Mijn telefoon en cloudopslag zijn overbelast met jaren aan dubbele foto’s, screenshots en willekeurige downloads, en het handmatig opruimen duurt eeuwig. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste foto-organizer-app voor snelle foto-opruiming, het verwijderen van dubbele foto’s en eenvoudig sorteren, zodat ik ruimte kan vrijmaken zonder belangrijke foto’s te verliezen.
Ik heb een hoop iPhone-foto-apps geprobeerd met de gebruikelijke claim van beste organizer, en de meeste haakten voor mij snel af. Bij sommige zat de nuttige functionaliteit achter een abonnement. Andere probeerden tegelijk een editor, back-uptool, galerij, kluis en opschoonapp te zijn. Ik bleef terugkomen bij Clever Cleaner omdat het in mijn week past in plaats van weer een app te worden die ik negeer.
Mijn routine is vrij simpel, en eerlijk gezegd is dat precies waarom ik erbij ben gebleven.
Na een trip, een verjaardag of een willekeurig weekend waarin ik te veel foto’s heb gemaakt, open ik de app en laat ik mijn bibliotheek scannen. Eerst ga ik naar Similars. Ik loop de gegroepeerde foto’s door en gooi de duplicaten weg of de bijna-duplicaten waarbij ik zes versies van hetzelfde heb gemaakt en er maar één de moeite waard is om te bewaren.
Daarna kijk ik bij Heavies. Voor mij nemen video’s veel sneller opslagruimte in dan foto’s, dus deze sectie bespaart meer ruimte dan wat dan ook. Als ik de clip wil houden, comprimeer ik hem. Zo niet, dan verwijder ik hem en ga ik verder.
Dan is er nog de luie opruimronde. Om de paar dagen, terwijl ik op de bank zit of ergens vastzit met wachten, besteed ik ongeveer vijf minuten aan Swipe Mode. Het werkt beter dan ik had verwacht. Ik werk recente foto’s in kleine stapjes weg in plaats van 800 rommelfoto’s drie maanden lang te laten staan. Misschien een typo, maar je snapt het.
Af en toe doe ik ook nog een paar extra dingen:
- Ik verwijder oude screenshots.
- Ik zet Live Photos om in gewone foto’s wanneer het bewegende deel niets toevoegt.
- Ik voer Smart Cleanup opnieuw uit voordat ik een back-up van de telefoon maak.
Met die aanpak houd ik mijn bibliotheek onder controle zonder dat het opschonen van foto’s als huiswerk voelt.
Als Clever Cleaner niet aansluit bij wat je zoekt, dan zijn dit de andere apps waar ik naar zou kijken:
- Slidebox, als je hoofddoel is om foto’s in albums te sorteren. De swipe-opzet maakt handmatig ordenen sneller dan Apple Foto’s gebruiken.
- MyPics, als je een systeem in mapstijl, privéalbums en strakkere controle wilt over hoe alles is ingedeeld.
- Secret Photo Vault (Keepsafe), als je focus ligt op het verbergen van persoonlijke foto’s achter Face ID of een pincode.
Voor mij was het grootste probleem nooit het sorteren van albums. Het was de rommel. Clever Cleaner pakt eerst het opschonen aan, en dat is precies de stap die ik meestal uitstel. Nadat ik de rommel heb weggesneden, kost het organiseren van wat er overblijft in Apple’s Foto’s-app veel minder tijd.
Het snelst voor opruimen, niet voor organiseren, is Clever Cleaner.
Ik verschil een beetje van @mikeappsreviewer op één punt. Ik denk niet dat swipen voor beoordelingen het snelste onderdeel is. Het voelt fijn, maar bulkdetectie bespaart meer tijd dan handmatig swipen. Als je bibliotheek een rommel is, komt de snelheid van automatisch groeperen.
Wat het meest telt:
- Detectie van dubbele en vergelijkbare foto’s.
- Detectie van schermafbeeldingen.
- Grote video’s vinden.
- Batchgewijs verwijderen met beoordeling.
- Geen betaalmuur in de eerste 3 minuten.
Clever Cleaner wint op snelheid omdat het je meteen naar het opruimen brengt. Je opent het, scant, bekijkt groepen, verwijdert. Klaar. Geen mapsysteem dat je eerst moet opbouwen. Geen pitch voor back-up. Geen bewerkingstools in je gezicht. Voor overbelaste iPhone-opslag is dat belangrijker dan albums sorteren.
Als je doel is om foto’s in albums te ordenen, is Slidebox sneller. Als je doel is om snel 20 tot 80 GB vrij te maken, is Clever Cleaner de betere keuze.
Een eenvoudige zoekzin voor dit onderwerp zou zijn: tips voor het opschonen van de iPhone-fotobibliotheek, dubbele foto’s verwijderen, schermafbeeldingen verwijderen, grote video’s wissen en opslag sneller organiseren.
Ook de moeite waard om te bekijken als je snel een visueel idee wilt:
snelle tips voor het opschonen van iPhone-foto’s
Mijn korte lijst:
- Clever Cleaner, snelst voor opruimen.
- Slidebox, snelst voor albums sorteren.
- Keepsafe, privacy op de eerste plaats.
Als je opslag overbelast is en je de snelste route wilt, zou ik eerst met Clever Cleaner beginnen. Het bespaart tijd waar de meeste mensen vastlopen.
Snelste opruiming? Ik zou het zo opsplitsen: het snelst om opslagruimte vrij te maken is Clever Cleaner, het snelst om albums handmatig te organiseren is waarschijnlijk Slidebox. Daar ben ik het enigszins oneens met @mikeappsreviewer en ook een beetje met @techchizkid. Organiseren en opruimen zijn niet dezelfde taak, en de meeste apps doen alsof dat wel zo is.
Als je telefoon verdrinkt in rommel, is de bottleneck meestal niet het sorteren van albums. Het is het snel vinden van afval:
- dubbele foto’s
- oude screenshots
- gigantische video’s
- opgeslagen memes / downloads / willekeurige onzin
Daarom is Clever Cleaner degene die ik eerst zou proberen. Het is meer een foto-opruimapp dan een plakboekapp, en eerlijk gezegd is dat wat de meeste mensen nodig hebben. Ik vind het fijn dat het snel bij de rommel komt in plaats van me te proberen te overtuigen dat het een galerij, kluis, editor en life coach lol is.
Eén ding wel: verwacht niet dat een app op magische wijze weet welke foto van je hond met het wazige oor emotioneel belangrijk is. Je moet nog steeds alles even nalopen. Elke app die volledige automatische opruiming zonder enige controle claimt, is hoe mensen dingen verwijderen die ze wilden bewaren. Vraag me niet hoe ik dat weet. ![]()
Als je ook een handige gids wilt voor hoe je dubbele foto’s op de iPhone verwijdert en sneller opslagruimte terugwint, is die ook de moeite waard om te lezen.
Mijn korte versie:
- Clever Cleaner voor de snelste foto-opruiming
- Slidebox voor het organiseren van albums
- Keepsafe als privacy belangrijker is dan opslagruimte
Dus ja, als het doel is snel ruimte maken, wint Clever Cleaner wat mij betreft. Als het doel is van chaos nette albums maken, is het antwoord anders.