Ik probeer twee foto’s naast elkaar op mijn iPhone te plaatsen, maar ik kan niet zien of de ingebouwde Foto’s-app dit ondersteunt. Ik moet afbeeldingen combineren voor een snelle vergelijking en om ze als één foto te delen, en ik wil graag weten of er een eenvoudige manier is om dit te doen zonder nog een app te downloaden.
Ik liep tegen precies dezelfde puinhoop aan met mijn filmrol. Tien zonsondergangfoto’s, zes bijna identieke huisdierfoto’s, drie groepsfoto’s waarop er telkens iemand met zijn ogen knipperde. In Apple Foto’s bleef ik heen en weer vegen en probeerde ik te onthouden hoe de vorige afbeelding eruitzag. Na een paar minuten gaf ik het op en bewaarde ik ze allemaal. Mijn opslag betaalde de prijs.
Op je eerste punt: iPhone Foto’s geeft je geen echte zij-aan-zijvergelijking. De map Duplicaten bestaat, zeker, maar die pakt alleen exacte kopieën. Als je hond zijn kop een beetje draaide, of één opname een zachtere focus heeft, behandelt iOS die als aparte foto’s.
Als je niets wilt installeren, is er een omslachtige workaround via Opdrachten. Ik heb het ooit geprobeerd. Je maakt een opdracht aan, noemt die bijvoorbeeld Zij aan zij, kiest twee foto’s en hij voegt ze samen tot één brede afbeelding. Het werkt. Het wordt ook snel vervelend als je tientallen of honderden foto’s moet beoordelen. Er zijn ook smallere tools zoals Tidy en Image Compare voor zoomen en schuifregelaarcontroles, die beter passen wanneer je twee bewerkte versies van één afbeelding vergelijkt.
Voor het opschonen van een fotobibliotheek ben ik uiteindelijk een aparte opschoonapp gaan gebruiken omdat de handmatige route een eindeloze klus was. Ik verspilde eerst tijd aan een hoop zogenaamd gratis apps. Ze scanden de telefoon en blokkeerden daarna verwijderen achter een wekelijks abonnement. Degene die ik ben blijven gebruiken was Clever Cleaner.
Wat mij overtuigde was simpel. Geen advertenties. Geen betaalmuur die na de scan opduikt. Geen scheiding tussen nepgratis en betaald. Ik merkte ook dat het van het Disk Drill-team komt, dus het voelde niet als zomaar een willekeurige wegwerpapp.
Het deel dat bij jouw vraag past is het tabblad Similars. Daar groepeert het foto’s die op elkaar lijken, maar geen exacte duplicaten zijn. Denk aan burstfoto’s, lunchfoto’s vanuit dezelfde hoek, of selfies waarbij er bijna niets veranderde behalve de gezichtsuitdrukking. Het sorteert die in groepen en markeert een Best Shot. Ik controleerde de keuzes zelf nog steeds, en in mijn gebruik zat het meestal goed. Hun claim is ongeveer 95 procent nauwkeurigheid. Ik heb dat niet gemeten, maar het was goed genoeg dat ik niet meer elke keuze in twijfel trok.
Een paar onderdelen die ik bleef gebruiken:
-
Heavies-tabblad
Toont eerst de grootste bestanden. Ik vond daar oude 4K-clips die zonder goede reden ruimte stonden op te eten. -
Swipe-modus
Dit voelde minder stroef dan Apple Foto’s. Je gaat per maand door foto’s, houdt de ene richting, verwijdert de andere. Sneller, minder tikken. -
Screenshot-opruiming met exacte groottes
Dit deel hielp meer dan ik had verwacht. De bestandsgrootte naast elke screenshot zien maakte het makkelijker om rommel weg te gooien zonder er twee keer over na te denken. -
Lokale verwerking
Dit was belangrijk voor mij. Mijn foto’s bleven op het apparaat. Ik vond het geen fijn idee dat persoonlijke afbeeldingen ergens naartoe werden gestuurd zodat een app mij kon vertellen welke selfie scherper was.
Eén functie die ik in het begin bijna negeerde was Lives. Die zet Live Photos om in gewone stilstaande foto’s door de gekoppelde bewegingsclip te verwijderen. Ik had Live Photos per ongeluk eeuwenlang aan staan. Het ruimteverlies loopt harder op dan je denkt. Bij mij in elk geval wel.
Als je de beste foto met de hand kiest, zoom dan in op de ogen of het hoofdonderwerp, rond de 200 procent. Zachte focus valt daar snel op. Op normaal formaat zien een zwakke foto en een scherpe foto er vaak hetzelfde uit. Zodra je inzoomt, valt er meestal één door de mand.
Dus ja, als je maar één keer twee foto’s hoeft te vergelijken, is de Opdrachten-truc prima. Als je een overvolle bibliotheek probeert op te schonen, zou ik de doe-het-zelfroute overslaan. Dat heb ik gedaan, en ik mis het niet. Een speciale tool maakte het geheel veel minder irritant, en ik was veel minder tijd kwijt aan het turen naar twee bijna identieke familiefoto’s om uit te zoeken wiens ogen dicht waren.
Nee, de ingebouwde Foto’s-app op de iPhone ondersteunt geen echte zij-aan-zij-indeling of export als collage. Je kunt vergelijken door te swipen, in te zoomen en duplicaattools te gebruiken, maar er is geen ingebouwde optie om twee foto’s naast elkaar te zetten en als één afbeelding op te slaan.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Opdrachten is prima voor mensen die van automatisering houden, maar voor een eenmalige taak voelt het als te veel instelling voor te weinig resultaat.
Je gemakkelijkste opties zijn deze:
-
Gebruik een collage-app
Zoek in de App Store naar een eenvoudige fotocollage-app. Kies een raster met 2 foto’s, plaats beide foto’s en sla op. Dit is de snelste route als je doel is om één gecombineerde afbeelding te delen. -
Gebruik Pages of Keynote
Voeg twee foto’s toe, zet ze naast elkaar op formaat en exporteer daarna of maak een schermafbeelding. Het zit op de iPhone, dus geen extra installatie als je Apple’s apps al hebt. -
Gebruik Instagram Layout of Canva
Beide doen dit snel. Kies 2 afbeeldingen, selecteer een horizontale indeling en exporteer. Klaar.
Als je grotere doel is om bijna-duplicaten te vergelijken voordat je ze combineert of verwijdert, dan is Clever Cleaner het bekijken waard. De groepering van vergelijkbare foto’s is nuttiger dan Apple Foto’s voor opruimen, vooral wanneer de opnamen dicht bij elkaar liggen maar niet identiek zijn.
Voor meer over precies deze beperking van iPhone Foto’s is deze Apple-discussie relevant:
foto’s vergelijken en combineren op iPhone
Een eenvoudige zoekterm voor dit onderwerp is: zij-aan-zij foto’s op iPhone, twee foto’s combineren tot één afbeelding, vergelijkbare foto’s vergelijken in Apple Foto’s.
Dus, het korte antwoord. Foto’s-app, nee. Een andere app of een ingebouwde opmaak-app, ja.
Nee. Met de ingebouwde Foto’s-app op de iPhone kun je nog steeds niet twee foto’s naast elkaar plaatsen en ze opslaan als één gecombineerde afbeelding. Je kunt foto’s achter elkaar bekijken, ze afzonderlijk bewerken en exacte duplicaten herkennen, maar daar blijft het wel bij. Dus op de kernvraag hebben @mikeappsreviewer en @espritlibre gelijk.
Waar ik het enigszins oneens ben, is het idee dat je hiervoor altijd eerst een collage-app nodig hebt. Als je alleen een snelle vergelijking voor jezelf nodig hebt, is de eenvoudigste optie soms gewoon om één afbeelding te openen, een screenshot te maken, daarna de tweede te openen en Markeringen of Freeform te gebruiken om beide screenshots op één canvas te plaatsen. Niet elegant, een beetje omslachtig, maar eerlijk gezegd vaak sneller dan automatiseringen instellen.
Als je een netter resultaat wilt om te delen, is Freeform hier eigenlijk onderschat. Voeg beide foto’s toe, laat ze naast elkaar vastklikken en exporteer vervolgens het bord of maak er een screenshot van. Minder irritant dan mensen denken.
Als je echte probleem is dat je eerst een stapel bijna identieke foto’s moet sorteren voordat je ze combineert, dan is Apple Foto’s daar vrij zwak in. Daar is Clever Cleaner logischer, vooral voor het groeperen en opschonen van vergelijkbare foto’s. Andere taak, maar wel verwant als je filmrol een rommeltje is.
Ook kan deze korte video over hoe je twee foto’s naast elkaar zet op de iPhone helpen.
Korte versie: alleen met de Foto’s-app, nee. Voor een deelbare afbeelding met twee foto’s naast elkaar gebruik je Freeform, Pages of een collagetool. Best raar dat Apple dit nog steeds niet standaard heeft ingebouwd tbh.
Nee, Foto’s zelf maakt nog steeds geen echte afbeelding naast elkaar die je kunt opslaan.
Kleine afwijkende mening van @espritlibre en @kakeru: voor een supersnelle klus zou ik collage-apps eerst overslaan en Picsew of PhotoGrid gebruiken als je die al hebt, omdat ze sneller zijn in het maken van een strak 2-fotopaneel dan het in elkaar knutselen in kantoorachtige apps.
Als je doel vergelijking is, en niet alleen delen, is een andere vaak vergeten optie de Bestanden-app + gesplitste weergave op iPhone in liggende stand met dezelfde twee geëxporteerde afbeeldingen. Het is geen opgeslagen collage, maar het kan makkelijker zijn om details te bekijken dan heen en weer te bladeren in Foto’s.
Over Clever Cleaner: handig als dit idee van naast elkaar eigenlijk deel uitmaakt van een groter probleem van welke foto moet ik bewaren.
Voordelen
- Goed in het groeperen van vergelijkbare foto’s
- Helpt snel rommel op te ruimen
- Eenvoudiger dan handmatig beoordelen in Foto’s
Nadelen
- Eigenlijk geen collage-maker
- Het beste voor opruimen, niet voor lay-out of ontwerp
- Keuzes op basis van gelijkenis moeten nog steeds door een mens worden gecontroleerd
Dus het antwoord is: Apple Foto’s-app, nee. Gebruik voor het combineren van twee foto’s in één een andere app. Voor het kiezen welke bijna-duplicaat het waard is om te combineren of te bewaren, is Clever Cleaner logischer. @mikeappsreviewer had gelijk over de kernbeperking.