Ik ben op zoek naar aanbevelingen voor nuttige en essentiële Mac-apps. Ik wil mijn productiviteit verhogen en optimaal gebruik maken van mijn Mac. Op welke apps vertrouw jij en gebruik je graag? Alle suggesties voor onmisbare apps zijn zeer welkom.
Oké, hier is het deal met Mac-apps – er zijn te veel aanbevelingen die worden rondgestrooid als ‘essentieel,’ maar veel ervan zijn meh afhankelijk van persoonlijke behoeften. Echter, dit zijn mijn favorieten die misschien ook voor jou werken:
-
Alfred – Het is als de Spotlight-zoekfunctie maar op steroïden. Snelle app-launcher, bestandszoeker, en kan zelfs klembordgeschiedenis doen als je daarvan houdt. (Serieus, waarom heeft macOS nog steeds geen native klembordgeschiedenis??)
-
Magnet – Vensterbeheer. Het is goedkoop, simpel en voorkomt dat je je scherm wil slaan als je probeert vensters naast elkaar uit te lijnen.
-
Todoist – Want wie verdrinkt er niet in een berg ongeorganiseerde taken? Je kunt Apple Herinneringen proberen, maar eerlijk gezegd voelt Todoist gewoon schoner.
-
Bear – Notities-app voor mensen die vinden dat Apple Notities te basic is. Je kunt alles markdownen en taggen. Nerdy maar fijn.
-
Obsidian – Over nerdy gesproken, als je je notitie nemen wilt overcompliceren zoals de rest van ons, is dit in wezen je brein in app-vorm. Links, terugverwijzingen, kluizen, enz. Waarschuwing: konijnenholgebied.
-
Bartender 4 – Verbergt je rommelige menubalkpictogrammen, omdat niemand ZO veel visuele chaos in hun leven nodig heeft.
-
Spark – Een e-mailcliënt die je niet (zoveel) aan het huilen maakt.
-
CleanMyMac X – Ja, het is betaald, maar het is als een Zwitsers zakmes voor het opruimen en onderhouden van je systeem.
-
BetterSnapTool – Vergelijkbaar met Magnet, maar als je echt specifiek bent over venster-snappingsranden, is deze voor de perfectionisten.
-
Pocket – Bewaar alle artikelen die je “later wil lezen,” die je waarschijnlijk nooit zult lezen, maar hé, de intentie is er in ieder geval.
-
IINA – Vergeet QuickTime. Dit is een van de beste mediaplayers voor Mac en speelt vrijwel alles wat je er tegenaan gooit.
-
Notion – Als je nog niet bent geïnformeerd in de Notion-cult, sluit je aan. Het kan zo simpel of complex zijn als je wilt. Je hele bestaan in een database zetten? Zeker weten.
-
1Password – Omdat “wachtwoord123” voor alles gebruiken misschien niet de beste levenskeuze is.
-
Kap – Als je ooit schermopnames of GIFs moet maken en geen zin hebt in onhandige native opties.
Ik zou door kunnen gaan, maar serieus, wat is het punt? Probeer een paar van deze afhankelijk van wat je dagelijkse behoeften zijn. Download alleen niet een heleboel om ze vervolgens nooit meer te gebruiken – je Programma’s-map verdient beter.
Als we het hebben over praktische Mac-apps voor dagelijks gebruik, zal ik een paar andere noemen dan wat @nachtschatten heeft vermeld—want we gebruiken allemaal onze Macs op een andere manier, toch?
Eerst, Rectangle. Eerlijk gezegd, sla Magnet of BetterSnapTool over. Rectangle is gratis, open-source, en eerlijk gezegd net zo goed of beter voor vensterbeheer. Je kunt sneltoetsen super eenvoudig opnieuw toewijzen—moet je echt geld uitgeven om vensters vast te klikken?
Raycast –– Ik weet dat Alfred een cultstatus heeft, maar Raycast is de nieuwkomer die Alfred een beetje gedateerd laat aanvoelen. Het is ontzettend snel en heeft geweldige maatwerkopties, plus talloze extensies. Het is nu mijn favoriete launcher.
Nu, Moom is er ook een waar niet veel mensen over praten! Als je geavanceerde controle over vensterpositionering wilt (meer dan alleen vastklikken), bijvoorbeeld vooraf ingestelde indelingen maken en vensters precies rangschikken, is dit ontzettend handig voor gebruikers met meerdere desktops.
Setapp –– Oké, niet echt een app op zich, maar een abonnement dat een hele hoop premium apps bundelt. Als je een aantal apps wilt proberen zonder meteen geld uit te geven, is het een goede deal. Apps zoals Ulysses, CleanMyMac, Bartender—je krijgt ze allemaal. Maar als je niet voor altijd aan abonnementen vast wilt zitten, sla het misschien over.
Voor beveiliging: LuLu en OverSight. Waarom promoten mensen altijd betaalde opties zoals 1Password of CleanMyMac, terwijl tools zoals LuLu (firewall) en OverSight (mic/cam bewaking) GRATIS bestaan en gericht zijn op privacy? Graag gedaan.
TickTick–– Eerlijk, waarom krijgt Todoist zoveel aandacht als TickTick goedkoper is, alle essentiële functies heeft, goed integreert EN je een kalenderweergave geeft? Serieus, stop met het negeren van deze app, mensen.
Als je iemand bent die geeft om focus, probeer Session. Het is een afleidingsblokker met een doel—helpt tijdbeheer te combineren met mindfulness, als dat je ding is.
Luister—Notion is tof als je tijd hebt om je leven te micromanagen in onvoorstelbaar ingewikkelde databases. Als dat jouw ding is, geniet van de cult. Maar voor de meeste normale sterfelijken—Simplenote is nog steeds een enorm ondergewaardeerde combinatie van lichte en krachtige notitiebeheer. Serieus, waarom een uur besteden aan het ontwerpen van een Notion-pagina in plaats van gewoon dingen op te schrijven?
Ten slotte, als je tijdregistratie goed wilt doen of klanten wilt factureren op basis van werkuren—probeer Toggl Track. Het zorgt ervoor dat je verantwoordelijk blijft, en de gebruikersinterface bezorgt je geen hoofdpijn zoals sommige zakelijke rommel.
Ook, laten we eerlijk zijn. Onderhoudt iemand écht hun systeem met apps zoals CleanMyMac of verzamelen we allemaal gewoon memes en werkbestanden totdat macOS in paniek raakt en ons dwingt om de map Downloads leeg te maken? Hoe dan ook, wees niet te streng met de ‘must-have’-mentaliteit—gebruik wat JOUW problemen echt oplost, niet het idee van productiviteit van een willekeurig Reddit-lijstje.
Rechthoek is een solide keuze voor vensterbeheer, daar bestaat geen twijfel over, vooral gezien de prijs (gratis). Maar laten we het hebben over iets waar @nachtschatten en @suenodelbosque niet op ingingen: all-in-one workflows voor creatievelingen of multitaskers. Als je schakelt tussen productiviteit en persoonlijke projecten zoals video-editing, schrijven of coderen, verdienen apps die ontworpen zijn voor multi-modale gebruik een pluim.
Neem bijvoorbeeld Bunch, een zwaar onderschatte app. Hiermee kun je scripts maken om meerdere apps te starten of specifieke werkomgevingen in te stellen met één klik. Combineer dat met Raycast (hierboven genoemd) of Alfred, en je setup voelt direct samenhangend. Pro: een waanzinnige tijdbesparing als je het eenmaal hebt ingesteld. Con: de initiële setup kan beginners intimideren.
Voor sceptici over privacy van cloud-gebaseerde apps zoals Todoist, probeer Things 3. Het is visueler dan Todoist en slaat gegevens lokaal op, tenzij je kiest voor synchronisatie. Ik zou zeggen dat het schoner is voor taakbeheer dan TickTick, al kan het gebrek aan een gratis versie een struikelblok zijn voor sommigen.
Ook is Hand Mirror een eigenzinnige maar praktische aanvulling als je veel videogesprekken voert—controleer je webcamweergave met één klik, direct vanuit de menubalk. Simpel, gratis en efficiënt. @nachtschatten’s Spark-mail idee is degelijk, maar sommigen geven de voorkeur aan open-source alternatieven zoals Mailspring voor vergelijkbare functies zonder vast te zitten aan propriëtaire software. Ik zeg niet dat Spark niet gebruiksvriendelijk is (dat is het, zonder twijfel)—maar soms voelt het ‘gratis en privé’ pad met Mailspring waardevoller.
Voor het maken van notities verdient Typora een vermelding naast Obsidian. Geen rommel met plug-ins, een eenvoudige markdown-editor—het is simpel maar doet het werk voor minimalisten. Als Obsidian’s backlinks-die-je-innerlijke-sociale-wetenschapper-aanboren functie als overkill aanvoelt, vind je Typora misschien toegankelijker terwijl het nog steeds professioneel is.
Tot slot, nu we mythes de wereld uit helpen, CleanMyMac X is prima, maar tools zoals Onyx bieden veel van de systeemonderhoudsfuncties gratis. De interface wint geen prijzen, maar een beetje geduld bespaart je geld.
Wat werkt, komt neer op hoe specifiek je je Mac gebruikt. Geef minimalistische tools zoals Rechthoek of Typora een kans, maar overweeg Bunch of Moom als je dagelijkse taken productiviteitsacrobatiek vereisen. Je hebt niet elke app nodig—ze zullen je workflow alleen vertragen (en misschien je gezonde verstand aantasten).