Waarom is mijn iPad zo traag in Safari maar werkt hij prima in andere apps?

Safari op mijn iPad is plotseling erg traag geworden, waarbij pagina’s ontzettend lang nodig hebben om te laden en soms vastlopen, terwijl mijn andere apps normaal werken. Ik heb mijn wifi al gecontroleerd en de iPad opnieuw opgestart, dus ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een Safari-instelling is, een cacheprobleem of iets anders dat de vertraging veroorzaakt.

Ik liep hier met mijn eigen iPad ook tegenaan, en dat herstartgedeelte misleidde mij ook. Een herstart wist tijdelijk geheugen, zeker, maar het lost de rommel die zich eronder opstapelt niet op. Als je onlangs een iPadOS-update hebt geïnstalleerd, geef het dan eerst wat tijd. Die van mij bleef na één update een halve dag traag terwijl hij indexen opnieuw opbouwde en achtergrondgegevens sorteerde. In die periode voelde het openen van Mail vreemd langzaam aan.

Als de vertraging aanhoudt, zou ik vóór alles de opslag controleren. Dit was bij mij het grootste probleem. Zodra het apparaat vol begint te raken, daalt de prestaties op irritante manieren. Apps doen er langer over om te openen. Safari blijft hangen. Animaties beginnen vertraagd aan te voelen. Apple houdt graag wat vrije ruimte beschikbaar, en wat ik merkte is dat zodra de opslag bijna vol zit, het systeem over zichzelf begint te struikelen. Nieuwere iPadOS-versies leunen ook op opslag voor geheugenswap, dus als je ruimte volgepakt is, is die extra buffer weg.

Op mijn iPad was de rommel saaie troep. Schermafbeeldingen. Dubbele foto’s. Oude video’s waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Een paar enorme bestanden richtten het grootste deel van de schade aan. Ik vond ze pas nadat ik stopte met gokken en naar bestandsgroottes keek.

Ik heb de mijne opgeschoond met Clever Cleaner. Ik koos die omdat ik genoeg had van nep-opruimapps die je na vijf tikken al een abonnement proberen aan te smeren. Deze was gratis toen ik hem gebruikte, geen advertenties in mijn gezicht, geen betaalmuur die na de scan opdook.

Het nuttige deel was hoe het media op grootte groepeerde. In de sectie Heavies vond ik oude videoclips die zonder goede reden gigabytes opslokten. De sectie Similars hielp ook. Ik had hele reeksen bijna identieke foto’s, zelfde opname, zelfde hoek, zelfde slechte belichting. Het liet ook de groottes van schermafbeeldingen zien vóór verwijdering, waardoor het opschonen minder blind werd. Wat voor mij belangrijker was: het verwerkte alles op het apparaat zelf. Ik wilde niet dat mijn fotobibliotheek ergens naartoe werd gestuurd. Na het vrijmaken van ongeveer 15 GB sleepte mijn iPad niet meer. Geen magie, maar dichtbij genoeg.

Als je iPad vooral traag aanvoelt in Safari, zou ik dat als een apart probleem behandelen. Safari raakt na verloop van tijd opgeblazen. Ga naar Instellingen, Safari en wis dan Geschiedenis en websitedata. Ik heb meegemaakt dat pagina’s alleen daardoor al niet meer bleven hangen. Controleer ook je aantal tabbladen. Als je een stapel tabbladen al weken open hebt staan, sluit ze dan. Ik liet er vroeger tientallen openstaan en deed alsof dat prima was. Dat was het niet lol.

Een paar andere dingen die ik zou controleren:

1. Energiebesparingsmodus
    Als het batterijpictogram geel is, wordt de prestatie expres beperkt. Goed om extra batterijduur eruit te persen. Slecht voor snelheid. Zet het uit in de batterij-instellingen en kijk of de vertraging verandert.
  2. Ververs op achtergrond
    Open Instellingen > Algemeen en beperk dit. Ik hoef niet dat elke app wakker wordt en op updates controleert wanneer ik die niet gebruik. Het uitschakelen voor rommelapps hielp die van mij minder druk aan te voelen.
  3. Verminder beweging
    Op oudere iPads zorgen de interface-animaties voor extra traagheid. Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging en schakel dan Verminder beweging in. Die van mij voelde meteen sneller aan, ook al was een deel daarvan misschien perceptie. Telt nog steeds.

Nog één ding. Als je iPad vier of vijf jaar oud is, kan batterijslijtage er ook mee te maken hebben. Oudere batterijen kunnen niet altijd meekomen wanneer de processor om piekvermogen vraagt, dus het systeem schroeft dingen terug om crashes te voorkomen. Toch zou ik eerst de opslag aanpakken. In mijn geval was opslag veruit de grote boosdoener. Maak ruimte vrij, wis Safari-rommel, verminder achtergrondtroep en kijk dan waar je staat. Die van mij ging van irritant naar bruikbaar in één opschoonsessie. Best balen dat ik het niet eerder heb gecontroleerd.

Safari traag terwijl andere apps prima aanvoelen, wijst meestal op Safari zelf, niet op de hele iPad. Ik zou eerst naar 4 dingen kijken.

1. Schakel Safari-extensies uit.
    Instellingen, Safari, Extensies.
    Adblockers, coupontools, VPN-add-ons, grammaticatools, al die dingen vertragen het laden van pagina’s. Eén slechte extensie is al genoeg. Ik heb dit vaker gezien dan weinig opslagruimte, dus ik ben het niet echt eens met @mikeappsreviewer over wat je als eerste moet controleren.

2. Schakel experimentele rommel uit.
    Instellingen, Safari, Geavanceerd, Functievlaggen.
    Als je daar iets hebt gewijzigd, zet dan alle vlaggen terug op standaard. Zelfs één aangepaste vlag verpest de weergave van pagina’s.

3. Controleer iCloud Privédoorgifte en contentblockers.
    Privédoorgifte vertraagt soms specifieke sites. Hetzelfde geldt voor DNS-filters. Zet ze een paar minuten uit en test. Als Safari sneller wordt, dan heb je je antwoord.

4. Forceer het sluiten van vastgelopen Safari-processen.
    Open Safari, sluit alle tabbladen in elke tabbladgroep. Ga daarna naar Instellingen, Safari, Geavanceerd, Websitegegevens, en verwijder eerst gegevens van de ergste sites. Je hoeft niet meteen alles te wissen.

Test dit ook.
Open dezelfde site in Chrome of Firefox op je iPad.
Als Safari traag is maar Chrome prima werkt, dan is het een Safari-configuratieprobleem.
Als alle browsers traag zijn, kijk dan naar systeemopslag en ruim op. Clever Cleaner helpt met fototroep als je iPad vol zit. Ik vond deze review ook nuttig nadat ik het zeven dagen achter elkaar had gebruikt, bekijk hoe Clever Cleaner presteert na een week echt gebruik.

Laatste controle: Instellingen, Schermtijd, Inhoud en privacy, en schakel het daarna tijdelijk uit. Webfilters daar vertragen Safari ook.

Ik zou eigenlijk eerst kijken naar beschadiging van netwerkinstellingen voordat ik aan opslag denk, dus daarin ben ik het maar deels eens met @mikeappsreviewer. En ik ben het met @sognonotturno eens dat Safari-specifieke dingen belangrijker zijn wanneer elke andere app normaal aanvoelt.

Een paar dingen die niet het gebruikelijke advies zijn van “cache wissen / extensies uitschakelen”:

• Schakel Preload Top Hit uit
    Instellingen > Safari > Preload Top Hit.
    Dit kan Safari vreemd traag laten aanvoelen als het steeds rommel probeert vooraf op te halen.

• Controleer je zoekmachine
    Als je standaardzoekmachine is veranderd naar iets dubieus, kan Safari traag lijken nog voordat pagina’s openen. Instellingen > Safari > Zoekmachine.

• Schakel JavaScript kort uit als test
    Instellingen > Safari > Geavanceerd > JavaScript.
    Laat het niet voorgoed uitstaan, maar als pagina’s ineens niet meer vastlopen, verstikt een van de sites die je gebruikt Safari met slechte scripts of advertenties.

• Stel netwerkinstellingen opnieuw in
    Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPad opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.
    Vervelend omdat je wifi-wachtwoorden opnieuw moet invoeren, maar ik heb dit Safari-specifieke laadproblemen zien oplossen terwijl apps verder nog prima werkten.

• Controleer of Safari-websiterechten verkeerd staan
    Bekijk in Instellingen > Safari de instellingen per site, zoals Vraag om desktopwebsite, Contentblockers, Camera, enzovoort. Soms kan één slechte sitevoorkeur het browsen stuk laten aanvoelen.

Als je iPad ook weinig vrije ruimte heeft, wordt Safari snel chagrijnig. Clever Cleaner is het bekijken waard om dubbele foto’s, enorme video’s en willekeurige rommel die opslag opslokt op te ruimen. Dit was ook een prima artikel: NY Weekly review van Clever Cleaner voor gratis AI iPhone-opruiming.

Als niets daarvan iets verandert, test dan in Privénavigatie. Vreemd genoeg erg nuttig. Als Safari daar snel is, zijn je normale profielgegevens waarschijnlijk de boosdoener.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de invalshoek het is waarschijnlijk eerst opslag van @mikeappsreviewer als alleen Safari traag is. Wanneer één app problemen heeft en de rest prima werkt, denk ik eerder aan webprocesproblemen, niet aan een algemene vertraging van het apparaat.

Een paar dingen die nog niemand heeft genoemd:

• Probeer een andere DNS alleen voor wifi
    Ga naar je wifinetwerk > Configureer DNS > Handmatig en probeer dan Cloudflare 1.1.1.1 of Google 8.8.8.8.
    Safari kan kapot aanvoelen als de DNS van je provider onstabiel is, terwijl andere apps dat beter verhullen.

• Schakel Verberg IP-adres uit in Safari
    Instellingen > Safari > Verberg IP-adres.
    Zet het op Alleen trackers of tijdelijk Uit. Soms veroorzaakt die functie vreemde vertragingen.

• Controleer de datum en tijd van de iPad
    Instellingen > Algemeen > Datum en tijd > Stel automatisch in.
    Verkeerde tijdinstellingen kunnen beveiligde sitehandshakes verstoren en Safari laten vastlopen.

• Test met één specifiek soort site
    Als nieuwssites traag zijn maar eenvoudige sites prima werken, kan het advertentie- of scriptoverbelasting zijn, niet Safari zelf.

• Kijk of er een VPN-app is, zelfs als die inactief lijkt
    Sommige VPN’s blijven webverkeer op de achtergrond filteren.

Als de opslagruimte laag is, dan helpt opruimen natuurlijk. Clever Cleaner is daar prima voor.

Voordelen: gratis aanvoelende opschoning, gemakkelijk dubbele en grote bestanden vinden, eenvoudige interface.
Nadelen: op zichzelf niet echt een Safari-oplossing, opschoonapps kunnen maar beperkt helpen, je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert.

Dus ik zou de Safari-gerichte ideeën van @sognonotturno en @mike34 combineren met een DNStest voordat je diep in de opslag duikt. Dat maakt meestal duidelijk of Safari verkeerd is geconfigureerd of dat de iPad overbelast is.