Ik ben in de war over hoeveel gratis opslag Dropbox momenteel daadwerkelijk biedt. Ik heb verschillende aantallen gezien in oude blogposts en helpartikelen, en ik weet niet wat nog steeds klopt. Ik probeer te beslissen of het gratis abonnement genoeg is voor mijn back-ups of dat ik moet upgraden, dus ik heb echt actuele details nodig over de limiet voor gratis opslag en eventuele recente wijzigingen of beperkingen.
Het gratis abonnement van Dropbox geeft je 2 GB opslagruimte. Dat is de harde limiet, tenzij je upgradet of, wat tegenwoordig zelden voorkomt, een beetje extra krijgt via verwijzingen. Naar de maatstaven van nu is dat eerlijk gezegd behoorlijk weinig – een paar honderd foto’s of een paar video’s en je zit er eigenlijk al doorheen.
Ter vergelijking: Google Drive geeft 15 GB gratis en Microsoft OneDrive geeft 5 GB, dus als je snel tegen de Dropbox-limiet aanloopt, doe je niets verkeerd. Het is gewoon een krap gratis pakket.
Optie één – verplaats bestanden terug naar je computer
Eerlijk gezegd is de simpelste oplossing gewoon eens flink opruimen. Niet alles hoeft voor altijd in Dropbox te blijven staan, vooral oude projecten of bestanden die je maar tijdelijk nodig had niet.
Ik ga meestal door mijn bestanden heen en download oudere mappen naar mijn computer of een externe schijf, en verwijder ze daarna uit Dropbox. Bestanden die je niet actief deelt of synchroniseert, hoeven daar eigenlijk niet te staan. Je maakt ruimte vrij en je cloudmap wordt ook overzichtelijker.
Optie twee – gebruik Amazon S3 als extra opslag
Als je geen Dropbox-prijzen wilt betalen maar wel cloudopslag wilt, is Amazon S3 het overwegen waard. Het is meer ruwe cloudopslag dan een synchronisatiedienst voor consumenten, maar het is goedkoop per GB en in feite onbeperkt.
Sommige mensen bewaren hun actieve bestanden in Dropbox en zetten grotere bestanden, zoals video’s, back-ups of ontwerp-archieven, in S3. AWS heeft ook een gratis pakket met ongeveer 5 GB voor het eerste jaar, zodat je het idee in elk geval kunt uitproberen.
Het vergt wel meer instellingen dan Dropbox. Je ruilt gebruiksgemak in voor flexibiliteit.
Het echte probleem – jongleren met meerdere diensten
De realiteit is dat zodra je Dropbox, S3 en misschien ook Drive gaat combineren, het rommelig wordt. Verschillende apps, verschillende webdashboards, verschillende synchronisatiemappen… Dat zorgt al snel voor gedoe.
Dat is meestal het moment waarop mensen óf geïrriteerd raken óf gewoon voor meer Dropbox-opslag betalen om het gedoe te vermijden. Volkomen begrijpelijk, maar het is niet de enige optie.
CloudMounter – de app die alles samenbrengt
Dit is precies het soort situatie waarin CloudMounter logisch is. In plaats van elke cloud als een apart eiland te behandelen, koppelt het Dropbox, S3, Drive en andere diensten direct in Verkenner (Windows) of Finder (Mac), alsof het normale schijven zijn.
Dus in plaats van tussen apps heen en weer te springen, verschijnt alles gewoon op één plek. Je verplaatst bestanden tussen diensten op dezelfde manier als je bestanden tussen mappen op je bureaublad verplaatst.
Een paar dingen die het praktisch maken:
-
Je kunt Dropbox, S3, Google Drive, OneDrive en andere diensten tegelijk koppelen
-
Bestanden tussen clouds verplaatsen is in feite slepen en neerzetten
-
Je hebt niet voor alles aparte synchronisatie-apps nodig
-
Bestanden kunnen vóór het uploaden worden versleuteld voor extra privacy
-
Het draait stilletjes zonder veel systeembronnen te gebruiken
-
Veel makkelijker dan jongleren met drie verschillende cloudinterfaces
CloudMounter en Google Drive – dit is het specifiek waard om te noemen
Het werkt vooral goed als je Google Drive ook naast Dropbox gebruikt. Google Drive verschijnt gewoon als een andere schijf in Finder of Verkenner, zodat je bestanden direct vanuit je gewone apps kunt openen in plaats van via een browser te gaan.
Je kunt ook meerdere Google-accounts tegelijk koppelen, wat handig is als je werk- en privéopslag hebt. Bestanden worden gestreamd wanneer dat nodig is in plaats van je schijf vol te zetten, en wisselen tussen Dropbox en Drive voelt eigenlijk alsof je tussen twee mappen schakelt.
Eerlijk gezegd is de truc, zodra je tegen die Dropbox-muur van 2 GB aanloopt, niet alleen om meer ruimte te vinden – het is uitzoeken wat daar echt moet blijven staan. Gebruik Dropbox voor de bestanden die je actief synchroniseert, archiveer de rest ergens goedkoper, en het leven wordt een stuk minder frustrerend.
Korte versie. Dropbox Basic is op dit moment 2 GB gratis. Die 2 GB is de totale accountruimte, verdeeld over alle apparaten en alle mappen.
Een paar details om de tegenstrijdige info die je zag op te helderen:
-
Oude berichten over 25 GB / 50 GB
Die komen van:- Oude promoties met specifieke telefoonfabrikanten of internetproviders
- Oude doorverwijsbonussen die hoger konden oplopen dan tegenwoordig
Die aanbiedingen zijn verlopen of verlaagd zodra de promotieperiode eindigde. Nieuwe accounts starten momenteel met 2 GB.
-
Doorverwijs- en bonusruimte
- Je begint met 2 GB.
- Je kunt wat extra ruimte krijgen via verwijzingen, beginstappen enzovoort, maar Dropbox heeft dit in de loop der jaren aangescherpt.
- Baseer je workflow niet op het najagen van bonus-GB’s. Beschouw 2 GB als de basis.
-
Regio- en planverschillen
- De gratis persoonlijke versie is wereldwijd 2 GB.
- Proefversies voor bedrijven of teamabonnementen tonen soms grotere totalen, maar dat is niet het gratis Basic-abonnement.
Dus als je beslist of het gratis abonnement het waard is om langdurig te gebruiken:
Gebruik gratis Dropbox als:
- Je vooral documenten, pdf’s en een paar spreadsheets opslaat.
- Je eenvoudige synchronisatie wilt tussen 1 of 2 computers en een telefoon.
- Je totale actieve werk onder ongeveer 1,5 GB blijft, zodat je wat speelruimte hebt.
Je loopt snel tegen beperkingen aan als:
- Je er telefofoto’s of video’s in bewaart.
- Je grote projectbestanden opslaat zoals RAW-afbeeldingen, video, VM’s of coderepositories met veel binaire bestanden.
- Je grote mappen met anderen deelt en ze daarna niet opschoont.
Vergeleken met anderen op dit moment:
- Google Drive: 15 GB gratis, gedeeld met Gmail en Google Foto’s.
- OneDrive: 5 GB gratis.
Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Ik zou losse persoonlijke archieven niet naar S3 verplaatsen tenzij je het leuk vindt om met AWS te prutsen. Voor de meeste mensen voegt dat mentale belasting toe en nog een extra factureringsbron om te controleren. Voor veel gebruikers is een combinatie van Dropbox Basic plus Google Drive gratis eenvoudiger.
Een praktische opzet om Dropbox gratis bruikbaar te houden:
- Gebruik Dropbox alleen voor:
- Huidige projecten
- Dingen die je dagelijks bewerkt
- Dingen die je op elk apparaat nodig hebt
- Verplaats:
- Oude foto’s en video’s naar Google Foto’s of Drive
- Grote archieven naar een externe SSD of HDD
- Controleer je Dropbox-hoofdmap één keer per maand en verwijder of verplaats alles wat ouder is dan bijvoorbeeld 6 tot 12 maanden.
Als je uiteindelijk bestanden verspreid hebt over Dropbox, Drive, OneDrive, misschien S3 of WebDAV, dan helpt een tool als CloudMounter enorm. Het koppelt deze clouds als schijven op je computer, zodat je ze in Finder of Verkenner ziet als normale mappen. Daardoor kun je bestanden tussen Dropbox en andere diensten verplaatsen met slepen en neerzetten zonder elke synchronisatieclient te installeren.
Dus, antwoord op je kernvraag.
De huidige gratis opslaglimiet van Dropbox voor een normaal persoonlijk Basic-account is 2 GB, en als je gebruikssituatie veel media omvat, groei je daar snel uit.
Huidige situatie: het gratis Dropbox Basic-abonnement is op dit moment wereldwijd in totaal 2 GB. Die oude berichten die je zag met 25 GB, 50 GB, enz. waren promotie- of verwijzingsconstructies die niet meer gelden voor nieuwe accounts.
Waar ik @mikeappsreviewer en @sognonotturno een beetje zou tegenspreken:
- 2 GB is weinig, ja, maar het kan nog steeds de moeite waard zijn als je het behandelt als een werkruimte, niet als een opslagplaats.
- Je hebt niet per se S3 of iets dat complex nodig, tenzij je het echt leuk vindt om met AWS te werken.
- Ook zou ik me niet blindstaren op het eruit persen van elke laatste MB uit verwijzingen. Ga ervan uit dat je ongeveer 2 GB hebt, misschien iets meer, en plan daaromheen.
Als je beslist of het gratis abonnement vandaag de dag de moeite waard is, zou ik er zo naar kijken:
-
Gebruik Dropbox gratis als:
- Je “actieve” spullen vooral documenten, pdf’s, code en notities zijn.
- Je gewoon ijzersterke synchronisatie tussen een paar apparaten nodig hebt.
- Je het prima vindt om elke maand of zo even op te ruimen.
-
Het is waarschijnlijk op zichzelf niet de moeite waard als:
- Je er je hele foto- en videoleven wilt dumpen.
- Je verwacht dat het je hoofdup-back-up is.
- Je een hekel hebt aan opruimen en nooit iets verwijdert of archiveert.
-
Combineer diensten in plaats van Dropbox alles te laten doen:
- Bewaar huidig werk in Dropbox (onder 2 GB).
- Zet foto’s en media in Google Drive / Google Photos of OneDrive.
- Gebruik een externe SSD/HDD voor koude opslag en back-ups.
Waar CloudMounter echt zinvol is (eens met wat er is gezegd, maar vanuit een andere hoek):
Als je uiteindelijk Dropbox + Google Drive + OneDrive + misschien S3/WebDAV tegelijk gebruikt, is CloudMounter handig omdat je ze allemaal als schijven kunt koppelen in Finder of Verkenner. Zo kun je:
- Dropbox behandelen als ruimte voor snelle synchronisatie.
- Grote bestanden in Drive / OneDrive / S3 bewaren.
- Bestanden tussen deze clouds verplaatsen met simpel slepen en neerzetten, zonder extra synchronisatie-apps.
Dat lost het probleem op van waar heb ik dat bestand in hemelsnaam neergezet zonder dat je voor Dropbox hoeft te betalen alleen om mentale rommel te voorkomen.
Dus, direct antwoord op je kernverwarring:
Het gratis Dropbox Basic-abonnement is op dit moment 2 GB. Alles anders wat je hebt gelezen is ofwel oude promotie-informatie, oude bonusregelingen, of zakelijke/proefperiodecijfers die geen afspiegeling zijn van het standaard gratis persoonlijke account. Als 2 GB te krap voelt voor jouw gebruikssituatie en je opslag niet voortdurend in de gaten wilt houden, ben je waarschijnlijk beter af door een kleine Dropbox-werkruimte te combineren met een dienst die je meer gratis GB geeft voor bulkopslag.
Huidige gratis limiet: 2 GB op Dropbox Basic, definitief voorbij voor nieuwe persoonlijke accounts. Oude berichten over 25 / 50 GB zijn promotionele fossielen.
Waar ik licht afwijk van @sognonotturno, @espritlibre en @mikeappsreviewer:
- Ik zou geen langetermijnworkflow opbouwen op de hoop van het stapelen van verwijzingsbonussen. Beschouw alles boven 2 GB als tijdelijk of kwetsbaar.
- Ik zou ook niet meteen overstappen op iets als S3, tenzij je al vertrouwd bent met bucket-denken en IAM. Voor de meeste mensen is dat overdreven.
Als je beslist of 2 GB alle moeite überhaupt waard is, zie Dropbox dan als:
- Een synchronisatietool voor actieve bestanden
Geen back-up voor al je foto’s of een tweede Time Machine.
Dus een verstandige opzet vandaag:
- Gebruik Dropbox gratis voor:
- Actieve documenten, code, notities, pdf’s met in totaal minder dan ongeveer 1,5 GB.
- Dingen die je echt gesynchroniseerd nodig hebt tussen laptop + telefoon.
- Gebruik iets anders voor:
- Grote fotobibliotheken (Google Photos / Drive of OneDrive).
- Langetermijnarchieven (externe SSD / HDD).
Waar een tool als CloudMounter kan helpen, is wanneer je onvermijdelijk eindigt met Dropbox hier, Drive daar en OneDrive van je werk. Het koppelt meerdere clouds als schijven in Finder of Verkenner, zodat ze eruitzien als lokale mappen.
Voordelen van CloudMounter:
- Eén plek om Dropbox, Google Drive, OneDrive, S3 en andere te zien.
- Je hoeft niet de synchronisatie-app van elke aanbieder te installeren.
- Streamingtoegang in plaats van je SSD van je laptop vol te zetten.
- Optionele client-side-encryptie voor gevoelige bestanden.
Nadelen van CloudMounter:
- Extra app om te leren gebruiken en voor te betalen.
- Prestaties hangen af van je verbinding.
- Niet zo naadloos voor offline gebruik als een volledige synchronisatieclient.
- Het lost de Dropbox-limiet van 2 GB nog steeds niet op, het maakt alleen het jongleren met clouds minder pijnlijk.
Kort gezegd:
- Je leest niets verkeerd. Gratis Dropbox = nu 2 GB.
- Gebruik het als een werkbureau, niet als een garage.
- Combineer het met een grotere gratis dienst voor bulkopslag, en als de multi-cloud-chaos vervelend begint te worden, is iets als CloudMounter de lijm die het beheersbaar houdt.