Jag letar efter rekommendationer för användbara och nödvändiga Mac-appar. Jag vill öka min produktivitet och få ut det mesta av min Mac. Vilka appar litar du på och älskar att använda? Alla förslag på måste-ha-appar skulle uppskattas mycket.
Okej, så här är grejen med Mac-appar – det finns för många rekommendationer som kastas runt som ‘nödvändiga,’ men många av dem är meh beroende på personliga behov. Men här är mina favoriter som kanske funkar för dig också:
-
Alfred – Det är som Spotlight-sökning men på steroider. Snabb appstartare, filsökning och kan till och med göra urklippshistorik om du gillar det. (Seriöst, varför har macOS inte inbyggd urklippshistorik ännu??)
-
Magnet – Fönsterhantering. Det är billigt, enkelt och hindrar dig från att vilja slå sönder din skärm när du försöker placera fönster sida vid sida.
-
Todoist – För att vem är inte begravd i en hög av oorganiserade att-göra-uppgifter? Du kan testa Apple Påminnelser, men ärligt talat känns Todoist bara renare.
-
Bear – Anteckningsapp för människor som tycker att Apple Anteckningar är för grundläggande. Du kan markdowna allt och tagga saker. Nördigt men trevligt.
-
Obsidian – På tal om nördigt, om du vill överkomplicera anteckningar som resten av oss, är detta i princip din hjärna i appform. Länkar, baklänkar, valv, etc. Varning: rabbit hole-territorium.
-
Bartender 4 – Döljer dina stökiga menyer eftersom ingen behöver SÅ mycket visuellt kaos i sitt liv.
-
Spark – En e-postklient som inte får dig att gråta (lika mycket).
-
CleanMyMac X – Ja, det är betalt, men det är som en schweizisk armékniv för att rensa och underhålla ditt system.
-
BetterSnapTool – Liknar Magnet, men om du är riktigt specifik med att snäppa fönsterkanter, är denna för perfektionisterna.
-
Pocket – Spara alla artiklar du planerar att “läsa senare,” som du förmodligen aldrig kommer att läsa, men hej, åtminstone finns intentionen där.
-
IINA – Glöm QuickTime. Detta är en av de bästa mediespelarna för Mac och spelar praktiskt taget allt du kastar på den.
-
Notion – Om du inte redan har blivit introducerad i Notion-kulten, gå med. Det kan vara så enkelt eller komplext som du vill. Databasera hela din existens? Absolut.
-
1Password – För att använda “lösenord123” till allt kanske inte är det bästa livsvalet.
-
Kap – Om du någonsin behöver skapa skärminspelningar eller GIF:ar och inte vill ha med klumpiga inbyggda alternativ att göra.
Jag skulle kunna fortsätta, men vad är poängen? Testa några av dessa beroende på dina dagliga behov. Bara ladda inte ner massor för att sedan aldrig använda dem – din Program-mapp förtjänar bättre.
Om vi pratar praktiska Mac-appar för daglig användning, så vill jag lyfta fram några andra än de som @nachtschatten nämnde—för vi använder ju våra Macar på olika sätt, eller hur?
Först, Rektangel. Ärligt talat, hoppa över Magnet eller BetterSnapTool. Rektangel är gratis, öppen källkod och ärligt talat lika bra eller bättre för fönsterhantering. Du kan ommapa genvägar jättelätt—behöver du verkligen spendera pengar på att snäppa fönster?
Raycast –– Jag vet att Alfred har en kultföljare, men Raycast är den nya på marknaden som får Alfred att kännas lite föråldrad. Den är otroligt snabb och har fantastiska anpassningar, plus massor av tillägg. Det är min go-to launcher nu.
Nu, Moom är en annan som inte många pratar om! Om du gillar total kontroll över fönsterplacering bortom snäppning (förinställning av layouter och arrangera fönster med precision), är den här oerhört användbar för dig som använder flera skrivbord.
Setapp –– Okej, det är inte en app i sig, utan är som en prenumeration som buntar ihop en massa premiumapplikationer. Om du vill testa flera utan att lägga ut pengar på direkten är det en bra affär. Appar som Ulysses, CleanMyMac, Bartender—du får dem alla. Om du inte vill ha prenumerationer som hänger över dig för alltid kan du dock hoppa över den.
För säkerhet: LuLu och OverSight. Varför nämner folk alltid betalda alternativ som 1Password eller CleanMyMac när verktyg som LuLu (brandvägg) och OverSight (mikrofon/kamera-övervakning) existerar GRATIS och är integritetsfokuserade? Tacka mig senare.
TickTick–– Ärligt talat, varför får Todoist så mycket uppmärksamhet när TickTick är billigare, har alla nödvändiga funktioner, integreras riktigt bra OCH ger dig en kalendervy? Sluta ignorera denna app, folk.
Om du bryr dig om fokus, testa Session. Det är en distraktionsblockerare med avsikt bakom—hjälper att gifta tidsstyrning med medvetenhet, om du gillar sådana vibbar.
Hör här—Notion är coolt om du har tid att mikrohantera ditt liv i omöjligt intrikata databaser. Om det är din grej, njut av kulten. Men för de flesta vanliga dödliga—Simplenote är fortfarande en superunderskattad kombination av lättvikt och kraftfullt anteckningsskrivande. Allvarligt, varför spendera en timme på att designa en Notion-sida istället för att bara skriva ner saker?
Slutligen, om du behöver tidsspårning gjort rätt eller fakturera kunder baserat på arbetstimmar—testa Toggl Track. Den håller dig ansvarig, och gränssnittet ger dig inte huvudvärk som vissa företagsappar.
Och låt oss vara ärliga. Underhåller någon faktiskt ’sitt system’ med appar som CleanMyMac eller samlar vi alla bara memes och arbetsfiler tills macOS får panik och tvingar oss att tömma Hämtade filer-mappen? Hur som helst, var lättsam med ‘måste ha’-mentaliteten—använd det som faktiskt löser DINA problem, inte någon Reddit-listas idé om produktivitet.
Rektangel är ett pålitligt val för fönsterhantering, utan tvekan, särskilt med tanke på prislappen (gratis). Men låt oss prata om något som @nachtschatten och @suenodelbosque inte gick in på: allt-i-ett-arbetsflöden för kreatörer eller multitaskare. Om du växlar mellan produktivitet och personliga projekt som videoredigering, skrivande eller kodning, förtjänar appar som är designade för multimodalt bruk att nämnas.
Till exempel är Bunch extremt underskattat. Det låter dig skapa skript för att starta flera appar eller ställa in specifika arbetsmiljöer med ett klick. Kombinera det med Raycast (nämnt ovan) eller Alfred, och ditt arbetsflöde känns genast sammanhängande. Fördel: enorm tidsbesparing när det är konfigurerat. Nackdel: initial inställning kan verka avskräckande för nybörjare.
För de som är skeptiska till integritet kring molnbaserade appar som Todoist, prova Things 3. Det är mer visuellt än Todoist och lagrar data lokalt om du inte väljer att synkronisera. Jag skulle påstå att det är smidigare för uppgiftshantering än TickTick, även om avsaknaden av en gratisversion kan vara en dealbreaker för vissa.
Dessutom är Hand Mirror ett udda men praktiskt tillskott om du har många videosamtal—kontrollera din webbkamera med ett enda klick, direkt från menyraden. Enkelt, gratis och effektivt. Idén med Spark-mail som @nachtschatten nämnde är bra, men vissa föredrar open source-alternativ som Mailspring för liknande funktioner utan att behöva binda sig till proprietär programvara. Jag säger inte att Spark inte är användarvänligt (det är det, absolut)—men ibland känns den ‘fria och privata’ vägen med Mailspring som bättre värde.
När det gäller anteckningar förtjänar Typora ett omnämnande tillsammans med Obsidian. Inte överbelastad med plugins, enkel markdown-redigerare—det är enkelt men gör jobbet för minimalister. Om Obsidians backlinks-funktion som kanaliserar din inre samhällsvetare känns som överdrivet, kan du tycka att Typora är mer lättillgängligt samtidigt som det håller professionell nivå.
Slutligen, eftersom vi avlivar myter, är CleanMyMac X bra, men verktyg som Onyx täcker många av systemunderhållsfunktionerna gratis. Användargränssnittet kommer inte att vinna några priser, men lite tålamod kan spara pengar.
Vad som fungerar beror på hur specifikt du använder din Mac. Testa minimalistiska verktyg som Rektangel eller Typora, men överväg Bunch eller Moom om din vardag involverar produktivitetsakrobatik. Du behöver inte varje app—de kommer bara att tynga ner ditt arbetsflöde (och kanske ditt förnuft).