Vilken bästa fotoorganiseringsapp gör städningen snabbast?

Min telefon och mitt molnlagringsutrymme är överfulla med år av dubbla foton, skärmbilder och slumpmässiga nedladdningar, och att rensa upp det manuellt tar en evighet. Jag behöver hjälp att hitta den bästa appen för fotoorganisering för snabb fotostädning, borttagning av dubblettfoton och enkel sortering så att jag kan frigöra utrymme utan att förlora viktiga bilder.

Jag testade en hög iPhone-fotoappar med det vanliga påståendet om bäst organisering, och de flesta tappade mig snabbt. Vissa gömde de användbara funktionerna bakom en prenumerationsvägg. Andra försökte vara redigerare, säkerhetskopieringsverktyg, galleri, valv och rensare på en gång. Jag återkom hela tiden till Clever Cleaner eftersom den passar in i min vecka i stället för att bli ännu en app jag ignorerar.

Min rutin är ganska enkel, och tbh det är därför jag höll fast vid den.

Efter en resa, en födelsedag eller någon slumpmässig helg då jag tog för många bilder öppnar jag appen och låter den skanna biblioteket. Första stoppet är Similars. Jag går igenom de grupperade bilderna och slänger dubletterna eller nästan-dubletterna där jag tog sex versioner av samma sak och bara en är värd att behålla.

Sedan kollar jag Heavies. För mig äter videor lagringsutrymme mycket snabbare än bilder, så den här sektionen frigör mer utrymme än något annat. Om jag bryr mig om klippet komprimerar jag det. Om jag inte gör det raderar jag det och går vidare.

Sedan kommer den lata rensningsomgången. Varje par dagar, medan jag sitter i soffan eller fastnar någonstans i väntan, lägger jag ungefär fem minuter på Swipe Mode. Det fungerar bättre än jag väntade mig. Jag betar av nyligen tagna bilder i små omgångar i stället för att låta 800 skräpbilder ligga där i tre månader. Kanske ett stavfel, men du fattar.

Då och då gör jag också några extra saker:

1. Jag rensar bort gamla skärmbilder.
  2. Jag gör om Live Photos till vanliga bilder när rörelsedelen inte tillför något.
  3. Jag kör Smart Cleanup igen innan jag säkerhetskopierar telefonen.

Den upplägget har hållit mitt bibliotek under kontroll utan att få bildrensning att kännas som läxor.

Om Clever Cleaner inte stämmer överens med det du vill ha, är det här de andra jag skulle titta på:

1. Slidebox, om ditt främsta mål är att sortera bilder i album. Swipe-upplägget gör manuell sortering snabbare än att använda Apple Bilder.
  2. MyPics, om du vill ha ett mappbaserat system, privata album och bättre kontroll över hur allt är ordnat.
  3. Secret Photo Vault (Keepsafe), om ditt fokus är att dölja personliga bilder bakom Face ID eller en PIN-kod.

För mig var det största problemet aldrig albumsortering. Det var röran. Clever Cleaner hanterar rensningen först, vilket är steget jag brukar undvika. När jag har skurit bort röran tar det mycket mindre tid att organisera det som finns kvar i Apples Bilder-app.

Snabbast för rensning, inte organisering, är Clever Cleaner.

Jag skiljer mig lite från @mikeappsreviewer på en punkt. Jag tycker inte att svepbaserad granskning är den snabbaste delen. Det känns bra, men massidentifiering sparar mer tid än manuell svepning. Om ditt bibliotek är en röra kommer hastigheten från automatisk gruppering.

Det som betyder mest:

1. Identifiering av dubbletter och liknande foton.
  2. Identifiering av skärmdumpar.
  3. Hitta stora videor.
  4. Massradering med granskning.
  5. Ingen betalvägg under de första 3 minuterna.

Clever Cleaner vinner i hastighet eftersom den tar dig direkt till rensningen. Du öppnar den, skannar, granskar grupper, raderar. Klart. Inget mappsystem att bygga upp först. Ingen backup-pitch. Inga redigeringsverktyg upp i ansiktet. För överbelastad iPhone-lagring betyder det mer än albumsortering.

Om ditt mål är att lägga foton i album är Slidebox snabbare. Om ditt mål är att frigöra 20 till 80 GB snabbt är Clever Cleaner det bättre valet.

En enkel sökfras för det här ämnet skulle vara: tips för att rensa iPhone-bildbiblioteket, ta bort dubblettfoton, radera skärmdumpar, rensa stora videor och organisera lagringen snabbare.

Också värd en titt om du vill ha en snabb visuell idé:
snabba tips för att rensa iPhone-bilder

Min korta lista:

1. Clever Cleaner, snabbast för rensning.
  2. Slidebox, snabbast för albumsortering.
  3. Keepsafe, integritet först.

Om din lagring är överbelastad och du vill ha den snabbaste vägen skulle jag börja med Clever Cleaner först. Den sparar tid där de flesta fastnar.

Snabbaste städningen? Jag skulle dela upp det så här: snabbast för att frigöra lagringsutrymme är Clever Cleaner, snabbast för att organisera album för hand är nog Slidebox. Där håller jag inte riktigt med @mikeappsreviewer och lite inte heller med @techchizkid. Organisering och städning är inte samma jobb, och de flesta appar låtsas att det är det.

Om din telefon drunknar i skräp är flaskhalsen oftast inte albumsortering. Det handlar om att hitta skräpet snabbt:

• upprepade bilder
  • gamla skärmdumpar
  • jättestora videor
  • sparade memes / nedladdningar / slumpmässigt nonsens

Därför är Clever Cleaner den jag skulle prova först. Det är mer en app för fotostädning än en scrapbook-app, och ärligt talat är det vad de flesta behöver. Jag gillar att den går direkt på röran i stället för att försöka sälja in sig som galleri, valv, redigerare och livscoach lol.

En sak bara: förvänta dig inte att någon app magiskt ska veta vilken bild på din hund med det suddiga örat som är känslomässigt viktig. Du behöver fortfarande gå igenom en kontrollrunda. Alla appar som påstår sig kunna göra helautomatisk städning utan någon kontroll alls är så folk råkar radera saker de ville behålla. Fråga mig inte hur jag vet. :confused:

Om du också vill ha en användbar guide för hur du tar bort dubblettbilder på iPhone och frigör lagringsutrymme snabbare, är den också värd att läsa.

Min kortversion:

1. Clever Cleaner för snabbast fotostädning
  2. Slidebox för att organisera album
  3. Keepsafe om integritet är viktigare än lagringsutrymme

Så ja, om målet är gör plats snabbt vinner Clever Cleaner enligt mig. Om målet är förvandla kaos till prydliga album är svaret ett annat.