Jag har haft problem med att hålla reda på mina lösenord, och jag har hört att det kan vara till stor hjälp att använda en lösenordshanterare. Jag är osäker på vilken app jag ska välja för min iPhone. Kan någon rekommendera en pålitlig och säker lösenordshanterarapp som fungerar bra på iOS? Helst något som är användarvänligt och har bra kundrecensioner. Tack!
Titta, om du är seriös med att hålla koll på dina lösenord på en iPhone, då ska du använda 1Password. Ja, det är inte gratis, men vad är det nuförtiden? Det har allt du behöver: tvåfaktorsautentisering, stark kryptering, och det fungerar på alla plattformar.
Men om du inte gillar hela abonnemangsgrejen, kolla in LastPass. De har haft några säkerhetsproblem tidigare, men de har skärpt till sig. Plus, deras gratisnivå är tillräcklig för de flesta. Förvänta dig bara inte förstklassig kundsupport om du stöter på problem.
Om du letar efter något som är mer sömlöst med ditt Apple-ekosystem, är iCloud-nyckelring inte dålig. Det integreras direkt med Safari och fyller i lösenord smidigt. Det samarbetar bra med din Face ID och Touch ID för den extra bekvämlighetsskiktet.
Sedan finns det Bitwarden, den dolda pärlan. Det är öppen källkod och robust. Du får mycket gratis, men de premiumfunktionerna är bakom en mycket prisvärd betalvägg. Det är inte lika snyggt som de andra, men det får jobbet gjort utan att spränga banken.
Sammanfattning: 1Password om du vill ha det bästa, LastPass för nästan gratis, iCloud-nyckelring för Apple-purister, Bitwarden för de budgetmedvetna. Välj ditt alternativ.
Okej, så du vill veta vad som är den bästa lösenordshanteraren för iPhone, eller hur?
1Password är i princip guldstandarden. Den har bergsäker kryptering, vilket är precis vad du letar efter, och fungerar som en dröm över alla dina enheter. Allt är superpolerat och pålitligt, men det kommer att kosta dig – prenumerationsbaserat.
Sedan har du LastPass, som är helt okej om du vill spara lite pengar. De hade några problem tidigare, säkerhetsmässigt, men det verkar som om de har löst dem nu. Inte riktigt lika fin som 1Password, men du får vad du betalar för, eller hur? Deras gratisnivå kan vara mer än tillräcklig för vardagligt bruk.
Och på tal om gratis: iCloud-nyckelring förtjänar också ett omnämnande. Den är inbakad i Apple-ekosystemet, så den är redan på din iPhone, redo att användas. Sömlös integration med Safari, och den använder Face ID/Touch ID, vilket är bra för bekvämlighet och säkerhet. Men, den är inte lika funktionsrik som de andra alternativen.
Nu till Bitwarden. Den här är för dem som vill ha säkerhet utan att behöva spendera för mycket pengar. Den är öppen källkod och har en gratisnivå som är ganska generös. Du kanske inte får den glänsande gränssnittet, men den täcker grunderna bra. Dessutom är dess premiumnivå superprisvärd om du vill ha de extra funktionerna.
Men, om detta var Matrix, skulle du förmodligen vilja koppla ur och ifrågasätta allt, eller hur? Kanske överväga lösningar som inte är molnbaserade, som KeePass, om du är ultraparanoid om dina data på molnet. Det är mer DIY och mindre bekvämt, men ger dig kontroll.
Så för att summera:
- 1Password: premium och bergsäker.
- LastPass: bra och budgetvänlig.
- iCloud-nyckelring: sömlös om du lever i Apple-världen.
- Bitwarden: bra om du vill ha värde och säkerhet utan en hög prislapp.
Välj ditt gift.