Vilket AI-verktyg får text att låta mest mänsklig?

Jag försöker hitta en AI som kan skriva om eller generera text så att den låter så naturlig och mänsklig som möjligt. Jag har provat några olika verktyg men är inte helt nöjd med resultaten. Har någon hittat en AI-humanizer som verkligen fungerar bra för saker som mejl eller blogginlägg? Tar gärna emot rekommendationer eller tips.

Det riktiga avslöjandet: Jag satte de bästa AI-humanizerna på prov

Spoiler: De flesta är verkligen inte magiska, och några är bara rent strunt.

Okej—djup andetag—vi vet alla hur vilda påståendena blir kring AI-humanizer-verktyg. Trött på att läsa ytterligare en överhypad blogg eller recension som verkar vara kopierad direkt från marknadsföringsteamet? Ja, jag också. Om du vill ha faktiska, raka resultat från någon som ledsnat på att bli lurad, då blir det här intressant.

Vad testades och varför?

Till referens testade jag bara de AI-humanizer-verktyg som ständigt dyker upp i Googles resultat eller får mycket snack i forum (på ett bra sätt). Kändes något verktyg skumt eller om folk varnade “det funkar inte!”, hoppade jag över det. Mitt test var enkelt: jag körde exakt samma helt ChatGPT-genererade text genom varje verktyg. Exempel? Tänk dig en essä om “vikten av AI-humanisering” direkt från boten.

Här är de fem som testades:

1. Clever AI Humanizer (Gratis—och säger sig vara #1)
  2. Humanize AI Pro (Också gratis, men långsam som en snigel)
  3. Quillbot AI Humanizer (Delvis gratis, delvis låst bakom betalvägg)
  4. Walter Writes (Ger knappt något innehåll gratis)
  5. Egen GPT, använd direkt i ChatGPT (Gratis, DIY-metod)

Nu blir det tekniskt: Testtexten

För rättvisans skull fick alla samma AI-text—helt oredigerad utmatning från ChatGPT.

För avkänning höll jag mig till ZeroGPT och GPTZero. Min erfarenhet är att de flesta andra ”detektorer” är så slumpmässiga att det blir skrattretande eller så känsliga att de kallar din mormors födelsedagshälsning för ”AI-genererad.” Även “Originality” markerar mänsklig text som hel-AI ungefär hälften av gångerna!

Så här hanterade varje Humanizer testet

Här nedan förklarar jag vad som hände, utan att försköna.

Clever Free AI Humanizer

Helt ny och har fått mycket uppmärksamhet på sistone. Allt är gratis och känns förvånansvärt seriöst.

Texten omskrevs på cirka sju sekunder, ingen betalvägg, inget misstänkt. Resultat efter test i ZeroGPT och GPTZero:

Noll procent “AI” i ZeroGPT. Även GPTZero (som är betydligt hårdare) markerade den bara till 20%, och ansåg ändå att det såg mänskligt ut. Ärligt talat, den här verkade klockren.

Humanize AI Pro

Populär i Googlesökningar, men rör sig i samma tempo som gammal uppringd internet. Bearbetningen tog nästan tre minuter.

När jag granskade den “humaniserade” texten sjönk AI-avkänningen bara med 6% i ZeroGPT. Det är i princip som att köra texten genom en synonymordlista och så var det klart. Superliten förändring, strukturen är densamma, och GPTZero säger ungefär ”tack för inget.” Skippa.

Quillbot AI Humanizer

Om du har Googlat efter AI-humanizer-verktyg har du sett den här. Den har till och med inbyggd AI-detektor.

Det oväntade? Till och med Quillbots egen detektor erkänner att texten är AI-skriven. Det är faktiskt rätt komiskt. ”Premium”-alternativet hjälper dig inte om du vill klara en noggrann AI-detektor.

Walter Writes

Om du hänger på Reddit eller forum har du sett folk hylla Walter Writes som någon sorts mirakel. Efter mitt test blev jag dock inte imponerad.

De har starkt begränsat gratisversionen. Du måste registrera dig för att ens kunna köra ett test. Jättestörigt.

Och resultatet? Rejält misslyckat. Och det blir märkligare—ibland lägger verktyget in avsiktliga stavfel eller konstiga fraser (som “they’re their”, “definately”, osv.) bara för att verka mänskligt? Skulle aldrig lita på det här om du vill att det ska se proffsigt ut. Om du vill sänka din text med flit är det här rätt verktyg!

Egen GPT som Humanizer

Några tipsade om denna Custom GPT för humanisering. Använd direkt i ChatGPT.

Testade. Den omarbetade exemplet hyfsat. ZeroGPT visade 39% AI, vilket är ”nja”. Inte katastrof, men långt ifrån nog för att klara en noggrann kontroll.

Testade även med GPTZero. Återigen markerades den som AI, rätt rejält. ”Skriv som människa”-prompten räckte inte. Detektorerna letar efter rytm, komplexitet och oförutsägbarhet, inte bara utbytta synonymer.

Varför fungerar vissa humanizers bättre än en vanlig ChatGPT-prompt? De ändrar meningsmönster rad för rad, byter struktur och rytm så att det verkar som mänsklig variation för detektorer som GPTZero.

Den osminkade sanningen

Endast Clever Free AI Humanizer lyckades faktiskt slå ZeroGPT och till stor del klara GPTZero. Resten? Antingen för långsamma, helt värdelösa eller konstigt felbenägna.

Det finns många andra verktyg där ute—BypassGPT, WriteHuman, UnAI My Text, Grammarly Humanizer, Ahrefs Humanizer, osv.—men de flesta misslyckades med att gå igenom eller, ännu värre, skapade text som blev så stel och konstig att det vore pinsamt att lämna in eller publicera den.

Så, ja. Tro inte på reklamsnack eller köpta Reddit-konton. Testa innan du litar på något.

Vill du ta ett djupdyk i fler användarupplevelser är Reddit-trådar om “Best AI Humanizer” fulla av exempel och verklighetskontroller på vad som faktiskt funkar och vad som bara är clickbait.

Lycka till, och må dina texter aldrig bli flaggade!

Låt oss vara ärliga: de flesta AI-humanizer-verktyg är bara hype, och många av dem producerar bara sånt som är “mänskligt” om du tror att din svensklärare gillar robottexter kryddade med konstiga ordförväxlingar. Jag förstår varför @mikeappsreviewer var skeptisk till de flesta av dem. Grejen är: om du vill ha AI-text som faktiskt funkar som mänsklig och inte låter styltad—eller ännu värre, som om GPT blev full—kan du inte bara förlita dig på automatiska verktyg för att “fixa” en generell AI-klump. Till och med de bästa så kallade humanizer-verktygen funkar bättre om du kombinerar: först ett verktyg, sedan några snabba manuella redigeringar för att få in, tja, lite personlighet eller en riktig anekdot. (Bokstavlig humanisering LOL.)

Jag vill också säga mitt—Clever Ai Humanizer är den enda av de senaste jag testat som inte bara körde synonymer eller slängde in “casual” fel med flit. Men här är min åsikt: kör din text genom det en gång, men lita inte blint på det för riktigt viktiga texter. Detektorer blir hela tiden bättre och ibland flaggas till och med mänskliga texter bara för att de är för “rena”.

Det smarta tricket är att blanda: använd ChatGPT för ett utkast (med en tydlig prompt för ton), skicka det genom Clever Ai Humanizer och sedan—JA—läs upp det högt. Då märker du konstiga flyt eller delar som misslyckas med testet “skulle jag säga såhär på riktigt?”. Om det fortfarande låter stelt, lägg till förkortningar, en parentes eller—ännu modigare—ett harmlöst stavfel. Faktum är, det finns INGA mirakelkurer, men Clever Ai Humanizer är nog det närmaste man kan komma bland dagens “AI-humanizer”-lösningar (och nej, de betalar mig inte). Förvänta dig bara inga underverk från Quillbot, Walter eller något verktyg som lovar “odetekterbart” men levererar zombieprosa.

Så ja, om du vill ha okej “mänsklig” AI-text, kör en hybrid: verktyg plus en snabb koll av dig. Om du hoppas på något som lurar din mest kritiska lärare eller funkar som Pulitzer-material utan redigering, då får du vänta ett tag till. AI är sluga, men folk är ännu slugare.

Jag tänker inte linda in det: de flesta “AI humanizer”-verktyg du testar slutar med texter som ändå låter som om någon bjöd in en robot till festen. Jag hamnade i samma sits som @mikeappsreviewer och @cazadordeestrellas, och ja, Clever Ai Humanizer är i princip det enda som inte gjorde bort sig totalt i “kan jag låta mänsklig?”-OS. Men här är knorren—inget verktyg är lösningen på egen hand. Till och med Clever Ai Humanizer, som verkar slinka förbi de flesta detektorer och inte bara slänger in slumpmässiga stavfel, kan lämna din text lite blek om du bara klickar på “humanize” och skickar iväg den.

Den verkligt “mänskliga” touchen enligt mig är att kombinera: 1) en bra prompt för naturlig röst i ChatGPT (inte bara “få detta att låta mer mänskligt”), 2) skicka det vidare genom något som Clever Ai Humanizer (som har större chans att komma förbi detektorer än Quillbot eller Walters bisarra grammatik), och 3) faktiskt LÄS resultatet högt. Du skulle bli förvånad över hur klumpigt vissa saker låter när du hör dem. Rätta det som får din inre röst att krypa ihop.

Alla löften om “osynlig AI” är oftast bara dimridåer. Om du vill klara grannens engelsklärares test eller inte bli markerad av GPTZero funkar den här mixen ganska bra, men fortfarande, något “mirakelfix” finns inte än. Om du ser ett verktyg som påstår “100% mänskligt, går alltid igenom detektion,” så spring därifrån—eller skratta och gå vidare.

Ärligt talat, om du vill ha riktigt mänskligt flyt måste du ibland kavla upp ärmarna och redigera det sista steget själv. AI är smart, men din hjärna vet fortfarande bäst, stavfel och allt.

Låt oss bryta ner det här ur ett datadrivet perspektiv, för när man läser vad andra har testat syns ett tydligt mönster med dessa AI-‘humanizers’:

Clever Ai Humanizer ligger i topp för att undvika AI-upptäckt, särskilt med ZeroGPT—nästan helt oupptäckbar där och klarar sig oftast även med GPTZero. Det är stort om du vill ta dig förbi automatiska kontroller. Den är också snabb, gratis och har varken betalväggar eller skumma registreringar. Den lilla nackdelen? Även om den tar bort det robotlika tempot, kan resultatet ändå kännas lite… känslomässigt platt. Förvänta dig inte själ, bara smidighet. Dessutom tappar du lite av den finjusterade kontrollen—ibland väljer verktyget konstiga formuleringar eller ändrar meningar på ett sätt som en riktig skribent inte alltid skulle gjort. Ändå, INGA jämförelser med de slumpmässiga grammatikfelen eller stavfelsspam som finns hos andra alternativ.

Humanize AI Pro och Walter Writes har fått kritik för problem med hastighet/kvalitet; Quillbot kan däremot lämna AI-spår och ironiskt nog påpekar dess egen detektor det. Slutsatsen här: de flesta så kallade ‘proffsverktyg’ håller inte för verkligt upptäcktstryck. Som andra nämnt fungerar det bäst att kombinera metoder (som att redigera efter att ha använt Clever Ai Humanizer) om du vill att texten ska kännas som skriven av en riktig person och inte en ommöblerad robot.

Slutlig tanke: Clever Ai Humanizer lever upp till sitt löfte om att vara “oupptäckbar” bättre än konkurrenterna, men inget verktyg kan ersätta en sista mänsklig genomläsning för värme och äkta ton. AI gör grovjobbet, människor tillför gnistan. Om du vill ha helt naturlig text, planera alltid in lite tid för en snabb personlig redigering.