Mijn externe harde schijf geeft aan dat er veel opslagruimte wordt gebruikt, maar veel van mijn bestanden en mappen zijn plotseling verdwenen. Ik heb de schijf al opnieuw aangesloten en de basisinstellingen gecontroleerd, maar de ontbrekende bestanden worden nog steeds niet weergegeven. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of de bestanden verborgen of beschadigd zijn, of dat de schijf defect begint te raken.
Als Windows de schijf nog steeds ziet en die er gewoon normaal uitziet, zou ik daar een klein beetje geruststelling uit halen. Op basis van wat ik heb gezien, wijst dit vaak op een rommelig bestandssysteem, ontbrekende mapvermeldingen of een ander logisch probleem, en niet op een schijf die compleet dood is. Ik heb er een tijd geleden ook zo een gehad. Leek leeg. De gegevens stonden er nog steeds op.
Wat ik niet als eerste zou doen, is proberen hem te repareren.
Herstel eerst je bestanden. Knoei later pas met reparaties.
Een paar dingen die je meteen moet vermijden:
- Formatteer de schijf niet, zelfs niet als Windows de melding geeft om te formatteren.
- Schrijf er niets nieuws naar weg.
- Sla CHKDSK voorlopig over. Het herstelt sommige fouten, zeker, maar het herschrijft ook delen van het bestandssysteem, en ik heb gezien dat mensen herstel moeilijker maakten door het te vroeg uit te voeren.
Voordat je meteen in herstelsoftware duikt, controleer eerst de simpele dingen:
- Schakel Verborgen items in in Verkenner.
- Kijk naar de gebruikte ruimte op de schijf. Als de gebruikte capaciteit ongeveer gelijk lijkt aan wat die eerder was, staan je bestanden er vaak nog wel, maar worden ze alleen niet goed weergegeven.
- Verwissel de USB-kabel of probeer een andere poort. Saai om te controleren, maar nog steeds de moeite waard. Ik heb meegemaakt dat een slechte kabel een groter probleem nabootste.
Als de bestanden nog steeds niet verschijnen en er geen back-up is, zou ik doorgaan met herstel.
Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat de indeling makkelijk te volgen was en omdat het schijfkopieën bevat, wat belangrijker is dan mensen denken. Een schijfkopie is een volledige kopie van de schijf, sector voor sector. Als je externe schijf wegvalt, traag reageert of zenuwachtig doet, is eerst een image maken de veiligere zet. Daarna scan je de image in plaats van de originele schijf steeds opnieuw zwaar te belasten.
Wat ik zou doen, stap voor stap:
- Installeer Disk Drill op je interne schijf, of op een andere gezonde schijf. Installeer het niet op de probleemschijf.
- Start het en kies de getroffen externe schijf.
- Als de schijf onstabiel aanvoelt, maak dan eerst een schijfkopie met de ingebouwde tool. Scan daarna de image.
- Als de schijf stabiel lijkt, klik dan op Search for lost data.
- Wanneer er om een scantype wordt gevraagd, kies dan Universal Scan. Ik zou dit bijna altijd gebruiken. Het combineert meerdere herstelmethoden in één doorgang, zodat je niet hoeft te gokken. Het controleert op verwijderde bestanden, beschadigde bestandssysteemrecords, verloren partities en bestandssignaturen.
- Laat de scan afronden. Bij een grote schijf duurt dit lang. Toch beter om te wachten.
- Ga door de resultaten heen. Bekijk een voorbeeld van een paar bestanden die je belangrijk vindt en kijk of ze openen.
- Herstel alles naar een andere schijf. Niet terug naar dezelfde externe schijf. Nooit.
Als je Windows gebruikt, biedt Disk Drill tot 100 MB gratis herstel, wat genoeg is om te testen of je verdwenen bestanden zichtbaar worden voordat je iets uitgeeft.
Nadat je de belangrijke gegevens eraf hebt gehaald, kun je je pas bezighouden met de originele schijf. Formatteer hem opnieuw als je hem wilt testen. Als hij zich daarna nog steeds vreemd gedraagt, zou ik hem niet meer vertrouwen. Ik zou hem vervangen.
Eén grote uitzondering hierop. Als de schijf tekenen van fysieke defecten vertoont, stop dan. Ik bedoel klikken, schuren, willekeurige verbreking van de verbinding, lange vastlopers of volledig verdwijnen uit Windows. Op dat punt is software niet je vriend. Herhaalde scans op een falende schijf duwen hem soms nog verder de afgrond in.
Als de bestanden echt belangrijk zijn, familiefoto’s, werkarchieven, oude projectmappen, dingen die je niet opnieuw kunt maken, dan zou ik de doe-het-zelfroute overslaan en naar een professioneel herstelbedrijf gaan. Zij hebben tools die gewone software niet heeft. Het kost veel, ja. Nog steeds goedkoper dan iets verliezen dat je niet terug kunt krijgen.
Gebruikte ruimte + ontbrekende bestanden wijst meestal op een van drie dingen. Beschadigd bestandssysteem, slechte partitietabel, of bestanden zijn door malware of een storing als verborgen/systeem gemarkeerd. De datablokken bestaan dus nog steeds, maar de mapinformatie is beschadigd of wordt niet weergegeven.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Doe herstel vóór reparatie. Ik ben het er wel iets minder mee eens om te lang te wachten met het controleren van de schijfgezondheid. Controleer eerst SMART met een alleen-lezen tool zoals CrystalDiskInfo. Als je opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of CRC-fouten ziet, stop dan met de schijf te belasten en kopieer de gegevens zo snel mogelijk weg. CRC-aantallen wijzen ook vaak op kabel- of poortproblemen, dus vervang beide indien nodig.
Een paar controles die mensen vaak missen:
- Open Schijfbeheer. Kijk of de partitiegrootte normaal lijkt en of het juiste bestandssysteem wordt weergegeven.
- Voer WinDirStat of TreeSize uit als administrator. Soms bestaan mappen wel, maar verbergen machtigingen of attributen ze.
- Controleer eigendom en machtigingen in de hoofdmap van de schijf.
- Scan op malware als bestanden ineens verborgen zijn geraakt.
Als de bestandslijst beschadigd blijft, gebruik dan Disk Drill of een andere hersteltool op een andere pc-schijf, en sla herstelde bestanden elders op. Als je een eenvoudige handleiding wilt voor het herstellen van bestanden van een beschadigde harde schijf, dan helpt dit: bekijk hoe je bestanden van een beschadigde harde schijf herstelt.
Nog één ding: als de schijf de verbinding verbreekt of vastloopt, stop dan. Dat zijn slechte signalen.
Gebruikte ruimte + ontbrekende bestanden betekent meestal dat de gegevensblokken nog steeds op de schijf staan, maar dat de index van het bestandssysteem beschadigd is, of dat de kenmerken/machtigingen van de bestanden zijn gewijzigd. Dus ja, “leeg” betekent niet altijd leeg.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre over het niet overhaast uitvoeren van reparaties, maar ik zou nog één ding toevoegen vóór herstelscans: controleer of de bestanden zijn verplaatst naar een map FOUND.000 of zijn veranderd in vreemde snelkoppelingen. Dat kan gebeuren na beschadiging of malware, en mensen missen het voortdurend.
Ook kun je vanuit een Command Prompt als administrator eerst een niet-destructieve zichtbaarheidscontrole proberen:
attrib -h -r -s /s /d X:\*.*
Vervang X door je stationsletter. Dit kan bestanden weer zichtbaar maken als ze als verborgen/systeem waren gemarkeerd. Doe dit trouwens niet als de schijf voortdurend de verbinding verbreekt.
Als dat niet helpt, is herstel de volgende stap. Disk Drill is hier een goede optie omdat het eenvoudig is om herstelde bestanden op pad en type te sorteren, wat helpt wanneer mappen zijn verdwenen maar de opslag nog steeds bezet is. Ik zou alleen naar een andere schijf herstellen, niet terug naar de externe schijf.
Eén kleine kanttekening bij de aanpak “scan onmiddellijk”: als de schijf ook maar de kleinste vreemde geluiden maakt of eeuwen nodig heeft om mappen te openen, stop dan met eraan prutsen en maak eerst een image, of draag het over. Mensen belasten stervende schijven veel te hard en vragen zich dan af waarom het erger is geworden. Vaak genoeg zien gebeuren, niet leuk.
Als je een praktijkvoorbeeld van gegevensherstel van een externe harde schijf wilt, is deze post de moeite waard: succesverhaal over gegevensherstel van een externe harde schijf.
Na het herstel zou ik de schijf wissen, de diagnostische tool van de fabrikant uitvoeren en hem eerlijk gezegd misschien met pensioen sturen. Schijven die dit trucje één keer uithalen, worden later vaak weer verdacht.