Mijn iPhone is traag geworden, apps openen langzaam en scrollen voelt schokkerig aan, ook al geeft Batterijconditie nog steeds meer dan 80% aan. Ik dacht dat prestatieproblemen meestal optraden bij een zwakkere batterij, dus ik probeer uit te zoeken of dit wordt veroorzaakt door iOS, opslag, achtergrondapps of iets anders voordat ik de batterij vervang of de telefoon reset.
Ja, dat klinkt frustrerend, vooral wanneer de telefoon niet eens zo oud is en Batterijconditie aangeeft dat alles in orde is. Als dit direct na een iOS-update is begonnen, zou ik daar eerst naar kijken voordat ik aanneem dat de telefoon het begeeft.
Na een grotere iOS-update kan de telefoon een paar dagen behoorlijk vervelend aanvoelen. Hij doet dan allerlei achtergrondwerk: foto’s indexeren, appgegevens opnieuw opbouwen, systeembestanden ordenen, dat soort dingen. Tijdens dat venster van 48 tot 72 uur kan hij warm worden, haperen tijdens het typen, een seconde vastlopen of heel lang doen over het openen van apps. De saaie oplossing is hier meestal de juiste: laat hem een paar nachten op wifi en aan de oplader liggen zodat hij alles kan afronden.
Als het al meerdere dagen zo is en hij nog steeds traag aanvoelt, is opslag het volgende waar ik naar zou kijken. Een batterijconditie boven de 80% betekent meestal dat prestatiebeperking waarschijnlijk niet het hoofdprobleem is, zeker niet als je nog rond de 90% of hoger zit.
Weinig opslagruimte kan ervoor zorgen dat iOS zich veel slechter gedraagt dan mensen verwachten. 1 GB of 2 GB vrij klinkt als genoeg, maar dat is het echt niet. iOS heeft ruimte nodig voor cachebestanden, tijdelijke bestanden en wisselruimte. Zodra je nog maar de laatste 10% of 20% van je opslag over hebt, kan het hele systeem traag worden. Dat is ook waarom sommige apps slechter aanvoelen dan andere. Apps zoals Instagram, TikTok, Safari en alles wat veel media gebruikt hebben meer ademruimte nodig dan iets eenvoudigs zoals Rekenmachine.
Je kunt de gebruikelijke kleine oplossingen proberen, zoals de Safari-geschiedenis wissen, websitedata verwijderen of Ververs op achtergrond uitschakelen voor apps die je niet belangrijk vindt. Dat kan een beetje helpen. Maar de grootste winst zit meestal in het opruimen van foto’s en video’s, omdat daar de meeste opslagruimte aan opgaat. Het irritante deel is dat je handmatig door duizenden bijna identieke foto’s en willekeurige oude video’s moet gaan.
Daarvoor is Clever Cleaner het proberen waard. Veel opruimapps zijn dubieus of nutteloos tenzij je betaalt, maar deze is gratis, zonder advertenties, abonnementen of vergrendelde verwijderfunctie.
Het handige deel is de sectie Heavies. Daar worden je foto’s en video’s op bestandsgrootte getoond, zodat je snel dingen ziet zoals een oude 4K-schermopname die meerdere gigabytes inneemt. Het verwijderen van slechts een paar enorme bestanden kan meer ruimte vrijmaken dan het verwijderen van honderden willekeurige screenshots.
De sectie Similars is ook handig omdat die foto’s groepeert die in principe hetzelfde zijn, zelfs als het geen exacte duplicaten zijn. Dus als je tien versies van dezelfde zonsondergang hebt of een hele reeks burstfoto’s, helpt het je kiezen wat je wilt bewaren. Het kan ook de beste opname voorstellen.
Qua privacy is het belangrijkste dat je foto’s op de telefoon worden verwerkt in plaats van ergens naartoe geüpload. Na het opruimen van een groot deel aan rommelbestanden kunnen dingen zoals toetsenbordvertraging en haperende apps vrij snel verdwijnen als opslag het probleem was.
Iets wat mensen vergeten: open na het verwijderen van veel foto’s of video’s de Foto’s-app, ga naar Onlangs verwijderd en tik op Alles verwijderen. Anders kunnen die bestanden daar 30 dagen blijven staan en nog steeds meetellen voor je opslagruimte.
Als het je lukt om weer minstens 10 tot 15 GB vrij te krijgen, is de kans groot dat het vastlopen en de vertraging in apps afnemen. Dat zou ik proberen voordat ik ook maar in de buurt kom van een fabrieksreset.
Controleer eerst de energiebesparingsmodus, want die kan de telefoon trager laten aanvoelen, zelfs wanneer het batterijgezondheidspercentage er prima uitziet. Het opslagadvies hierboven is terecht, maar als de vertraging komt en gaat, zou ik eerder denken aan energiebesparing, hitte of een app die niet goed werkt dan aan het batterijpercentage.
Dat cijfer van 80% kan veel verbergen, omdat het alleen de maximale capaciteit is, niet een volledig certificaat dat je batterij gezond is. Ga naar Batterijconditie en kijk naar het bericht onder Piekprestaties, niet alleen naar het percentage. Als daar staat dat de telefoon onverwacht is uitgevallen of dat prestatiebeheer is toegepast, kan de batterij nog steeds een deel van het probleem zijn, zelfs boven de 80%. Als dat gedeelte er normaal uitziet, zou ik eerder denken aan hitte, opslag of een slechte app zoals de anderen zeiden. Een snelle goedkope test is om het hoesje eraf te halen, de telefoon opnieuw op te starten, hem 10 minuten koel te laten liggen en daarna te proberen te scrollen in Instellingen of Berichten. Als die ook schokkerig zijn, is het waarschijnlijk een breder systeemprobleem. Als alleen sociale/media-apps traag zijn, zou ik eerder de app of de opslag de schuld geven voordat ik iets vervang.
80% is geen snelheidsgarantie. Als Instellingen aangeeft dat iCloud-foto’s, Berichten of een herstel nog steeds synchroniseert, laat dit dan eerst voltooien via wifi en netstroom voordat je iets anders gaat oplossen, want die achtergrondsynchronisatie kan een iPhone met een goede batterij defect laten aanvoelen.