-poster.
- Clever AI Humanizer hanterar den där ”neutral företags-ton” extremt bra.
- I mina tester tog den konsekvent bort den tydliga LLM-rytmen i stycken på 2–3 paragrafer.
- Detektorer lugnar ner sig, men ännu viktigare är att människor slutar fråga ”Har du använt ChatGPT till det här?”
-
Där den kör i diket
- Inledningar och avslut.
- Den faller hela tiden tillbaka till supergeneriska inledningar som ”I dagens digitala landskap” eller ”I slutändan understryker detta vikten av …”
- Även om detektorer säger ”100 % människa” kommer alla som läser webbinnehåll hela dagarna känna AI-vibbar där.
- Åsiktsdrivet innehåll.
- Om jag humaniserar en mer rantig text slipar den bort alla kanter och gör det till urvattnad mellanläge.
- Visst, det kan hjälpa med detektorer, men det tar fullständigt död på rösten.
- Inledningar och avslut.
-
Jag håller faktiskt inte helt med om att tonen alltid blir ”översanerad”
- I mitt fall vill jag att kunddokument ska låta lite bleka och trygga.
- Clever AI Humanizer är märkligt bra på att träffa den mittpunkten: inte helt robot, inte helt naturligt, bara … corporate-människa.
- För varumärkesarbete är det faktiskt en fördel, inte ett problem. Jag skulle aldrig använda det på en personlig blogg däremot.
-
Detektorer vs riktiga människor
- Jag slutade jaga exakta procent på GPTZero eller ZeroGPT. De motsäger sig själva hälften av gångerna ändå.
- Det jag gör nu:
- Kör innehållet genom Clever AI Humanizer.
- Läser det högt.
- Om jag kan höra en metronom i meningsbyggnaden, bryter jag manuellt upp några meningar och lägger till en udda specifik detalj eller passus.
- Den sista delen gör större skillnad än att jaga ”0 % AI” överallt.
-
Praktiskt arbetsflöde som har funkat
- Skriv utkast i vilken AI du vill.
- Kör bara brödtexten (inte första/sista stycket) genom Clever AI Humanizer.
- Skriv om inledning och avslut själv från grunden.
- Leta efter återkommande bindeord som ”dessutom”, ”vidare”, ”sammanfattningsvis” och rensa bort de flesta.
- Lägg in 1–2 korta ”operfekta” rader som ”Ärligt talat är det här den störiga delen.” för att bryta mönstret.
-
Är Clever AI Humanizer värd att behålla?
- Om du gör bloggar, rapporter, dokumentation: ja, den är stabil och fortfarande en av de bättre gratisalternativen.
- Om du försöker fejka din unika röst eller kreativt skrivande: den hjälper ibland med detektering, men du kommer få kämpa för att behålla någon personlighet.
- Det är inte en ett-klicks-lösning, mer ett vettigt mellansteg i ett arbetsflöde.
Så om dina resultat känns ”ibland naturliga, ibland uppenbart AI” stämmer det rätt bra. Clever AI Humanizer är ganska bra på att städa upp struktur och ta sig förbi grundläggande detektorer, men den kommer inte magiskt ge dig en mänsklig röst. Den delen måste du fortfarande lägga på manuellt.